Hoi Heeft iemand ervaring met kleine spinnetjes in huizen?
ze hebben gezegd dat deze giftig zijn, maar is dat ook zo?
Hoi,
Wat bedoel je met kleine spinnetjes in huizen en waar. Nl of Australie of USA (om maar een dwars straat te noemen).
In Oz heb je kleine spinnetjes die wel eens in huis komen. Een daarvan is de Redback´s en die zijn giftig. Voor volwassenen in goede conditie niet dodelijk maar je kunt er wel een paar dagen behoorlijk ziek van worden. Tenminste voor zover ik weet, maar ben geen spinnenexpert.
Heb ook wel eens een grotere spin in huis gezien, maar misschien dat ik hier dan toevallig tegenaan loop. De meeste Australiers letten wel op dat ze ongedierte buiten houden.
Maar maak je dar niet al te veel zorgen over. Spinnen etc komen nooit zo maar naar je toe om je eens lekker te bijten. Een van mijn kinderen heeft het ook niet zo op spinnen en tijdens onze laatste kampeervakantie in Oz heeft ze er niet een bewust gezien. Om je toch maar gerust te stellen.
Van de andere kant: wat zou jij doen met een relatief trage tegenstander van 27 meter groot, als je snel kunt vluchten? Die 27 meter is zo ongeveer de verhouding van redback tot mens.
groetjes
Wim
Je hoeft niet bang te zijn voor spinnen in Australische huizen. De slangen hebben ze al opgegeten
lol2
Maar om ook even serieus te antwoorden,
Je moet het zo zien: De Australiers wonen ook gewoon iedere dag in hun huizen. Als er daadwerkelijk een groot gevaar van kleine spinnetjes zou zijn dan zouden er niet veel Australiers overblijven. Die kleine spinnetjes zien zij immers ook niet als ze liggen te slapen.
Niet te druk om maken dus, er zitten hier een behoorlijk aantal ervaren Australie-gangers op het forum, en er is er voor zover ik weet geen één die ooit een serieus ‘engebeesten probleem’ in Australie heeft gehad.
No worries mate!
Google zoekterm: potentially dangerous australian spiders
http://www.anaes.med.usyd.edu.au/venom/spiders.html
There have been no deaths in Australia from a confirmed spider bite since 1979. An effective antivenom for Redback Spiders was introduced in 1956, and one for funnel-web spiders in 1980. These are the only two spiders that have caused deaths in Australia in the past.
De redback lijkt nogal op onze kruisspin: dikke kont, dunne pootjes. Ze verschuilen zich meestal, dus pas gewoon op in garages waar bijvoorbeeld spul al een tijdje opgestapeld ligt. Een beet kan dodelijk zijn, maar je merk het altijd, dus zoek dan een arts op (zoals voorgaande al zeggen: het dodelijk gevaar is tegenwoordig niet echt actueel meer).
De andere waar ik voor oppaste, was de white widow. Geen dodelijk beet, maar een beet kan wel vervelend gaan infecteren. Het advies wat ik kreeg: altijd even onder de wc-bril kijken voordat je gaat zitten en kleding niet vers van de waslijn aantrekken (ze willen nog wel eens vanuit de boom in de kleding vallen).
Ik was echt bang voor spinnen en ben het nog steeds: hoe groter, hoe enger. De huntsman (grootste spin die in Oz te vinden is) ben ik een paar keer tegengekomen, maar hoe groter de spin, hoe minder gevaarlijk.