Ik wil graag stage lopen in de US met mijn opleiding Toegepaste Psychologie. Nu kreeg ik te horen dat een J1-visum niet aangevraagd kan worden als je stage patientencontact bevat (wat dus wel moet), en ergens anders las ik dat het alleen niet mag als je diagnoses moet stellen. En dat mag ik niet dus dan zou het wel kunnen.
Wie kan mij vertellen wat waar is?
Diagnoses stellen zal sowieso niet mogen zonder diploma. Wellicht als je stagebegeleider bevoegd is en hij erbij is, hij jouw diagnose goed kan keuren (hij zal wel zijn eigen naam eraan moeten verbinden).
Als je wil werken (inclusief stagelopen) in een ziekenhuis, zal je waarschijnlijk eerst een medische keuring moeten ondergaan. Helemaal zeker weten doe ik dit niet, maar ik ken deze eisen van de noorderburen.
Neem contact op met de instelling waar je wilt stagelopen, waarschijnlijk kunnen zij je verder helpen.
Vraag me bij dit soort vragen altijd af waar men de ‘informatie’ vandaan haalt (“nu kreeg ik te horen…”)
D’r zijn maar een beperkt aantal mogelijkheden om ECHTE informatie te krijgen. Ten eerste bij de plaats waar je gaat stage lopen /studeren, een ervaren immigratieadvocaat en vooral: het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken (www.state.gov). De rest (inclusief mensen op dit forum, waaronder ikzelf) kan alleen maar suggesties doen en verwijzen naar de bevoegde instanties.
Al het andere is bangmakerij of erger en kan je alleen maar op het verkeerde been zetten.
Het beste is altijd contact op te nemen met de Ambassade, zij kunnen je alles exact vertellen, want er veranderd weleens iets.
Nu kun je op de website ook al wel terug vinden dat je geen J visum krijgt op het moment dat je in aanraking komt met patienten tijdens een stage. Voor een minor of studie zit dit anders in elkaar.