Kleding trouwerij Puebla + andere vraagjes

Beste forumleden,

In december zullen wij (wederom) afreizen naar het mooie Mexico om een bruiloft in Cholula (Puebla) bij te wonen. Nu weet ik de gebruiken bij een Mexicaanse bruiloft niet dus wellicht kunnen jullie mij hierbij helpen. Ik heb de volgende vragen:

• Wat zijn de gebruiken bij een Mexicaanse bruiloft? Hoe werkt het?
  • Wat te dragen? De familie is goed bedeeld dus ik neem aan dat een pak (eventueel met das) en een jurk goed is?
  • Zijn er do’s en don’ts? Een witte jurk lijkt mij uitgesloten maar zijn er nog andere dingen?
  • Wat voor cadeau’s worden er gegeven op een Mexicaanse bruiloft? Wellicht weten jullie nog een speciaal cadeau?

Alle tips zijn verder welkom!

Ik heb verder nog 2 vragen waar jullie wellicht bij kunnen helpen:

• Waar in of rond Puebla kan ik het beste leren riemen (van slangen- of krokodilleer) kopen? Helaas gaan we niet naar het noorden van Mexico waar ze dit veel verkopen.
  • Waar in of rond Puebla kan ik het beste een ketting of armband van de steen “Amber” kopen? Toen wij in San Cristobal de las Casas waren is dit helaas niet gelukt door ziekte.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

Over de kleding: mensen gaan erg officieel gekleed naar een bruiloft. Mannen strak in het pak (met das!) en vrouwen erg opgedoft (jurk). De meeste bruiloften hebben al snel meer dan 200 á 300 gasten dus je hebt er altijd wel een paar tussen in spijkerbroek, maar die lopen wel een beetje uit de pas.

De gebruiken (tradities) kunnen een beetje verschillen per regio. Ik ben enkel naar bruiloften in/rond Mexico-City regio geweest, dus misschien dat dit weer anders is dan in Puebla (cholula). Helaas is Mexico erg aan het ´ver-Amerikaniseren´, en worden leuke tradities van vroeger lang niet altijd meer gedaan tijdens bruiloften. Hier een link voor tradities:

http://www.kwintessential.co.uk/articles/mexico/Mexican-Wedding-Traditions/1083

Omdat de bruid/bruidegom meestal niet samenwonen vóór het trouwen is de bruiloft aanleiding om cadeau´s voor de uit-set te geven. Er wordt van alles gegeven, van dekbedden tot pannensets, glazensets, etc etc.

1 like