In het magazine lees je onder meer over het Nabari Child Care project dat Travel Active onder haar hoede heeft genomen en over Stichting Meet Kate dat lokale projecten in Ghana ondersteunt die kinderen en jongeren helpen een toekomst op te bouwen. Verder staat er informatie in over alle vrijwilligersmogelijkheden in Ghana en over de mogelijkheid om met het hele gezin vrijwilligerswerk te gaan doen.
Wat mij verbaast, is dat er relatief veel vrijwilligers naar Ghana komen, terwijl de werkeloosheid hier gigantisch groot is.
Ik begijp natuurlijk dat het zinvol is als het gaat om werk, waarbij kwaliteiten zijn vereist die hier nauwelijks aanwezig zijn. Maar als het gaat om jonge mensen, die hier op vrijwillige basis voor enkele maanden gaan werken in de verpleging of in het onderwijs, dan gaat het toch om kwaliteiten die hier in meer dan voldoende mate aanwezig zijn!!!
Anders is het natuurlijk met bijvoorbeeld het opzetten van een management voor organisaties, maar die kwaliteiten hebben deze vrijwilligers meestal ook niet. Maar als het gaat om kindereren wassen, aankleden en te eten geven, of om zieken te verzorgen met de hier aanwezige middelen of om schoollokalen te schilderen (ik noem maar wat) dan neem je daarmee wel het werk uit handen van de locale mensen, die het werk zo hard nodig hebben.
Meestal is het echter zo dat, naast hun eigen fysieke inzet, met het geld dat vrijwilligers meebrengen de mensen waar ze mee samen werken betaald worden voor de vaak humanitaire bezigheden die ze doen.
Helemaal als er een schooltje geschilderd of iets anders opgebouwd moet worden zal de financiering van de lokale arbeiders vaak betaald worden van de financiële inkomsten uit de aanwezige vrijwilligers of donor organisatie.
Het werk van de vrijwilliger is vaak symbolisch of ondersteunend (niet minder waardevol en zeker niet zonder hoge inzet) maar de continuïteit moet toch echt van de lokale krachten komen. Zonder die harde Ghanese werkers binnen de diverse organisaties zouden vrijwilligers hier niets te doen hebben!
Daarnaast zijn vrijwilligers nodig om het draagvlak van de diverse donoren uit het land van herkomst in stand te houden. Wanneer er geen vrijwilligers naar Ghana zouden komen zouden veel donaties naar andere bestemmingen gaan waar wel vrijwilligers aanwezig zijn.
Laat ik het even algemeen stellen.
Dus het doel van vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden is (ik citeer je nu) “om het draagvlak van de diverse donoren uit het land van herkomst in stand te houden”.
???
De inzet die ik ervaar van vrijwilligers op de projecten die wij kennen zijn positief. In het weeshuis ondersteunen ze het echtpaar dat het weeshuis runt met de dagelijkse werkzaamheden. dit is echt een toevoeging en het echtpaar heeft het zwaar als er geen vrijwilligers zijn.
Op de scholen kunnen vrijwilligers (afhankelijk van de ervaring en inzet) de leraren een andere kijk op lesgeven geven en de kinderen vinden het geweldig om les te krijgen van iemand uit een westers land.
Tevens hebben wij het geluk gehad vrijwilligers te begeleiden die fondsen vanuit thuis meenamen en zo iets structureels voor de scholen en het weeshuis hebben kunnen doen (lokalen opknappen lesmateriaal kopen etc.)
Ik heb niet ervaren dat vrijwilligers in onze regio de banen van de lokale mensen bezetten, ze hebben iets extra’s gebracht. Sterker nog de projecten die wij kennen hebben geen geld om lokale mensen aan te nemen al zouden ze het graag willen. Zij zijn dus erg blij met de extra hulp van vrijwilligers.
Ik ken natuurlijk alleen mijn omgeving en kan niet voor het hele land spreken.