Loon in Chili

Ik ga in september voor 8 maanden naar Chili en wil de eerste 2/3 maanden werken aan de kust. Kan iemand mij vertellen wat een beetje normaals is om te verdienen per uur?

Ik heb namelijk nu iets gevonden voor 1000 pesos per uur (barwerk). Is dat veel/weinig/gemiddeld?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Marion

1000 pesos is zo’n €1.50

Ik weet niet hoe de levenskosten zijn in Chili, maar de hotels/huurauto’s en dergelijke zijn gelijk geprijst aan hier in Europa dus het lijkt me wat weinig!

Het minimum loon in Chili is op dit moment 172.000 pesos.

Uitgaande van een 30 daagse maand en een werkdag van 8 uren kom je dus op een uurloon van: 172.000 / 30 / 8 = +/- 717 pesos.

Van dat bedrag wordt nog afgehaald:

• FONASA (Ziekenfonds),
  • AFP (Pensioen) en
  • Werkeloosheidsverzekering.

1.000 pesos is dan wat meer dan het minimum maar het blijft erg weinig om er goed van rond te komen. Het hangt ook heel erg af van waar je werk/woont (je verteld niet waar…) en of het loon netto of bruto is (er van uitgaande dat je een contract hebt… als je die niet hebt, dat je dan in ieder geval weet dat de favoriete branche voor een bezoek van de chileense arbeidsinspectie de HORECA is.)

Als je de mogelijkheid hebt om wat centjes bijelkaar te verdienen in Nederland voor je afreist naar Chili, dan zou ik dat zeker aanbevelen.

:vak02:
Groeten,
Grietzen