Koninginnedag en de Troonswisseling

30 April is nog een stukje specialer dan de voorgaande. Helaas zullen wij expats/reizigers het feestgedruis in Nederland moeten missen, maar de ambassade biedt een mogelijkheid om deze speciale dag in de mooie ambiance van het Pushkin museum te vieren. Het is in ieder geval leuk om eens te zien wat er allemaal aan Nederlanders in Moskou rondloopt. En er zal vast een gratis glaasje oranjebitter klaar staan. Ja! Gratis! Komen dus :smiley:

bron

Koninginnedag en de Troonswisseling

Nieuwsbericht | 2 april 2013

Ter gelegenheid van Koninginnedag en de Troonswisseling hebben Harer Majesteits Ambassadeur Ron Keller en Mevrouw Zsuzsanna Keller-Süle de eer alle Nederlanders in Moskou uit te nodigen voor een ontvangst op dinsdag 30 april 2013 vanaf 18.00 uur in het Staats Pushkin Museum (Literatuur), 12/2 Prechistenka, ingang Khrushchevsky Pereulok. U hoeft zich hiervoor niet aan te melden. Toegang op vertoon van uw Nederlandse paspoort.

Ter gelegenheid van Koninginnedag en de Troonswisseling hebben Harer Majesteits Ambassadeur Ron Keller en Mevrouw Zsuzsanna Keller-Süle de eer alle Nederlanders in Moskou uit te nodigen voor een ontvangst op dinsdag 30 april 2013 vanaf 18.00 uur in het Staats Pushkin Museum (Literatuur), 12/2 Prechistenka, ingang Khrushchevsky Pereulok. U hoeft zich hiervoor niet aan te melden. Toegang op vertoon van uw Nederlandse paspoort.

Voorafgaand aan de ontvangst in het Staats Pushkin Museum wordt de Nederlandse gemeenschap uitgenodigd om van 15.30 tot 17.30 uur de beëdiging en de inhuldiging van de Koning “live” te aanschouwen op de residentie, Kalashny Pereulok 6. Hiervoor dient u zich wel vooraf aan te melden via mos-cdp@minbuza.nl

Het maximaal aantal deelnemers is 80. Mocht u na aanmelding alsnog verhinderd zijn dan wordt u nadrukkelijk verzocht u weer af te melden via hetzelfde emailadres.

Inmiddels is bekend dat de publieke televisiezender BVN een live-uitzending van de Troonswisseling aanbiedt via satellietverbinding. BVN doet live verslag van de abdicatie en inhuldiging op 30 april. Op www.bvn.tv vindt u de komende tijd uitgebreide informatie.

Hier nog even een link naar de liveuitzending van de troonswisseling:

http://www.youtube.com/user/noskoningshuis

Heeft iemand nog andere linkjes mocht deze overbelast raken?

Beetje late reactie, maar wellicht is dit voor een volgend jaar interessant.

Koninginnedag was een mooie warme avond in Moskou. Toegang was enkel mogelijk met een Nederlands paspoort, maar die regel bleek gelukkig niet streng toegepast te worden. Mijn gezelschap bestond uit vele nationaliteiten en we werden zonder probleem toegelaten. Er was goed gezorgd voor hapjes en drankjes en ook de locatie in het Pushkin museum was geweldig. Ik was ‘fashionably late’, maar ik begreep dat de ambassadeur een toespraak voor een volle zaal had gegeven. De temperatuur liep toen letterlijk flink op waarop meerdere groepjes besloten met een ijskoude Heineken in de hand het feestje buiten voort te zetten.

Het festijn werd gesponsord door meerdere Nederlandse bedrijven(Philips, Voerman verhuizingen etc) en Sennheiser ?Duits?. De naam van deze bedrijven werd getoond op een display bij de ingang. Door die sponsoring had ik goede hoop op reclame of zelfs informatiestands van bv lokale NL/Vlaamse clubs, belangengroepen, bedrijven e.d. Helaas waren die niet uitgenodigd en werden er na de speech van de ambassadeur al snel groepjes gevormd waar je je als buitenstaander niet snel in wilde mengen. Ik heb wel enkele paartjes en alleenstaanden gespot die op zoek waren naar gesprekspartners, maar door het gebrek aan enige stimulatie vanuit de ambassade om elkaar te ontmoeten bleek dit geen gemakkelijke taak voor hen. Bij Aziatische ambassades zie ik altijd wel diplomaten die met iedereen proberen te spreken. Speciale ontmoetingsplekken. Inschrijftafels voor mailinglists waar men elkaar ontmoet etc. Hier helaas niet, waardoor deze eenlingen verloren gingen in de massa en al snel huiswaarts keerden.

Zodra ik weer tijd heb kom ik nog even terug om het verhaal uit te breiden. Heb je vragen? Ask away!

Linkje naar een club voor Nederlands in Moskou: http://www.nlclubmoskou.nl/
Eens in des zoveel tijd komen ze samen in cafe De Nachtwacht aan het bekende Boelgakov/Bulgakov park (houdt je ogen open voor verbodsbordjes)