kan je op eigen houtje door atlasgebergte trekken?

Wij plannen een week regio Marrakech in mei, en willen ook graag een beetje rondtrekken…
Vroegen ons af of het te doen is om een auto te huren en op eigen houtje naar het atlasgebergte te rijden, en dan vooral qua afstand en reisveiligheid? Eventueel kunnen we overnachten onderweg…

Het zou fijn zijn mochten we hier een beetje zicht op krijgen…

Toen ik aan het rondtrekken was in het Atlasgebergte heb ik niet veel wegen gezien die breed genoeg zijn voor een auto. In Oukaimeden en Imlil, ja. Al eens een wegenkaart bestudeerd? Ik denk dat je best eens op een kaart kijkt waar je zoal geraakt, en dan wat meer info opzoekt over de dorpen in kwestie.

Is het de bedoeling om de auto er dan te parkeren en dan verder de bergen in te trekken (te voet dan)?

Ja hoor, dat is best goed te doen!
Een auto huren is heel gemakkelijk en je kunt prima naar het Atlasgebergte rijden. Zoek via een reisgidsje een gebied wat je aantrekkelijk lijkt. Als je daar dan een hotelletje pakt, zijn daar weer mensen die je verder kunnen helpen als je wandelend de bergen wilt verkennen. Er zijn genoeg gidsen daar!
Ourika en Imlil zijn erg mooi.
Veel plezier!

Hoi Eva,

Bedankt voor je reactie! We zijn er nog niet uit wat we precies gaan doen, we willen zoveel mogelijk van de omgeving meepikken, dus willen we uiteraard richting Atlasgebergte rijden, maar weten niet of het haalbaar is om vanuit Marrakech met eigen vervoer te vertrekken. Vooral rond veiligheid dan…
Anderzijds zijn we niet vies van een beetje avontuur :wink:

Suzanne,

Bedankt voor je reactie, we doen het gewoon en kijken wel wat het zal worden :wink:

hallo,

Wij deden in het najaar de trip met onze MH vanuit Belgie , de overzet van Algeciras naar Tanger medirerranee van daaruit een trip van 5000 Km door Marokko o.a het Atlasgebergte tot in de westelijke sahara.
Geen probleem als je de overharde wegen vermijd (geen 4x4) , mensen zijn vriendelijk, ze proberen wel wat los te krijgen, maar Ins Allah (als god het wil) verstaan ze heel goed.
Als je toch iest wil meenenen neem dan leesbrilletjes en pijnstillers mee , zaken waar de plaatselijke bevolking moeilijk aan geraakt, en indien je nog plaats over hebt oudere uit de mode zijnde kledij ( geen versleten vodden hé)
Je zal zien met respect voor de locals kom je overal, laat je niet misleiden door gladjanusen die je persee willen gidsen waar je ook maar komt, gewoon negeren.Oficiele gidsen hebben een legitimatiebewijs wat ze maar al te graag zullen tonen.
Maak ook altijd voor gelijk wat, vooraf duidelijke prijsafspraken, afdingen is daar de normaalste zaak van de wereld, als je het niet doet beschouwen ze je als een gek !
Indien je nog vragen hebt , vuur maar af, en goede reis gewenst,

Grtz,

Juanv

Wauw Juanv,

Jullie moeten een prachtige reis gehad hebben!
Bedankt voor je zeer nuttige tips, we kunnen niet wachten om te vertrekken, kijken er enorm naar uit!

groeten
Annemie

Ik ben een paar keer vanuit Marrakech vertrokken langs atlasgebergte richting dadesvallei, ourika, oukaimden en taroudant.
De dorpjes zijn meestal gemakkelijk te bereiken met een kleine wagen. Zolang je op de geharde weg blijft, zou je geen probleem moeten hebben. De weg naar taroudant is wel heel smal.
Qua veiligheid zou ik zeggen dat je gewoon op je hoede moet zijn. Richting Oukaimden heb je wel soms kinderen die op de weg gaan liggen om je te doen stoppen of die gewoon mee lopen. Gewoon doorrijden is de boodschap. We konden niet stoppen zonder een bende kinderen die ons om stylos vroegen. Daarom vind ik het ook niet OK dat toeristen eenderwat uitdelen aan de lokale bevolking. Dit wordt o.a. ook afgeraden door de alternatieve reisgidsen. De kinderen vinden het op den duur normaal dat ze iets krijgen van toeristen en o wee diegenen die niets geven.
Wat ook afgeraden is, is zelf de bergen in te trekken zonder gids… je kan er zo verloren geraken en bovendien weet je niet wie of wat je daar tegenkomt. Dus gewoon de verlaten delen vermijden en dan kan je een heel aangename reis hebben.
Boodschap is: als je op de harde weg blijft en de dorpjes hieraan bezoekt, is alles redelijk veilig. Voor een bergwandeling best een gids aanspreken.

prettige reis

Deze zomer ben ik met de fiets door en over de Atlas getrokken. De verharde wegen volgend zie je een mooi landschap. De laatste week hebben we zo goed als alleen onverhard gefietst, dwars door de Atlas. Dan zie je niet een mooi land maar een waanzinnig mooi land. Onder en in de Atlas is de bevolking zeer vriendelijk ook al blijf je als Europeaan voor geldautomaat aangezien worden.
Komende week reis ik weer naar Marrakech en na twee dagen ga ik een dag of 5 per 4x4 de watervallen en kloven bezichtigen. In de omgeving van toeristische trekpleisters zijn altijd wel hotels of pensions. Qua sociale en verkeersveiligheid, uitkijken moet je overal. Ga niet in op aanbiedingen van mannen die je gids willen zijn, dat kost je veel geld en vaak ook gezeur, ze krijgen nooit genoeg. Wijs ze resoluut af. Spreek bij alles wat je doet een vaste prijs af. In de souvenirshops ding je minstens 40 % af wanneer ze er niet op in gaan loop je weg. Zorg voor goede kaart en navigatie zodat je altijd zelf de weg weet. Ben het ook met de vorige schrijver eens. Wees niet soft met geschenken. Goede reis.