kinderbijslag en kindertoeslag

Blijf je hierop recht hebben als je naar marokko emigreert?

Hallo,

Niet de kinderbijslag die je van de Nederlandse staat ontvangt. Daar heb je dan geen recht meer op. In het land zelf gelden weer andere regelingen (weet niet of dat voor Marokko geldt en in welke mate) waarop u misschien aanspraak kunt maken.

In 2005 werd er een zaak door het Europees Hof van Justitie in behandeling genomen waarin de rechtsvraag neerkwam op: “Mag de Nederlandse overheid de rechten van een emigrant beperken?” De advocaat generaal zegt van niet en als de rechters deze mening delen zal men waarschijnlijk het recht houden op kinderbijslag. Vooralsnog echter is hierover geen uitspraak gedaan en is het naar mijn weten niet mogelijk bij emigratie de kinderbijslag te behouden.

Hoop u verder te hebben geholpen… Mocht u nog vragen hebben stel ze gerust en wie weet kan ik deze ook beantwoorden.

Groetjes,
Wouter v. Kuijk

In belgie blijf je kindergeld ontvangen zolang je hier je RSZ betaalt, dan kun je bijvoorbeeld doen door loopbaanonderbreking te nemen of zelfstandig te werken en een btw nummer hebben en ook een bewijs doorsturen dat je kinderen er naar school gaan , want belgie is leerplichtig en niet schoolplichtig en nederland is juist andersom

Beste Tangawia,

Toevallig heb ik afgelopen week gebeld naar de SVB Bank die de kinderbijslag betalen.Ik heb aangeven dat ik mijn kinderen daar op school wilde doen. Ik kreeg te horen dat ik zelfs recht had op dubbele kinderbijslag als ik kon aantonen dat ik per kwartaal 1060 euro uitgaf per kind aan onderhoud etc. Ik heb een schriftelijk bevestiging gekregen van het telefoongesprek,en van de de informatie die ze me telefonisch had gegeven. Ik weet niet precies hoe het zit met uitschrijven bij de gemeente bijvoorbeeld,en of je het niet krijgt als je zelf als ouder ook emigreerd. Want dan is er de optie om zelf niet te emigreren op papier, en dat je om de zoveel tijd heen en weer reist. Als ik meer te weten kom laat ik het je wel weten.

Gr Faiza

Beste Faiza,
Dank je wel voor je informatie. Ik zit er idd over te denken om zelf niet te emigreren maar heen en weer te blijven reizen, maar ik weet niet of dat ik dat kan. Maar ik zou het zowiezo niet voor elkaar kunnen krijgen om zoveel geld per kwartaal op te sturen. 1030 is echt veel geld per kind.

Groetjes

Beste Tangawia,

Na tegenstrijdige berichten van verschillende kanten ben ik eens voor je opzoek gegaan en heb navraag gedaan bij de SVB. In een reactie op de vraag die ik voorlegde zeggen zij het volgende:
*In bepaalde situaties kan er na emigratie vanuit Nederland naar Marokko recht blijven bestaan op kinderbijslag, echter niet in alle situaties. Wij adviseren u daarom telefonisch contact met ons op te nemen via het telefoonnummer 071-5129820. Één van onze medewerkers zal met u de omstandigheden bespreken om u vervolgens te kunnen infomeren over het recht op kinderbijslag in die situatie.

Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank*
Om zekerheid te kunnen vaststellen of het recht erop blijft bestaan is het het beste om even te bellen naar de SVB. Zij weten het je waarschijnlijk zo te vertellen.

Zover ik weet raak je in ieder geval het recht kwijt als je emigreert met je hele hebben en houden. Dus het gezin in z’n geheel emigreert in woon en werk, zijn uitgeschreven bij de gemeente en dus ook geen belasting meer afdragen in Nederland. Eigenlijk lijkt mij dat ook wel evident…

Groetjes,
Wouter v. Kuijk

P.s.: Uiteraard horen wij graag wat het uiteindelijke oordeel van de SVB is.

Je blijft er recht op hebben mits een van de ouders staat ingeschreven in Nederland en sociale lasten betaald en Tax of dat Hij of zij een uikering heeft. Dus maw je moet enige inkomen hebben en een van de ouders moet ingeschreven staan. Dit is volgens mij de enige manier om kinderbijslag te behouden mits de regels niet zijn veranderd.

mvg,