Jeronimo's volgende Spaanse stop: Spaans leren in Sevilla

Wat was dat afgelopen zaterdag een goed gevoel zeg. Na een reisje van slechts 2,5 uur van Madrid naar Sevilla per supersnelle trein – waarover later meer -, stapte ik bij het verlaten van het station regelrecht de zon in. Met een temperatuurtje van 20 graden was het een aangename wandeling van het treinstation naar mijn nieuwe piso, hier in Sevilla. Alweer de derde stop van mijn Jaartje Spanje.

Al snel vond ik mijn piso, die vlakbij het centrum ligt. Ik had nog geen sleutel, maar aangezien mijn nieuwe ‘compañera de piso’ (flatgenote) nog thuis was, kon ik hier mijn koffer droppen. Mezelf voorstellen deed ik in mijn beste Spaans, maar alsof ik een NL-sticker op mijn voorhoofd had geplakt, zei de dame: ‘je mag ook gewoon Nederlands praten hoor’. Heel fijn! Ben ik dan zo Nederlands?! Alhier kreeg ik een korte rondleiding en zette mijn koffers in mijn nieuwe kamer. Een kamer met een topuitzicht over de stad. Foto’s volgen nog op mijn blog.

Na deze korte kennismaking ben ik vlug de stad ingedoken om mijn eigen sleutels op te pikken, wat boodschappen te halen en de nieuwe locatie van mijn school te vinden. Ook de komende zes weken in Sevilla staan namelijk in het teken van Spaans leren. Ook in de kerstvakantie, want de komende twee weken volg ik een speciale kerstcursus. Samen met Andrew, een meegereisde Don Quijote klasgenoot uit Madrid die een paar dagen in Sevilla verblijft, heb ik aan de hand van Andrew’s Lonely Planet in een paar uur de tijd de stad verkend. ‘Spanish style’, dus met hier en daar een tapa en een caña (biertje).

Zondagmiddag, inmiddels bijgekomen van de kroegentocht, hebben we de stad bij daglicht verkend. Erg indrukwekkend. Wat een mooie gebouwen. Vette pech voor Andrew, die zijn taalcursus heeft afgerond en volgende week alweer terugkeert naar New York, de meeste bezienswaardigheden zijn zondags gesloten. Maar gelukkig hebben we de middag en avond toch prima kunnen invullen. Na een wandeling langs onder meer de kathedraal en het prachtige Plaza de España, hebben we onszelf onderworpen aan een luistervaardigheidstest. In een bioscoop hebben we de film ‘la vida secreta de las palabras’, in niet-Spaans sprekende landen beter bekend als ‘the secret life of words’. Het was een gedubte versie, dus volledig in het Spaans en géén ondertiteling.

Na een korte nabespreking van de film – er werd veel gesproken en niet altijd met voor ons bekende woorden – kwamen we er achter dat we best veel hadden begrepen. Olé! Tijdens een on-Spaanse maaltijd in een Irish Pub, heb ik kennis kunnen maken met de plaatselijke voetbalvereniging. Betis Sevilla speelde namelijk uit tegen Barcelona en deze wedstrijd werd live uitgezonden. Perfecte timing.

Net heb ik nog een rondleiding door de stad gekregen. De cheffin van de school gaf tekst en uitleg bij een paar bijzondere gebouwen in het centrum. Na een drukke anderhalve dag heb ik dus al een aardige indruk van de stad gekregen, maar er is nog zoveel te zien en te beleven. Daarover later meer. Ik moet nu de les in. Hasta luego!

Wederom succes kerel.

Doe je ook nog een keer Málaga aan ?

Hé Jochem,

Dankjewel! Ik heb nog geen idee waar ik na Sevilla naartoe ga. Malaga is een optie. Mijn talenschool Don Quijote beschikt hier over een partnerschool vlakbij het strand. Ach, ik hoef nog niet te beslissen. Eerst even Sevilla ontdekken, ik heb hier nog zes weken te gaan.

Hasta luego!

Foto’s, informatie over Spaans leren en meer verhalen over mijn jaar in Spanje vind je op mijn weblog http://tospainafterstudy.blogspot.com

hoi wat leuk dat je ook naar sevilla bent geweest!
ik en een vriendin gaan eerst 3 maanden naar barca, dan naar sevilla en dan naar tenerife. ook met donquijote!
Ik zal op je weblog kijken. ik ben benieuwd hoe je het daar hebt, ook met donquijote.

groetjes tessa

Hoi Tessa,

Ook in Sevilla heb ik dit jaar een echte toptijd gehad. Voor info hierover kun je inderdaad terecht op mijn blog. Na Sevilla verkaste ik naar Granada en nu zit ik voor de tweede keer in Salamanca, wat wederom erg goed bevalt. Nog steeds geniet ik van Spaans leren in Spanje. Ik verblijf hier nu al meer dan zes maanden. Hou jij me onder meer op de hoogte van je avonturen in Barcelona? Daar wil ik later dit jaar ook nog naartoe. Wanneer ga jij naar Spanje?

Groet,
Jeroen

Hallo Jeronimo,

waarom schrijf je niet gewoon dat je enkel en alleen via je pagina’s “betaalde” reclame maakt voor Don Quijote.

Dat is wel zo duidelijk voor iedereen, toch?

Je zult wel als geen ander weten dan Don Quijote is overgenomen door concurrent Enforex, en dat er inmiddels al veranderingen merkbaar zijn bij sommige scholen.

En dat Sevilla helemaal geen Don Quijote school meer is.

piet meijers
www.spanjeservice.nl

ik ga 2 juli naar spanje toe voor minstens 10 maanden…
zal zeker laten weten hoe het daar is. heb daar al in de buurt gezeten maar nog niet echt in barcelona zelf. ik ben benieuwd!

groetjes tessa

Hola,

Even een tip voor mensen die bezig zijn met uit te zoeken bij welke “Sevilliaanse” talenschool Spaans te gaan studeren:
Ik ben net terug uit Sevilla en heb bij taleninstituur Alhambra 4 weken een cursus gevolgd. Deze was ronduit waardeloos te noemen.

Als lerares Engels weet ik wel het een en ander over methodes van lesgeven en kwam er dus al vrij snel achter dat de gebruikte lesmethode daar zeer verouderd is en bovendien niet efficient.
De eerste 3 weken heb ik vrijwel alleen grammatica gehad op de schoolse manier, dus regeltje uitleggen en oefeningetjes maken… En dat 3 uur per dag!
Er was slecht 1 uur spreekvaardigheid per dag en in dit uur werd vaak alleen over het weekend gepraat en werden en taalspelletjes gedaan die totaal geen verband hielden met de eerder bestudeerde grammatica.

De leraressen waren zeer ongemotiveerd. Je merkte dat ze er geen zin in hadden en daar werden de studenten op een gegeven moment ook steeds ongemotiveerder van en tijdens de les werd er dan ook voortdurend gegaapt door iedereen…

De les begon elke dag standaard 20 minuten te laat en na zo’n half uurtje vonden de leraren het al tijd voor een pauze van maar liefst 15 minuten.
Er werden in totaal 3 pauzes gehouden van 15 minuten.
Mijn cursus zou van 8.30 uur tot 12.30 uur moeten duren en met aftrek van alle pauzes en de te late start blijven er nog een kleine 3 uurtjes over.

Het schoolgebouwtje was een bouwval en bovendien zeer luidruchtig. In het bovenste lokaal kon je de klas die een verdieping lager zat zeer goed horen waardoor de lerares vaak onverstaanbaar was.
Van de 4 pc’s werkte er 1. Maar van deze bleef de spatie hangenwatnatuurlijklastigtypenis :wink:
Van multimedia had deze school nog nooit gehoord. Luisteroefeningen op CD, Spaanse tv programma’s of een mediatheek was voor deze school onbekend terrein.

Al met al heb ik dus helaas zeer weinig Spaans geleerd op deze school.
Jammer van mijn zuurverdiende geld…

Een tip: Een Italiaanse vriendin is na de Alhambra-ervaring verhuisd naar CLIC. Over deze talenschool was zij zeer tevreden. Ben er zelf ook gaan kijken en mijn eerste indruk was positief. Ook lees ik veel positieve berichten over deze school.

Succes met het kiezen van een GOEDE talenschool en laat mijn verhaal geen aanleiding zijn tot het boycotten van Sevilla als stad want deze is super!!

Loes