Ander blog over Het andere Brazilië

Het leven in Brazilië is vaak heel anders dan mensen zich voorstellen die er niet wonen. Of wel. Hierover is te lezen op http://brugje.blogspot.com

3 likes

Wauw, interessante blog brugje!

Zoveel zaken die herkenbaar zijn uit de dagdagelijkse realiteit hier …
Voor diegenen die inderdaad een globaler beeld van Brazilië willen is deze blog een meenemer

Waar woon jij eigenlijk? Wat zijn je (blog)bronnen (hier?) als ik vragen mag?

Groet uit Bahia

Dank u voor de complimenten. Ik woon in Goiãnia, ben 53 jaar en oud-journalist. De bedoeling is om voor Nederlanders en Vlamingen onderwerpen aan te snijden en die een beetje anders belichten, dan alleen maar hoela-hoela-hoep. Dan is het beter om brazilië.startpagina.nl te lezen of zoiets. Natuurlijk komen ook de doodgewone onderwerpen ter sprake. Maar ik probeer altijd er iets in te schrijven dat een beetje diepte geeft, een steek onder water, iets om even over te na te denken. Ik besef goed, het is en blijft puur persoonlijk. Maar het zijn dan ook mijn ervaringen.
Waar woon jij in Bahia?

Hehe, ik dacht al dat dit niet zomaar een zoveelste blogschrijver was.

Je hebt een aangename schrijfstijl en “je doet blijkbaar prima je huiswerk” als journalist. Laat niet na om ook hier eens wat te schrijven zo nu en dan :wink:
Sowieso dank voor je inbreng.

Btw, ik woon in Salvador.

Tot lezens

Prachtige schrijfstijl. Nuchter, reëel en bedachtzaam.

Ikzelf herken veel in je verhalen, ziet er erg goed uit.

Zodoende heb ik ook deze pagina direct toegevoegd aan mijn favorieten en zal de blog zeker volgen.

Succes en hopelijk horen we nog veel van je.

Succes

Tim.

Dank je Tim. Woon je zelf ook in Brasil? Waar? Tja, nuchter. Ik ben maagd van sterrenbeeld. Ik denk daarom. Ja hoor, zal zeker blijven pennen. ´t Is mijn lust en mijn leven.

Beste Bruggje

Ikzelf woon in de kleinste provincie (maar daarom niet minder) Segipe, noordoosten.

Ik bewonder je schrijfstijl en ga je zeker volgen op je blog.

Allerdaagse dingen maken indruuk, zeker op de manier zoals je het verwoord.

Hopelijk horen we vaker van je, ga zo door.

Groten,

Tim.

Norbert,

Hier Harry, toevallig ook uit Sergipe.
Bijzonder om je blog te lezen, na 3 verhalen te hebben gelezen ga ik ze allemaal lezen.
Wellicht goed om eens aan publicatie in boekvorm te denken?
Het zijn een beetje Kannibalen in Rio achtige verhalen die inderdaad een betere indruk geven van het leven hier.
Kom zelf sinds 1994 in Brazilie (nu 17 jaar samen met mijn tropische verassing Ivone) en woon sinds 2007 in Sergipe.
Ben een groot fan van dit land “e me sente priveligiado” om hier het leven te leiden dat ik leid (lees…met groot bar & restaurantbedrijf aan het strand & geld…).
Om fan te blijven moet je het land, mensen, de omgangsvormen en de wetten accepteren zoals ze zijn en nooit (nooit) vergelijken…
Hoop nog veel verhalen te mogen lezen!!

Groet uit Aracaju, Harry

Ja Harry, Ineke Holtwijk. Het eerste boekske dat ik over Brazili6e las in 1999, toen ik voor de eerste keer in mijn leven voet aan wal zette in dit land, in Rio welteverstaan. Maakte verpletterende indruk op me, het boek en het land. Alhoewel Ineke beter schrijft dan ik, toch bedankt voor het compliment. Toch eens een bezoekje brengen aan Sergipe, ben er nooit geweest!

Beste Norbert,

Bedankt voor je reactie. De schrijfvorm gecombineerd met de Braziliaanse omgangsvormen resulteert inderdaad in verhalen die een verpletterende indruk maken en mensen die Brazilie niet kennen nieuwsgierig maakt en mensen die het land wel kennen doet herkennen, glimlachen en genieten.

Je bent van harte welkom hier in Sergipe en op Parati!

Groet,

Harry:zon02:

Ik wou hier toch ook nog even mee geven dat we naast Bruggje nog een professionele schrijver tussen ons hebben die op zijn site een hoop waardevolle informatie ter beschikking stelt van oa. Brazilië namelijk : Bert Ernste

Hierbij een link

Dank voor je waardevolle bijdragen Bert!

Tropische groet uit Salvador de Bahia

Yep,

Bert Ernste ken ik, prachtige verhalen en ter zake doende. Kwaliteit en voor iedereen een must. Bedankt voor de tip anayway.

NoP

Dank voor de vriendelijke woorden.

Over Ineke Holtwijk gesproken: naast Kannibalen in Rio is ook haar boek Rooksignalen zéér de moeite waard.

Rooksignalen is een fascinerende beschrijving van de zoektocht naar geïsoleerde stammen en kleine groepjes indianen en de grote dilemma’s waar de Braziliaanse overheid voor staat. Moet je de indianen in de blanke maatschappij opnemen, moet je ze hun eigen leven laten leiden (ze in isolement laten leven), of is er een gulden middenweg? Terecht merkt Holtwijk op dat we in het westen soms een te veel geïdealiseerd beeld hebben van de indianen.

Het boek maakt je niet erg optimistisch over de uitkomst, maar dat maakt     het niet minder indrukwekkend. 

Zie ook De indiaan die een televisie wilde en Zagen van de ordeloosheid.

http://www.uitgeverijatlas.nl/omslagenatlas/9045006995.jpg

Meer info

Kom ook eens langs in de Amazone zou ik zeggen… We hebben een pousada in Tefe (een plaatsje halverwege Manaus en Tabatinga). Ik ben aan het proberen de mensen de “echte wereld” hier te laten zien en niet zomaar een stuk bos en een aantal dansende indianen…

Groetjes,

Bettine

Oi Bettine
Heb je geen website ?
Altijd interessant om hier te vermelden voor de potentiële Brazilië-reiziger :wink:
Groet uit Bahia

Jawel, onze website is www.pousadamulticultura.com. Op facebook ben ik ook te vinden onder bettine robers met foto’s van het guesthouse en de omgeving