kosten levensonderhoud

Hopelijk maken we dit jaar een rondreis in Zuid-Afrika.

Hoe staat het met de kosten van het levensonderhoud?
Uit eten? Drinken?

Wat wordt aangeraden om zeker vanuit Nederland mee te nemen?

Mvg

ZA is redelijk goed ontwikkeld en je kan bijna alles krijgen wat je in NL ook kan krijgen. Dus wat je mee moet nemen is je creditcard en pinpas.

Kosten zijn goedkoop:
Ontbijt circa 4 euro
bier en fris circa 1 euro
Diner circa 10 euro (maar kan ook goedkoper)

Veel plezier met voorbereiden.

Je kan echt alles krijgen, het eten is zeer goede en hoge kwaliteit en helemaal,niet duur. Maar vergeet niet minimaal 10% erbij op te tellen als fooi. Dor als de service goed is geweest. Maar altijd meer ook.
en probeer daar ook de echte rooibos thee, heerlijk!

als je niet buiten de hagelslag kan, kan je dat meenemen. Pindakaas is overal te koop…verder Iets meenemen uit NL. zou niet weren

Hallo

Kleding prijzen zijn vergelijkbaar met hier, voor de rest bijna alles goedkoper!
Eten en drinken is een stuk goedkoper, ook een B&B met ontbijt betaalden we vorig
jaar gemiddeld 50€ voor twee inclusief ontbijt!
Backpackers vonden wij leuker omdat je meer contact hebt met mede reizigers en
is ook nog goedkoper!
Als je veel wildparken denkt te bezoeken loont het zeker de moeite om uit te zoeken
of een wild card een goede optie is!
Maar daar vind je van alles over in eerdere berichten!
In bijna elk dorp, stad of winkelcentrum vind je wel een toeristen informatie, waar ze
vaak leuke tips hebben en kaartjes en ook voor een overnachting of iets dergelijks
regelen ze graag iets voor je!
Ligt een beetje aan de tijd van het jaar wanneer je wilt gaan maar houd er rekening
mee dat in onze zomer, daar winter het in het zuidelijk deel erg fris kan zijn!
En nog een tip, plan niet te veel maar laat het op je afkomen, anders heb je alleen
lange reisdagen!

veel planplezier

Het levensonderhoud viel mij persoonlijk best wel mee, zeker nadat ik wat “horrorverhalen” had gehoord. Gemiddeld waren wij (alhoewel voor zes personen en alles zelf koken + kamperen) zo een 25 of 29 euro per persoon kwijt, afhankelijk of ik ook de extra kosten dankzij een ongeluk meetel.
Let wel: doordat wij met zes waren viel alles veel goedkoper uit :wink:

Wat ik zou aanraden om mee te nemen is een bankpas, creditcard, een goede camera en vooral de juiste papieren.

En voordat je uit Europa vertrekt: ff checken of je pinpas geactiveerd is voor Afrika. Veel banken (o.a. Rabobank) blokkeren tegenwoordig standaard het pingebruik buiten Europa. Tenzij je pas geleden nog in Afrika bent geweest of dat je dus zelf je pinpas geactiveerd hebt. Kan meestal gewoon via je internetbankieren.

Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

Hoi,

Dank je!
Vorig jaar stond ik inderdaad voor een pinautomaat op Java die weigerde mij geld te geven, omdat ik vergeten was mijn pinpas te activeren voor buiten Europa.
Via internet hersteld, en binnen het uur kon in gewoon pinnen.

En kleding is echt een stuk goedkoper in vergelijk met Europa ook.

Hallo

Nou Annemieke, dan zul je toch echt naar mr Price moeten gaan of misschien zijn er nog een
paar prijsvechters zoals hier de zeeman of wibra!
De reguliere kleding winkels als Truworths en Woolworths en dergelijke zijn zeker niet goedkoper dan hier is onze ervaring!
Eten en drinken is in de gewone restaurants inderdaad een stuk goedkoper!

Veel planplezier

Nee, niet echt hoor.is mijn ervaring. Ja in de dure malls is kleding erg duur… Maar hoeft zeker niet zo te zijn.
en kleding bij Woolies valt best mee die prijs.