Lima, wel of niet lang bezoeken?

Hoi allemaal,

Ik wil in september naar Peru en ben de reis een beetje an het plannen.
Ik twijfel nog over Lima, het lijkt alsof veel mensen en reisorganisaties amper tijd besteden in Lima. Terwijl er toch genoeg te doen lijkt te zijn.
Mijn vraag is daarom: Is het de moeite waard enkele dagen in Lima te verblijven, of is een dag ter overbrugging voldoende?

Alvast bedankt,

Groet, Nicole

1 dag is voldoende. Lima is geen mooie stad en heeft het grootste gedeelte van het jaar ook een grijs mistig klimaat.

Ik ben al verschillende keren in Lima geweest. Er is daar niets wat je ECHT gezien of gedaan moet hebben. Het is allemaal wel min of meer interessant, maar in vergelijking met de rest van Peru… besteed je dagen liever op 1 van de vele prachtige andere locaties!

GrDonny

Ik woon in Lima en je kunt je zeker enkele dagen vermaken hier, maar zoals eerder gezegd is het niet echt een mooie stad (verschilt per wijk). Je kunt je tijd dan inderdaad mogelijk beter ergens anders in Peru besteden, aangezien er vele andere interresante plekken zijn (ook buiten de standaard touristen routes).

Verder is het hier in september nog winter, wat inderdaad veel bewolking en mist betekend, zeker aan de kust. In september zijn de stranden in de omgeving van Lima dan ook niet interessant.

Als je van eten in sterrenrestaurants houdt, is Lima dé stad. De meeste Peruaanse topkoks hebben hun restaurant hier in Lima. Voor een euro of 50 per persoon heb je voor-, hoofd-, nagerecht, aperitief, koffie, en een fles wijn. Niveau is zo’n beetje 1 a 2 Michelinsterren. Er worden, terecht, steeds meer culinaire reizen naar Lima georganiseerd. (Gewoon lekker eten voor veel minder geld kan natuurlijk ook.)

Als je van uitgaan en disco’s houdt, is Lima dé stad (hoewel ik moet toegeven dat Cusco ook lang niet slecht is).

Ben je erin geïnteresserd hoe de Peruaanse samenlevng in elkaar zit, dan is het heel aardig om een tour te maken langs alle districten en overal eens rond te kijken.

Het lastige is dat je een beetje moet weten waar je moet zijn in Lima. Op het eerste gezicht lijkt het alleen maar een lelijke stad, maar met een beetje zoeken is er veel leuks te ontdekken.

Kijk eventueel ook eens op mijn website www.reisinfoperu.nl (hoewel ik die hoognodig weer eens moet bijwerken).

Groet uit zonnig Lima.

Reizigers die langer in Lima blijven hebben veelal een speciale reden. Ze hebben bijvoorbeeld via internet iemand in Lima leren kennen die ze willen ontmoeten, lopen stage, willen pas in Lima hun reis plannen, enz. Gewoonlijk blijft men 0, 1 of 2 dagen. 0 dagen als je heel laat op de luchthaven aankomt en heel vroeg in de ochtend een aansluiting hebt en op de luchthaven blijft. Dat wordt ook veel gedaan. Zeker als je maar een paar weken hebt is het verstandig aan andere delen van Peru de voorkeur te geven en snel door te reizen. Maar geen zorg, degenen die 1 of 2 dagen (of langer) blijven vinden gewoonlijk dat Lima hen erg meevalt in vergelijking met wat ze allemaal over Lima hebben gehoord.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Nou ik ben een van die weinige reizigers die Lima een leuke en mooie stad vindt. En dat terwijl ik normaal gesproken geen fan ben van héle grote steden in ontwikkelingslanden.
Ja er is veel stinkend verkeer en smog, maar ook echt veel interessante plekken. Maar ik zou het laten afhangen van jouw totale reisduur, en jouw persoonlijke interesses. Als je nou 4 weken of meer in Peru hebt, dan is het wel de moeite waard om zeker een volle dag door Lima te banjeren, of twee. En als je van stedelijke omgevingen houdt of onderstaande dingen je aanspreken.

Zelf ben ik in 1998 een paar weken in Lima geweest en in 2006 ook een aantal dagen. Leuk / mooi / interessant vond ik:

• San Francisco kathedraal (en je schijnt er een mooie kelder vol doodskoppen te hebben)
  • het parkje daarachter
  • Plaza Mayor, mooi plein vol koloniale gebouwen en een mooie kerk
  • San Pedro kerk (enorm veel goud)
  • het hoofdpostkantoor (hoge plafonds, donker hout, erg mooi)
  • diverse andere straten en pleinen in het historisch centrum
  • China Town
  • de centrale markt
  • de wijk Barranco
  • de begraafplaats, maar tegenwoordig mag je daar niet meer zomaar op… maar probeer in andere steden de begraafplaatsen te bezoeken, zijn vaak erg mooi met gestapelde graven boven de grond en erg veel kitsch en katholieke prullaria.
  • en nog veel meer dingen, inderdaad de restaurants en discotheken zijn natuurlijk wel de beste van Peru.

Je kunt op mijn website wat foto’s bekijken (1998 en 2006) om een indruk te krijgen van Lima.

Veel plezier!
Cécile

Bedankt iedereen voor de reacties, ik ben weer een stukje opgeschoten met de planning. Ik dnek dat ik 1 hele dag neem voor Lima te bewonderen en de rest van mijn tijd besteeds elders in het land.

Groetjes Nicole

dat lijkt me een erg goede beslissing. lima is vooral erg groot, druk en veel smog. besteed je tijd beter wat langer in Cusco of de omliggende dorpen, zeer de moeite waard!

Ik ben in oktober / november vorig jaar in Peru geweest en daarbij 4x in Lima. Ik ken daar iemand die mij erg leuke plekjes heeft laten zien. Zoals eerder gezegd, is het echt een leuke stad qua uitgaan en restaurants. Ik heb echt de beste ceviche in Lima gegeten! Ondanks dat ik het de eerste keer niet echt leuk vond, ben ik daarna echt van de stad gaan houden. Ik heb zelfs naar banen en appartementen gezocht. De meesten willen er snel weg, maar toch heeft Lima iets bijzonders! Veel plezier op je reis!

Nou, dat is toch leuk om te horen!

Hola
ok …ik ben ook geen fan van grootsteden…maar om te zegge dat er niks te doen of te zien valt is flink overdreven…!!!Je hebt mooie parken en Plaza’s…het park met de mooie fonteinen is een aanrader…en la plaza de arma waar de paleizen staan is ook mooi…er zijn tal van musea…en om het allemaal wat vlugger te laten verlopen kan je de mirabus (kijkbus) nemen…in Miraflores kan je die nemen…iseen dubbeldekkerbus maar het bovenste gedeelte heeft geen dak…en maakt eentour door Lima…zo heb je de mooiste dingen zowat kunnen bekijken…op korte tijd.
Ook s’avonds kan je mee…dan is het eigenlijk mooier…door de mooie verlichting.
Ik vind dat je best een dag of 2 kan blijven…en daarbij…na een vlucht van 14u direct de bus in voor nog es 20 uren pfff !!!

Ik ben zelf ook helemaal gek van het park met de fonteinen!

Welk park is dat, met die fonteinen?

Het heet eigenlijk gewoon waterpark in het Spaans:
Parque del Agua de Lima

Het park heet niet parque de Agua maar Parque de la Reserva. Daar zijn verschillende mooie fonteinen die vooral na zonsondergang erg mooi zijn.

Vanaf de Plaza de Armas ben je er met de taxi in 10 minuten. Vanaf Miraflores ben je er in 15 minuten met de taxi of 25 minuten in de bus.

Pak een bus bij Parque Kennedy die zegt todo Arequipa. En stap uit bij het Stadio Nacional. Het ligt daarnaast.

Lima heeft welicht niet de charme of authenticiteit van een dorp in de Andes maar het is wel één van de gezichten van Peru. Als je allerlei aspecten van Peru wilt leren kennen is het zeker een paar dagen waard. De collectie pre-koloniale en koloniale kunst van museum Enrico Polli, waar zich ook de helft van het goud van één van de graven van Sipan bevindt, mag je niet missen. Het is, met de Larco-collectie in Cusco, de beste collectie die ik tot nu toe in Peru heb gezien. De rondleiding wordt door de eigenaar zelf verzorgd, weliswaar in het Spaans zodat je zonder Spaans wel een boeiende uitleg mist. Echt een must. Het museumhuis Pedro de Osma is de moeite waard en ook daar is een gids aanwezig. In de mooie bar van het Hotel Maury in het centrum van Lima kun je pisco sour drinken - de huidige versie van Peru’s nationale drankje is daar uitgevonden. In de lunchgelegenheid San Antonio (er zijn er verschillende) zie je de bijna blanke elite van Lima in een Europees decor heel dure flesjes Frans mineraalwater drinken. Het Parque del Amor op de kliffen in Miraflores is een wonder van kitch en liefdevol verzorgde perkjes met uitzich op de zee beneden. Bij een wandeling in die buurt, rond Parque Kennedy, zie je de kleurige oude huizen van Miraflores die helaas aan het verdwijnen zijn, vreselijk jammer. In het centrum zijn de kathedraal en het klooster van San Francisco bijzonder mooi. De folkloreshow “La Brisas del Titicaca” in het centrum van Lima moet je echt gaan zien - toeristisch is het niet, en volksdansen maakt deel uit het het culturele leven van Peru. Ik heb daar een fantastische avond doorgebracht. De beste winkels met het mooiste Peruaanse handwerk vind je in Lima en Cusco maar Lima is goedkoper. Kortom, ikzelf zal tijdens mijn volgende reis wederom tijd doorbrengenin Lima!

Om op de vraag van Dirkje terug te komen, die fonteinen staan bekend als het “Circuito Mágico de Aguas” en inderdaad is dat in het Parque de la Reserva. Dat park dateert van het begin van de vorige eeuw en bij de renovatie van een paar jaar geleden is het Circuito Mágico de Aguas daar gevestigd. Het is vlakbij het Estadio Nacional (het nationale stadium), maar is op maandag en dinsdag gesloten. Dus als je net op die dagen in Lima bent, bespaar je de moeite.

ik ga 18 sep. met magical tours naar peru wij blijven ook maar 1dag in lima
:dag:gloria

Hoi!!

Ik ben inmiddels door Peru, Bolivia, Chili gereist en zit nu in Argentinie…
Lima absoluut niet lang bezoeken! Drukke chaotische stad! Vond er echt niks aan!!

Groetjes!