Kamperen op een boerderij

L.S.

Zowel voor campers als voor kamperen met de tent is een kleine
Agricampeggio
een heel interessante mogelijkheid.

Een voorbeeld:
Agricampeggio Il Casale is een 60 ha. grote, biologische boerderij in Toscane (midden tussen Pienza en Montepulciano, bij Siena) waar men olijfolie, pasta, groenten, honing en wijn produceert, maar daarnaast hebben ze, vlakbij de boerderij/podere, plaats voor 3 tot 4 campers en/of caravans; ook is er plaats voor een 4-tal tenten.

Er zijn goede douches etc. en je kunt, als je wilt, in een gemeenschappelijke ruimte ontbijten, lunchen, dineren.
Typisch Toscaaans, dus: heel eenvoudige, maar heerlijke maaltijden (en niet duur; je moet als je wilt eten dat wel een paar uur van te voren opgeven; beter een dag van te voren.)

Het bijzondere van Il Casale is dat de boerderij/podere op 481 meter hoogte, op een top van een heuvel ligt met een ongelooflijk schitterend uitzicht vanuit je tent of camper over Val d’Orcia.

Het is wel een beetje moeilijk het laatste stuk weg te vinden naar die podere/boerderij die in
"Parco artistico Naturale della Val d’Orcia’ ligt

Vanuit Pienza is het 6 km. richting Montepulciano en vanuit Montepulciano is het…6 km richting Pienza, maar je moet op de asfaltweg Montepulciano - Pienza bij “Fago” (località Il Borghetto) links de kiezelweg nemen en die zo’n 2 km volgen tot je op Agricampeggio Il Casale aankomt.

Het is verstandig een paar dagen van te voren te reserveren (men spreekt Italiaans en Duits)

Voor kleine bedrijfjes al La Casale is een advertentie of een eigen website (nog steeds) te duur, maar, zoals men weet, mag men dergelijke bedrijfjes of hotelletjes hier “aanbevelen”.

Vandaar nog even het volgende:

Agricampeggio Il Casale
53026 Pienza (Siena)

Tel. en fax: Italie 0039) (0)578- 755109
Cellurare (gsm) 0039 333 44 51 621

e-mail:
podereilcasale@libero.it

Van Harte Aanbevolen e Distinti Saluti
Arturo

L.S.

Wat ik vergeten was:
je betaalt op de meeste agricampeggio’s per persoon en per camper zo’n 9 tot 15 euro per dag/per 24 uur (afhankelijk van het uitzicht )

Dus:
Eén camper met één persoon: 9 + 9 = 18
Eén camper met twee personen: 9 + 9 + 9 = 27
Et cetera (enzovoorts)

Niet alleen de maaltijden :rolleyes: zijn dus in al hun schoonheid (en lekkerheid) héél eenvoudig. :wink:

Dag Arturo of andere Agricampeggioliefhebbers,

Weet je misschien ook een leuke, mooie Agricampeggio in de buurt van Venetie? Ik vertrek 19 sept en verwacht omstreeks de 21e in venetie te zullen zijn met mijn camperbus. In tjokvolle grote gezinscampings heb ik niet zo veel zin. Ik ben op zoek naar een mooi rustig plekje om lekker bij te komen van een vol jaar werken.
Het zou geweldig zijn als iemand een tip heeft!
Dank je
Groetjes
Anneke

Cara Anneke,

Nee, van argicampeggio’s in de buurt van Venetie weet ik niks.

Mijn advies luidt derhalve: gewoon nog 7 uur doorkarren met de camper via de autostrade del sole (…) naar Toscana.(Ook omdat het midden september in Venetie aardig fris, zelfs koud kan zijn. Ik bedoel :vochtig koud , zowel 's avonds als 's morgens. Ja dat heb je met al dat water.

En dat terwijl je in september, oktober in Toscana voor je camper een schaduwplaatsje moet zien te vinden…

Nee, die auto-weg van Venetie naar Toscana heet niet voor niets
Autostrade del Sole(Sole = Zon)

Hoi Arturo,

klinkt errug mooi! Ik heb je berichtje ff uitgeprint. Ik ga zelf aan 't werk op kruidenfarm bij Arezzo (topic heb je vast gezien), maar wilde sowieso weekendjes op stap, ook naar Siena. Zoeken ze op deze boerderij toevallig ook nog vrijwilligers tegen kost en inwoning? Kan ik daar ook wel weekje heen :slight_smile: En wat zijn volgens jou als insider de plekjes van Toscane waar ik absoluut naartoe moet? Nou, ben benieuwd!

grts. Pieter

Hi Arturo en/of anderen,

Ik zag net je bericht over de boerderij bij Siena in Toscane. Wij gaan 21 augustus beginnend in Florence door Toscane en Liguria met de auto en tent achterin 2 weken rondtrekken. De boerderij bij Siena gaan we zeker aandoen. Denk je dat we eind augustus ook van te voren moeten reserveren? Kunnen we hier ook de wijnproductie en olijfolie-productie e.d. bekijken?

Verder is onze planning ; Florence, San Gimignano/volterra, Siena, Gavorrano, Livorno, Pisa, Lucca, Levanto (Cinque Terre), Genova en Milaan.
Weet jij bij 1 van die plaatsen in de buurt nog ergens wijn en/of olijfboerderijen waar je met een tent kan staan? Ik kan nl. op internet heel weinig terugvinden, waarschijnlijk om de reden die je in je bericht al noemt…

Alvast bedankt voor je antwoord en evt. tips!

Groeten,
Sander

Dan ook maar even reclame maken voor vrienden van mij. In de provincie Marche, dus net allemaal even wat authentieker dan Toscane :wink:
Het is weliswaar niet echt kamperen bij de boer (dat is de buurman), maar wel erg mooi gelegen op een heuvel met rondom uitzicht!
Kijk op www.imagnoni.com voor meer details.
Prima aan te rijden vanuit Siena overigens.