Heey Laura,
Ik heb dus even voor je zitten zoeken en dit is het geworden. Ik hoop dat je er iets mee kunt!
De gemakkelijkste manier om van noord naar zuid te komen is over de “Autoroute du Soleil”. Het eerste deel voert weer langs Metz/Nancy, maar zakt vervolgens, langs de oostkant van Frankrijk, af to diep in het zuiden des lands. Daar waar je vorige route t.h.v. Nancy naar het westen afboog gaat deze naar beneden. In deze buurt is het misschien te overwegen om Strasbourg aan te doen. Deze stad is niet alleen heel mooi, maar vervult ook een belangrijke positie binnen Europa.
Naar mate je verder naar het zuiden rijdt kom je “langs” Dijon. Daar waar de mosterd vandaan komt, zeg ik altijd maar :lol:. Maar deze stad heeft meer en is het bezoeken wel waard. Het heeft niet heel erg veel speciaals, dus lang blijven plakken kan ik je niet aanraden. Met Dijon zijn we inmiddels al in de regio van de Bourgogne beland. Daarover weet ik je veel te vertellen.
Als je deze regio eens goed wil doornemen moet je er meerdere dagen voor uit trekken. Camping “Aux Rives du Soleil” is daarvoor een uitgelezen stekje. Van hieruit zijn de meeste highlights goed te bereiken en bovendien ligt de camping maar een kwartier rijden bij de “Autoroute du Soleil” vandaan. Ik hoop je daar eens te mogen verwelkomen, aankomende zomer ga ik namelijk voor het tweede achtereenvolgende seizoen aan de slag op deze camping. Ik heb de hele omgeving al gezien en kan je alle ins en outs vertellen.
De bezienswaardigheden in de buurt op een rijtje:
[ul]
[li]De “Voie Verte” en de “Voie Bleue” (langs de Saône naar Macôn).[/li][li]Macôn[/li][li]Lyon (Echt heel mooi ook! Tweede stad van Frankrijk.)[/li][li]Genève (Zwitserland)[/li][li]Taizé (Bedevaartsoord. Ook voor nietgelovigen heeeel bijzonder!)[/li][li]Cormatin (Met haar kasteel en wijnmuseum.)[/li][li]Grotten van Blanot en de grotten van Azé.[/li][li]De Bourgogne als wijnstreek met de Saône is al een bezienswaardigheid opzich. Ik zal een paar foto’s plaatsen… Ga bijvorbeeld eens kajakken op de Saône, dat is super![/li][/ul]Vervolgens kan je verder afzakken richting Avignon en daar is een “splitsing” waar je een keuze moet maken. Of richting het oosten (Monaco), of richting het zuiden (Perpignan). Aangezien je aangaf Carcassonne te willen bezichtigen raad ik je aan verder naar het zuiden te rijden. Marseille zou ik persoonlijk niet aandoen, omdat deze stad erg tegenvalt. Als je liefhebber bent van zee, strand, boten en havens dan moet je er zeker heen. Maar ik ga verder richting Perpignan…
Nîmes (aanradertje), Montpellier (erg mooi ook) en Narbonne (ben ik minder enthousiast over) zijn nog mogelijke bezienswaardigheden als steden, maar als je verder afzakt naar Perpignan zelf kom je wel heel zuidelijk. Als je Carcossonne wilt zien moet je vanaf Narbonne echt meer naar het westen gaan. Dit is een zeer mooie streek, met een levendige natuur en cultuur. Veel oude stadjes en stereotype Fransen zijn hier present. Carcassonne zelf is vrij toeristisc, maar wel erg mooi en het bezoeken waard. Persoonlijk vind ik de keuken van deze streek heel bijzonder. Lekkere en traditionele gerechten met liefde bereidt. Probeer daarroe eens een restaurantje te pikken waar de toeristen niet komen (in een klein dorpje ofzo) en laat de kok je verrassen met de specialiteiten van de streek!
Nationaal Park de Cevennenis ook een tip (vooral om te wandelen, actief te zijn, vogels te spotten en van de natuur te genieten). Dit is echter meer naar het binnenland en dan wijk je af van de “Autoroute du Soleil”.
Hoop dat je hier weer wat profijt van hebt. Misschien tot ziens op Camping “Aux Rives du Soleil” en een hele fijne vakantie gewenst in ieder geval. Mocht je nog vragen hebben… just ask!
Franse groeten,
Wouter v. Kuijk