Wat zijn leuke gezellige kustplaatsen en kustplaatsjes met Engelse sfeer in Suffolk en Norfolk (East Anglia)? En hoe zijn die per trein en bus te bereiken vanuit Harwich? Is ook alleen per bus mogelijk?
Hallo Cor
Bereikbaarheid met trein en bus kan ik je niet echt helpen, maar wat betreft kustplaatsen in de buurt van Harwich wel enigzins. Het eerste wat bij mij opkomt is Aldeburgh. Dit heeft een mooie, lange hoofdstraat met de nodige winkels, thearooms en eetgelegenheden. De 16e eeuwse “Moot Hall” is zeker een bezoek waard.
Maar nog interessanter vond ik het iets verder noordelijk gelegen Dulwich. Maar wellicht is hier sprake van enige beroepsdeformatie… Nu een klein dorpje, maar in de middeleeuwen een belangrijke havenplaats. In de late middeleeuwen langzamerhand door de zee verzwolgen, totdat de laatste kerk in rond 1900 in zee verdween. Er is een leuk museum over de stad, en je kunt er rondwandelen langs de laatste restanten van de stad. Bij de parkeerplaats aan het strand zit ook een tea room en een fish&chips shop, very british!
En als we toch over oudheden babbelen, vanaf Harwich op weg naar Aldeburgh en/of Dunwich kom je ook langs een bekende archeologische vindplaats, de grafheuvels van Sutton Hoo, waar net voor de oorlog een graf met een zeer rijke inhoud werd gevonden, het graf van een angelsaksische koning, begraven met al zijn rijkdommen in een schip. Het museum ter plaatse verteld het hele verhaal.
Natuurlijk is er nog veel meer te zien en te bezoeken, maar dit zijn de plaatsen die mij het beste zijn bijgebleven in deze regio.
Sierd Jan