Doet me plezier dat het eerste luik al gelukt is .:cheer:
Wim & Astrid
Doet me plezier dat het eerste luik al gelukt is .:cheer:
Wim & Astrid
even een update.
We hebben al een bedrijf gevonden wat structureel gaat steunen.
Ook weer een aktie op een quiltersgilde in oisterwijk gehouden wat toch weer 672,80 opgeleverd heeft de afgelopen 2 dagen.
Nu weer verder, zijn met diverse subsidie-aanvragen bezig.
De vrijwilligers in Kenia doen het echt heel erg goed en zetten een fantastisch resultaat neer.
Voor iedereen die benieuwd is naar onze stichting uit Grave, de Fahari Foundation:
Mocht U nog een euro over hebben, schroom niet om het te storten. Dat zijn toch weer mooi 2 maaltijden.
Dank U wel.
Er zijn veel mensen en organisaties die steun kunnen gebruiken. Ik kan me herinneren van de eerste keren Kenia dat ik me altijd ontzettend opgelaten voelde als er werd gevraagd om hulp, bvb bij bezoek van een weeshuis of een schooltje. In Kenia kan ieder persoon een weeshuis of school beginnen en mag daar winst op maken. Het is big business geworden waarbij de directeuren in verhouding grote winsten in zijn zak mag steken, leraren en ander personeel niet betalen waar ze recht op hebben en alsnog hulp vragen van bezoekers.
Het project wat Fahari momenteel steunt is anders.
Er is geen winstbelang en in plaats van een prive eigenaar is er een bestuur met voorzitter, penningmeester, alles erop en eraan. Tot nu toe wordt 1 vrijwilligster het minimumloon betaald omdat anders zij en haar gezin geen dak meer boven hun hoofd hebben. Er is ook een kok in dienst genomen die daardoor haar gezin kan onderhouden en voor minder dan min. loon wil werken. Door de kok wordt enorm op kosten bespaard. De anderen doen alles vooralsnog op vrijwillige basis.
Er zijn inmiddels 19 kinderen die een sponsor hebben voor 25 euro per maand en er zijn eenmalige donaties.
Daar doen ze het volgende mee:
Zorgen dat de kinderen 1 warme gezonde maaltijd en fruit per dag krijgen, ze krijgen tution, dat is betaalde bijles op de overvolle slechte overheidsscholen om hen van de straat te houden, iedere maand krijgen de weeskinderen/gezinnen iets dat binnen de basisbehoeften valt zoals een afsluitbare watertank met waterguard voor schoon drinkwater, muskietennetten om malaria tegen te gaan, volgende keer krijgen ze matrasjes omdat veel van de kinderen thuis op de grond slapen en/of schoenen, dan later een setje kleding of schooluniformpjes, dan schoolspullen zoals schriften etc. Let wel, zover is het nog niet en we hebben het ook nog niet over bvb bedden, activiteiten en dergelijke hé!
Ook de watertanks, waterguard en muskietennetten zijn inmiddels uitgedeeld aan de gezinnen, echte eerste levensbehoeften!
Deze weeskinderen worden letterlijk uit de goot gehaald, en om zoveel mogelijk kinderen te helpen wordt het geld zo efficiënt mogelijk ingezet…
Als je na verloop van tijd ziet hoe de kinderen weer een beetje kind mogen zijn door deze simpele vanzelfsprekende dingen, dan vergeet je nooit de lachende gezichten en de onuitputtelijke energie die los komt nooit weer. Deze kinderen worden niet ingezet om voor een grote baas geld binnen te halen door jambo jambo liedjes te zingen. Bezoekers gearrangeerd door derden die een slaatje willen slaan uit het brengen van potentiële donoren worden niet toegelaten. Ook dit is doorgaans big business.
De kinderen vinden het wel ontzettend leuk als er bezoek van ver komt om hun traditionele Swahili zang, dans en drama voor te dragen … en ze zijn ook niet gewend om ook maar voor 1 snoepje te smeken. Men houdt hen graag puur en vrij van bedelen.
Aangehecht is een foto van Mariam Ngala, ook zij heeft ondertussen een sponsor gevonden. Haar thuissituatie is deze:
Haar caretakers verkopen de lokale drank mnazi (palmwijn) en ze zijn zelf hun grootste klant.
Mariam dient dagelijks na een halve dag school dronken mannen te serveren die onder zo’n rieten afdakje zich lam zitten te zuipen.
Ook mag ze alles schoonmaken … eigenlijk heeft ze een baantje naast haar school.
Ze wilde niet naar school omdat de caretakers van haar verwachten dat ze thuis komt om te werken, zij ziet het als haar dagelijkse plicht om dat te doen.
Met dagelijks dronken lorren in de buurt en caretakers die uit armoede en onwetendheid veel te weinig om haar geven loopt ze wel degelijk groot gevaar als opgroeiende meid, en daarom gaan ze nu bijna dagelijks kijken hoe de thuissituatie is.
Wat deze caretakers doen is ook in Kenia illigaal.
Ze mogen simpelweg niet weigeren als we haar willen helpen en ze vrezen dat ze aan worden gegeven bij de politie.
We kijken of ze hun houding ten opzichte van Mariam zullen veranderen, anders zullen we maatregelen moeten treffen.
Het zal ongetwijfeld wel even duren voordat ook zij net zo sterk en vrolijk is als de rest, maar de mensen hier gaat ervoor!
Er worden door Fahari grote verschillen gemaakt in de levens van kansloze kinderen!
Bedankt voor deze wel heel mooie mail, Kenya, en voor jouw steun.
Het is een prachtig project.
Wij zijn nog naar Diani Children’s Village geweest om de nieuwe rolstoel af te geven aan Simon. Hij was super gelukkig.
Voor Fahari ook een heel dikke proficiat wat ze in Diani Children’s Village reeds verwezenlijkt hebben voor de kinderen, ze waren allemaal apetrots om mij alle veranderingen te tonen.
Veel succes en mijn welgemeende felicitaties aan allebei. ![]()
Greetz,
Trudi
Dank je wel Trudi. Wat leuk dat je het met eigen ogen hebt kunnen zien. Als je de volgende keer tijd hebt, is het echt geweldig om ook eens bij deze fantastische kinderen en hun supergemotiveerde vrijwilligers te gaan kijken.
We hopen nu geld bij elkaar te krijgen voor een vaste leerkracht en een fijn gebouw waar deze kinderen veilig onderdak hebben om te kunnen leren, spelen maar ook in noodgevallen om een veilig adres te hebben waar ze heen kunnen als er in de thuissituatie dingen gebeuren die echt niet mogen met en bij kinderen. Helaas gebeurt dat vaker dan ik van tevoren dacht.
De kinderen hebben superleuke kerstkaarten gemaakt!!
Lees er alles over in het topic: kerstkaarten uit Mtwapa