Beste lezer(s)
Ooit geboren en getogen in Gent (met alles wat daarbij hoort) maar sedert enkele jaren weg uit België. Waarom ? Eenvoudig, na bijna 20 jaar als ondernemer was ik de voortdurende regelneverij en bijhorende pesterijen van allerhande (overheids-)diensten meer dan beu. Voor mij loonde het niet meer een bedrijf te houden in dat land (waar je meer afdraagt aan allerlei (pest-)belastingen en bijdragen dan je uiteindelijk verdient)
Viavia, kwam ik in contact met Brazilianen en begon ik dat dit land te verkennen. Uiteindelijk ben ik men mn zeilschip ook een paar keren solo overgevaren (mn dagboek kan je lezen op de basix.cc site) en daar gebleven.
Is het leven hier beter ?
Hangt er van af hoe je het bekijkt, er zijn diverse pro’s en contra’s. Voor mij doet het overwicht van een aangenaam tropisch klimaat (hier in Bahia gemiddeld tussen 29 en 32° het hele jaar door !), de hartelijkheid van de bevolking (is wat anders dan die hoop koele kikkers in Europa) en een relatief grote vrijheid van handelen als ondernemer, de balans positief overslaan.
Mensen die vragen hebben over “Bahia, de zwarte parel van Brazilië” mogen mij altijd contacteren, hier of via mijn site.
Greetz from the tropIX