Ik wil graag in mn uppie een week (of 2 weken) rondtrekken in Israel (en de Palestijnse gebieden).
Nu hoor ik in mijn omgeving dat het heel moeilijk wordt om met mijn Arabische naam het land binnen te komen. De kans is zelfs groot dat ze mij terugsturen??
In hoeverre is dit waar? Zijn er mensen die dit ook is overkomen?
Ik ben vorig jaar met een groepsreis naar Israël geweest, toen zat er ook iemand van Marokkaanse afkomst bij de groep. En toeval of niet, uitgerekend zij werd door de douane uit de rij gepikt voor een ruim 2 uur durend verhoor. Maar ze kwam het land uiteindelijk dus wel binnen.
Nu was dit m’n enige bezoek aan het land zover, dus ik kan niet zeggen of dit typerend is of gewoon domme pech. En het was in ons geval uiteraard een georganiseerde reis, waarbij we ook niet in de Palestijnse gebieden zijn geweest. Ik zou niet durven zeggen of jij in jouw situatie er serieus rekening mee zou moeten houden dat je het land niet in komt, maar ik vermoed dat je op z’n minst wel rekening moet houden met een paar extra vragen.
Ik vond het een fascinerend land om te bezoeken, maar op het vliegveld waren ze zowel bij aankomst als vertrek wel op het paranoïde af. Uiteraard begrijp ik de noodzaak daarvan ook wel, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze daarin behoorlijk doorschieten.
Als je alleen reist en je bent niet-Jood, dan krijg je bij de douane altijd een ‘speciale behandeling’. Dit kreeg ik ook als echte ‘Hollandse jongen’. Met een Arabische achtergrond zul je bij de douane vrijwel zeker nog meer aandacht krijgen.
Garanties heb je nooit, maar als je niets op je kerfstok hebt …
Het lijkt me verstandig om eens te informeren bij de Israelische ambassade. Zij zullen ook geen garanties geven, maar misschien krijg je wel een beter beeld van wat je kunt verwachten.
Succes.
Dat zal sterk afhangen van met welke organisatie je reist. Ik ben vorig jaar met Fox geweest, dan wordt je echt van ontbijt tot en met avondeten beziggehouden, vrije tijd is nihil, het is gewoon op tempo bezienswaardigheden afwerken. Gelukkig was ik niet de enige die daar wat moeite mee had, dus de laatste paar avonden in Jerusalem zijn we er, hoewel het eten dus bij de reis was inbegrepen, toch met een paar man zelf op uitgetrokken. Gewoon even weg van de grote groep, niet voor de zoveelste keer een buffet, maar gewoon op ons gemak door de stad dwalen en bij een leuk restaurantje wat eten. Verder was het overigens wel een prima georganiseerde reis met een uitstekende resbegeleidster/gids, maar het is een formule die mij niet zo ligt. Maar ga met bijvoorbeeld een Djoser of een Shoestring, dan zal je waarschijnlijk veel meer tijd hebben om zelf in te vullen.
ik ben van plan om eind februari /begin maart naar Israel (wellicht gecombineerd met jordanie) te reizen. Ook ik heb een duidelijke arabische naam, en ben ook nog een vrouw… ik was benieuwd of je ondertusen er bent geweest en wat je ervaring bij de douane/in het land zijn geweest als gevolg van je naam/uiterlijk…
gr
Ik ben niet meer geweest. Ik heb mn reis naar Israel even ‘on hold’ gezet. Mede door de ‘mini-oorlog’ tussen Gaza en Israel eind vorig. Ik dacht als ik nu ga, dan kom ik het land helemaal niet in ;)… Ik zit er nu over na te denken om met een nederlandse organisatie een week naar Israel/Westbank te gaan om o.a. olijven te plukken etc… ben er nog niet helemaal over uit :)… wat ik inmiddels heb gehoord van een aantal mensen met een arabische naam/uiterlijk die naar israel zijn afgereist, is dat ze uren zijn ondervraagd, door verscheidene douaniers (op verschillende momenten)… er werden telkens dezelfde vragen aan ze gesteld (wat kom je hier doen? waarom nu? waarom niet vorige week? wie zijn je ouders etc. etc.) van een paar mensen probeerden ze zelfs de inloggevens van hun facebook af te troggelen, en van een ander de toegang tot haar iphone :(… 1 persoon die ik via/via ken is de toegang tot het land geweigerd om ‘security reasons’ (lees onzin) en kon direct weer terug… kortom het blijft een gok…
@Ibn, geloof hier niet zo veel van, heb je het horen zeggen of heb je ook harde aanwijzingen dat het daadwerkelijk is gebeurd? Ik denk niet dat mensen louter om hun naam worden vastgehouden, het gaat om meer dan dat. Het kan dat die mensen waarover jij het hebt praktiserend moslim zijn, kijk, dan heb je het al over iets anders. Volgens mij hoef jij je geen zorgen te maken of je Israël in komt maar vooral of je er ook uit mag. Ik ben er zelf nog nooit geweest maar als je per vliegtuig uit Israël gaat (de enige verbinding is eigenlijk via Tel Aviv) krijg je een al dan niet stevig verhoor en als je geen bevredigend beeld gecreëerd hebt mag je er gewoon niet uit, daar zijn op verschillende fora allerlei topics over. Dan heb je pas echt een probleem, want als je er niet in mag wordt je automatisch teruggestuurd (tenzij je aangehouden wordt maar dat is in deze gevallen vaak niet zo), als je er niet uit mag wordt je er wel vastgehouden of ze laten je je vlucht missen.
Ik ben nu een tijdje in de regio. Vooral van reizigers die niet blank zijn of met Arabische achternamen heb ik gehoord dat zij bij binnenkomst er uitgepikt worden. Stormbreaker ik heb er geen harde bewijzen voor maar de verhouding van de verhalen hier liegen er om.