Jakarta (airport en nabije omgeving)

Hallo mensen,

Zodra ik geland ben in Jakarta moet ik een uur of zes/zeven wachten op mijn reisgenoot alvorens we verder gaan naar Yogyakarta. Ik ga er vanuit dat ik, gezien mijn fijne vliegreis en aansluiting, redelijk uitgerust aankom in Jakarta. Zodoende wil ik deze paar uurtjes graag wat doen in Jakarta. Hetzij op het vliegveld, hetzij erbuiten. Ik kom aan op het volgende vliegveld: Jakarta Soekarno-Hatta International Airport, Tangerang, Bantam, Indonesië (zag dat dit vlakbij het strand/water/haven is …?)

Kan iemand mij uit ervaring hierover adviseren? Wellicht leuke bezienswaardigheden die vlug te bereizen zijn vanaf het vliegveld of vlakbij zijn.

Ik heb absoluut geen zin om zes/zeven uur stil te gaan zitten in een of ander lunchcafé op het vliegveld. Dergelijke ‘adviezen’ graag dus ook niet plaatsen hier :wink:

:chin:

Gewoon de stad in gaan lijkt mij het beste! strand van jakarta stelt weinig voor. De tropische eilandjes zijn te ver om in 7 uur te gaan bezoeken denk ik. Je bent in principe zo in het centrum dus kun je daar een paar attracties bezoeken zoals het oude centrum, Monas monument of misschien een museum… Of je kunt naar de Botanische tuinen van Bogor gaan.

Je totale vliegtijd tot Jakarta zal ongeveer een uurtje of 14 zijn (als je rechtstreeks vliegt) en daarbij moet je 6 tijdzones overbruggen (indonesie is 6 uur later). Als je een beetje kan slapen heb je geluk; als je pech hebt, ben je 14 uur wakker (plus je wachttijd op Schiphol, reistijd naar Schiphol; bij elkaar ben je dan al zo’n 20 uur wakker). Als je aankomt zal je worden overvallen door de warmte en de klamheid. Op het vliegveld hangen veel mensen rond. Ze zullen proberen je koffer te gaan dragen en als je pech hebt en de verkeerde tegenkomt dan zal hij hard met je koffer weglopen (en na zo’n reis ben je niet meer zo scherp). Het zou zo maar kunnen dat je dus niet zo fit aankomt als je denkt/hoopt.
Het verkeer in Jakarta is een ramp. Overal files en opstoppingen. Het is warm en druk in de stad (hangt natuurlijk ook af van het tijdstip waarop je aankomt). Het vliegveld ligt niet in het centrum van de stad dus reken ongeveer op een uur reistijd totdat je een beetje in de buurt van het centrum begint te komen (en vervolgens na afloop weer een uur terug). Verder zal je nog door de douane moeten (en je moet een visum on arrival kopen).
In Jakarta is e.e.a. te zien. Je kan bijv. naar de haven en dat is erg leuk. Veel bedrijvigheid (o.a. schepen met hout uit Kalimantan) en nog wat koloniale zaken kom je tegen (bijv. het Stadhuys). Ten zuid-westen van Jakarta liggen allerlei mooie stranden maar daar heb je niet genoeg tijd voor.
Hoe ga je trouwens verder naar Yogya? Als je met Garuda vliegt kan je proberen een eerdere vlucht te pakken (Garuda vliegt ik dacht 4 of 5 keer van Jakarta naar Yogya).
Hangen op een vliegveld is inderdaad niet leuk maar slaperig zitten stressen in een taxi die in de file in Jakarta staat terwijl je je vlucht moet halen, is ook niet leuk.

Hey Vincent, bedankt voor je reactie.

Het kan inderdaad tegenzitten qua gesteldheid, mijn enige ervaring hierin is mijn vliegreis naar Bangkok lang geleden, toen ben ik eigenlijk meteen doorgegaan. Ik weet over het algemeen redelijk mijn ogen te sluiten in een vliegtuig, ook bij turbulentie. Je opmerking over de koffer is wel scherp, zal erom denken, ik neem overigens een backpack mee dus zolang ik niet in een auto of bus zit is er niemand die aan mijn backpack komt, ben redelijk wat gewend voor wat betreft opdringerige en verkoopgewillige mensen in het buitenland, uiteraard blijf ik daarin leren, elk land is weer anders!

Ik heb even nagedacht over het noorden van het vliegveld? Zitten daar niet allemaal rijstvelden die interessant zijn om te zien? Hoe is het openbaar vervoer vanaf het vliegveld naar Jakarta stad? Is dit makkelijk te begrijpen en is het goed te doen om je aansluitingen daar te vinden? Wellicht enige voorbereidingen vooraf hierin vereist?

Mijn doorreis ben ik nog niet zeker van, ik zou met de trein, maar omdat ik nu wacht op mijn reisgenote gaan we vermoedelijk met het vliegtuig door. Dit zal dan hoogstwaarschijnlijk Garuda of Lionair worden.

Maar misschien leg ik het ook allemaal wel naast mij neer inderdaad en ga ik lekker in een barretje zitten bijkomen, eten, drinken e.d. Aantal dingen die ik daar wel wil regelen zijn bijvoorbeeld een Indonesische SIM, is dat op het vliegveld te doen of betaal je daar te hoge prijzen en kan ik het beter in Yogyakarta doen?

Bedankt alvast weer voor je reactie :slight_smile:

Hoi Hacquebord,

Als je toch Jakarta in wil dan zou ik je aanraden een taxi te pakken. Veel taxi’s voor de deur dus dat scheelt weer veel zoekwerk. Let erop dat de taxichauffeur de taximeter ook aanzet. Scheelt bij aankomst een hoop gezeur en verrassingen. Jakarta is een enorme stad (ik denk nog veel groter dan Bangkok) dus je zal toch een aardig eind moeten rijden om rijstvelden te zien. Rijstvelden kan je beter gaan bekijken in de omgeving van Yogyakarta. Als je weinig tijd hebt zou ik je zeker aanraden per vliegtuig naar Yogya te gaan. Met de trein zie je uiteraard veel meer maar kost je veel meer tijd. Op de site Train travel in Indonesia | Trains Jakarta-Surabaya, ferry to Bali kan je alles over de trein (en boot naar Bali) lezen. Op onze Facebook site staan een hoop foto’s van Midden Java. Simkaarten kan je overal kopen. Ik ken de prijzen niet op het vliegveld van Jakarta (wij vermijden Jakarta altijd en vliegen vanuit Singapore altijd meteen door naar Yogya) maar ik vermoed dat dit niet veel zal schelen. Yogyakarta vind ik vele malen leuker dan Jakarta. Yogya is ook een stad maar veel gemoedelijker en in cultureel opzicht ook veel interessanter.

Trouwens de terminal van Jakarta International ligt naast Jakarta National. Je moet echter wel een stukje lopen (vandaar al die mannetjes die je koffer willen dragen) en je moet een visum kopen (kost je USD 25). Visum is 30 dagen geldig maar kan 1 keer worden verlengd bij het immigratiekantoor (bijv. van Yogya).

Groeten,
Vincent