Mijn plan is om op de fiets te stappen naar Ijmuiden en daar de boot te nemen naar Newcastle. Ik ben geen sportfietster ofzo, ik heb een oud brikje en daar wil ik mee vanuit Newcastle naar een typisch Engels plaatsje fietsen en daar in een b en b overnachten of in een soort Stayoke of zo. Ik denk dat ik wel zo’n 30 tot 40 km moet kunnen redden. Maar heeft iemand een idee wat een leuk plaatsje is om heen te gaan?
Als dat allemaal goed gaat dan wil ik volgend jaar de coast to coast route gaan fietsen maar ik wou eerst klein beginnen.
ik ben zelf geen fietser maar ik weet wel het één en andere van de omgeving rondom Newcastle. Newcastle ligt in het verstedelijkte graafschap Tyne & Wear maar even naar het westen en naar het noorden kom je al in mooie rustige gebieden terecht. Ten noorden ligt de Northumberland Coast
en ten westen ligt de lange historische Hadrian’s Wall, Dat deels in het Northumberland National Park ligt. In dit gebied kun je wandelen maar ook fietsen, namelijk langs de Hadrian’s Cycleway. Die route gaat onder andere langs het kleine stadje Hexham en de dorpen Bardon Mill en Haltwhistle.
Newcastle - Hexham is ongeveer 35 a 40 kilometer en Newcastle - Haltwhistle ongeveer 60 kilometer.
Hier kun je de route van de Hadrian’s Cycleway en andere routes in de buurt zien (gele lijnen):
nog even wat toeristische info: Hadrian’s Wall is niet alleen een meer dan 100 kilometer lange muur maar erlangs zijn ook opgravingen en musea te bezoeken. Even ten oosten van Hexham vind je één van die locaties, namelijk Corbridge Roman Town. De andere sites liggen wat meer naar het westen in de buurt van Bardon Mill en Haltwhistle. Als je nog historische plekken wilt bezoeken, dan weet je het in ieder geval.
Ben je inmiddels al geweest of heb je nog wat aan aanvullende informatie?
Het is alweer een paar jaren geleden dat wij met de fiets in Engeland (en Schotland) waren. Wij zijn ook in Newcastle gestart, en de eerste dagen langs Hadrian’s Wall gefietst. Onderschat het hoogteverschil niet; fietsen in Engeland is niet vergelijkbaar met Nederland. Ons reisverslag staat online; misschien kun je er wat mee! http://opfietsvakantie.nl/index.php/in-het-buitenland/engeland-en-schotland-2007/36-reisverslag