Ik werkte bij PAHO (Projects Abroad Human rights Office) in Accra.
In het kantoor werken was ontzettend leerzaam en leuk. Voordat ik weg was, had ik geen idee wat ik kon verwachten en dacht dan ook dat het moeilijk zou worden voor mij omdat Engels mijn tweede taal is en juridische termen niet heel gemakkelijk zijn, maar dit viel gelukkig heel erg mee. Ik werkte elke dag van 8 tot 4 en in die uren deden we heel veel. De voornaamste doelen van het kantoor zijn om mensen bewust te maken van hun rechten en toezicht te houden op de mensenrechten. Zo heb ik op mijn 2e dag gelijk een presentatie gegeven over huiselijk geweld aan leraren (bewustwording). Ik heb aan heel veel verschillende projecten gewerkt zoals: “huiselijk geweld”, “de politie en jouw rechten”, “mensen met een handicap”, “onroerend goed recht”, rechtszaken gevolgd, ‘Mining’ project en “kinderhandel project”. Aan elk project werk je met 2 of 3 mensen en een supervisor.
De outreaches die we deden waren het leukste om te doen. Een outreach betekent dat je naar buiten gaat en onderzoek gaat doen. Met het project ‘huiselijk geweld’ gingen we naar scholen toe en gaven een presentatie en sketches er tussendoor aan kinderen tussen de 12 en 15 jaar. De kinderen vonden dit echt super leuk en waren erg enthousiast over de sketches. Na afloop schreven we een evaluatie over de outreach, dit is erg belangrijk voor toekomstige vrijwilligers.
Met het project “de politie en jouw rechten” wilden we een mobiele klachten kliniek op gaan zetten. Door met een busje rond te rijden en presentaties te geven wilden we klachten verzamelen over de politie. Doordat dit project redelijk nieuw was, duurde het een tijd voordat de mobiele klachten kliniek echt van start ging. We hebben de presentaties in een plaatselijk buurthuis gegeven, omdat dat een goede en bekende plek is voor mensen om hun klachten door te geven. We hebben uiteindelijk maar 4 klachten gekregen maar het was de allereerste keer dat we zoiets deden dus ik hoop dat in de toekomst het project echt gaat werken en dat we meer klachten zullen binnenkrijgen…
Meer lezen? Dat kan hier: http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/?content=rechten/ghana/katja-sondorp/