Leuk reisdoel gezocht in Frankrijk

Hallo,

Ik ben 21 jaar oud en ga deze zomer (de laatste 3 weken van juli) op vakantie naar frankrijk met de auto. De laatste week ligt al vast, ik ga naar een camping bij Grenoble in de buurt om te windsurfen. Maar ik zoek eigenlijk nog iets leuks voor de andere twee weken. Heeft er iemand nog tips voor een plek waar je lekker kunt relaxen maar waar je ook leuke dingen kunt doen? En waar ik ook wat leeftijdsgenoten tegen kom?

Groetjes

Laura

Hoi Laura,

Wat voor een vakantie zoek je precies; een sportieve vakantie, een culturele vakantie, een stedentrip, zon-zee-strand vakantie, enz…
Dit is wel van belang om te zeggen waar je het beste heen kunt gaan.

Wouter v. Kuijk

Hoi,

Ik zoek iets waar ik was dingen kan ondernemen, maar ook iets waar ik gewoon lekker kan relaxen. (bos/strand/zwembad oid) Een stedentrip/aan een meertje/beetje cultuur snuiven, vind ik allemaal leuk om te doen, ik hoef niet zwaar sportief bezig te zijn maar beetje kanoën bijvoorbeeld vind ik ook super. Ik zoek eigenlijk een (of meerdere) plekken waar ik verschillende dingen kan doen. Ik heb een auto dus kan gewoon ergens anders naartoe rijden als ik het daar wel gezien heb. Ik heb op internet al gezocht naar leuke plekjes, maar heb nog niets gevonden waarvan ik dacht: dat is écht de moeite waard om naartoe te gaan. (iig niets betaalbaars voor mij) Dus nog tips/ervaringen ed?

Hoi,

Hier heb ik een camping waar ik zelf vaak kom en nog steeds erg goed bevalt. Kijk hier eens: http://www.ville-marcon.fr/3campingf.html. De camping heet Camping du lac des Varennes en heeft geen eigen website. Ik kom zelf al jaren op deze camping en nog steeds met plezier. Het is een middelgrote, eenvoudige (niet luxe), rustige camping vlak in de buurt van de grote steden LE MANS en TOURS. De camping is gesitueerd aan een groot meer waar in gezwommen en gevist kan worden. De plaatsen zijn erg ruim, maar er is weinig afscheiding tussen de plaatsen. Aan de overkant van de camping is een gemeentelijk recreatieterrein, waar van alles te doen is voor jong en oud. Deze is gratis en zonder extra kosten toegankelijk voor campinggangers. De omgeving is landelijk en prachtig mooi (vooral 's ochtends vroeg). Er zijn veel kastelen, marktjes en andere voorzieningen vlak in de buurt. Daarbij komt dat de prijs voor een nacht erg laag is in verhouding tot de mogelijkheden. Een goedkope en goede camping met een leuke omgeving dus. Hier houdt iedereen het wel een week uit.

Een andere camping in een wat groenere omgeving is http://www.camping-des-iles.net/. Een erg leuke “gezinscamping” met een supergezellig en historisch dorp Beaulieu-sur-Dordogne. Zoals de naam al doet vermoeden ligt dit stadje aan de Dordogne en zijn er prachtige korte en lange kanoroutes. Echt een aanrader, want de tochten over de rivier zijn heel goed te doen met de kano en gaan dwars door een prachtige omgeving. Ook zijn er in de buurt veel historische en toeristische steden en bezichtegingen te doen. Zoals Collonges-la-Rouges (foto’s in mijn album http://www.wereldwijzer.nl/album/showgallery.php/cat/500/ppuser/33891) en natuurlijk Roccamadour. Absoluut een must om eens geweest te zijn. Je kunt ook diverse grotten en steengroeven bezoeken, bergwandelingen maken, en natuurexcursies bijwonen of natuurlijk gewoon een beetje socializen in de franse kroegjes van het dorp.

Verder kan ik je de vestingstad Carcassonne aanraden. Dat ligt iets dichter in de buurt van de vakantiebestemming van je laatste week.
Ik hoop dat je iets aan hebt.

Succes en groetjes,
Wouter v. Kuijk

P.S.: Mocht je nog iets willen weten, vraag maar raak, of stuur even een pb-tje natuurlijk.

Hoi Laura,

Heb je al eens gekeken op www.toutdefrance.nl ?

Jeaup

Hoi Wouter en Jeaup,

thanks voor de reacties, ik ga hiermee verder zoeken en ik denk dat het helemaal goed gaat komen. :slight_smile:
heb nu al heel veel zin om op vakantie te gaan! :smiley:

groetjes
Laura

Laura,

Is het nog gelukt? Wat is het geworden uiteindelijk en heb je nog gebruik kunnen maken van de tips die ik je gaf? Ben wel benieuwd dus als je dit leest, laat even wat van je horen! Zou leuk zijn!

Groetjes,
Wouter v. Kuijk

Hoi Wouter,

Ik heb nog zeker wat aan je tips gehad. Ik ben richting nancy/metz gereden, en toen via troyes-orleans-limoges-roccamadour richting grenoble gegaan om nog een weekje bij mijn ouders op bezoek te gaan, daarna ben ik in een keer naar huis gereden. Onder weg heb ik gewoon campings gezocht die betaalbaar en dichtbij waren op het moment dat ik een zin meer had om verder te rijden. Ik heb een tussenstop gemaakt bij Collonges la rouge, echt super mooi. Ook heb ik roccamadour bezocht. Nog bedankt voor de tips in ieder geval. :biggrin:

Dit jaar denk ik erover om door te rijden naar de middellandse zee en daar rond te kijken. Nog must-see dingen daar, voor zover je weet? Carcasonne staat iig al op mijn lijstje want daar ben ik afgelopen jaar niet aan toe gekomen.

groetjes
laura

Heey wat leuk om te horen dat je naar Collonges-la-Rouges en Roccamadour geweest bent en dat mijn tips nog bruikbaar zijn geweest. Voor je reis van dit jaar, richting de Middelandse zee, heb ik zeker nog wel een aantal hotspots/tips/cities/campings enz…! Ik zal een brichtje opstellen en dan post ik die zodra het klaar is hieronder.

Leuk…, tot snel dus!
Wouter v. Kuijk

P.S.: Carcasonne mag zeker niet ontbreken inderdaad!

Heey Laura,

Ik heb dus even voor je zitten zoeken en dit is het geworden. Ik hoop dat je er iets mee kunt!

De gemakkelijkste manier om van noord naar zuid te komen is over de “Autoroute du Soleil”. Het eerste deel voert weer langs Metz/Nancy, maar zakt vervolgens, langs de oostkant van Frankrijk, af to diep in het zuiden des lands. Daar waar je vorige route t.h.v. Nancy naar het westen afboog gaat deze naar beneden. In deze buurt is het misschien te overwegen om Strasbourg aan te doen. Deze stad is niet alleen heel mooi, maar vervult ook een belangrijke positie binnen Europa.

Naar mate je verder naar het zuiden rijdt kom je “langs” Dijon. Daar waar de mosterd vandaan komt, zeg ik altijd maar :lol:. Maar deze stad heeft meer en is het bezoeken wel waard. Het heeft niet heel erg veel speciaals, dus lang blijven plakken kan ik je niet aanraden. Met Dijon zijn we inmiddels al in de regio van de Bourgogne beland. Daarover weet ik je veel te vertellen.

Als je deze regio eens goed wil doornemen moet je er meerdere dagen voor uit trekken. Camping “Aux Rives du Soleil” is daarvoor een uitgelezen stekje. Van hieruit zijn de meeste highlights goed te bereiken en bovendien ligt de camping maar een kwartier rijden bij de “Autoroute du Soleil” vandaan. Ik hoop je daar eens te mogen verwelkomen, aankomende zomer ga ik namelijk voor het tweede achtereenvolgende seizoen aan de slag op deze camping. Ik heb de hele omgeving al gezien en kan je alle ins en outs vertellen.

De bezienswaardigheden in de buurt op een rijtje:
[ul]
[li]De “Voie Verte” en de “Voie Bleue” (langs de Saône naar Macôn).[/li][li]Macôn[/li][li]Lyon (Echt heel mooi ook! Tweede stad van Frankrijk.)[/li][li]Genève (Zwitserland)[/li][li]Taizé (Bedevaartsoord. Ook voor nietgelovigen heeeel bijzonder!)[/li][li]Cormatin (Met haar kasteel en wijnmuseum.)[/li][li]Grotten van Blanot en de grotten van Azé.[/li][li]De Bourgogne als wijnstreek met de Saône is al een bezienswaardigheid opzich. Ik zal een paar foto’s plaatsen… Ga bijvorbeeld eens kajakken op de Saône, dat is super![/li][/ul]Vervolgens kan je verder afzakken richting Avignon en daar is een “splitsing” waar je een keuze moet maken. Of richting het oosten (Monaco), of richting het zuiden (Perpignan). Aangezien je aangaf Carcassonne te willen bezichtigen raad ik je aan verder naar het zuiden te rijden. Marseille zou ik persoonlijk niet aandoen, omdat deze stad erg tegenvalt. Als je liefhebber bent van zee, strand, boten en havens dan moet je er zeker heen. Maar ik ga verder richting Perpignan…

Nîmes (aanradertje), Montpellier (erg mooi ook) en Narbonne (ben ik minder enthousiast over) zijn nog mogelijke bezienswaardigheden als steden, maar als je verder afzakt naar Perpignan zelf kom je wel heel zuidelijk. Als je Carcossonne wilt zien moet je vanaf Narbonne echt meer naar het westen gaan. Dit is een zeer mooie streek, met een levendige natuur en cultuur. Veel oude stadjes en stereotype Fransen zijn hier present. Carcassonne zelf is vrij toeristisc, maar wel erg mooi en het bezoeken waard. Persoonlijk vind ik de keuken van deze streek heel bijzonder. Lekkere en traditionele gerechten met liefde bereidt. Probeer daarroe eens een restaurantje te pikken waar de toeristen niet komen (in een klein dorpje ofzo) en laat de kok je verrassen met de specialiteiten van de streek!

Nationaal Park de Cevennenis ook een tip (vooral om te wandelen, actief te zijn, vogels te spotten en van de natuur te genieten). Dit is echter meer naar het binnenland en dan wijk je af van de “Autoroute du Soleil”.

Hoop dat je hier weer wat profijt van hebt. Misschien tot ziens op Camping “Aux Rives du Soleil” en een hele fijne vakantie gewenst in ieder geval. Mocht je nog vragen hebben… just ask!

Franse groeten,
Wouter v. Kuijk :wink:

Hoi Wouter,

Zo, je hebt er wel werk van gemaakt!! :slight_smile: Super veel info… hardstikke bedankt daarvoor in ieder geval. :thumbsup:

Ik ben benieuwd hoeveel ik kan gaan zien van je lijstje… :slight_smile: ik heb de eerste drie weken van juli en wil hier sowieso nog langs: http://www.amisdemo.dds.nl/ en ook ga ik mijn ouders nog bezoeken in de buurt van grenoble voor een paar dagen. Maar ik heb nu in ieder geval een hoop dingen waar de overgebleven tijd nog naartoe kan.

Ik ga binnenkort met een markeerstift en een kaart aan de gang, zodat ik straks een overzicht heb van wat allemaal gaaf is om te gaan zien en dan zie ik ter plekke wel waar ik dan naartoe ga. Ik ben wel van plan om het eerste grote stuk op de tolweg te rijden, zodat ik snel in het zuiden zit, maar liever rijd ik op de route national, veel mooier, relaxter en je komt nog eens mooie dingen tegen die je niet verwacht. :slight_smile: Wie weet zie ik je nog op de camping waar je werkt, het ziet er in ieder geval goed uit op de site.

Als ik nog vragen heb laat ik het je weten…

nogmaals bedankt voor al je research… :kus:

groetjes
laura