:dag:Wij gaan in februari naar Israel.
Volgend jaar is de bedoeling naar Egypte en Jordanie te gaan.
Nu hebben we gehoord dat dat een probleem kan geven als je een stempel van Israel in je paspoort hebt staan.
Mijn man moet in februari een nieuw paspoort, dus zouden we daar 5 jaar “last” van hebben. Weet iemand hier meer van?
vr. gr. Ilse
Beste Ilse,
Het is geen probleem om met stempels van Israël in je paspoort Egypte en Jordanië binnen te komen. Beide landen hebben met Israël vredesverdragen gesloten en de grenzen zijn “gewoon” open.
Er zijn echter wel landen die je de toegang weigeren als je een stempel van Israël in je paspoort hebt (den aan Iran, Syrië etc). Mocht je die landen willen bezoeken raad ik je aan om de Israelische douanebeambte bij aankomst te vragen of ze de stemepl op een los inlegvel willen zetten zodat je later geen problemen hebt deze landen binnen te komen.
Ik hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Mocht je meer vragen hebben kan je altijd een kijkje nemen op www.goisrael.nl of een mailtje sturen naar info@goisrael.nl.
Alvast heel veel plezier in Israel!
Vriendelijke groet,
Israelisch Nationaal Bureau voor Toerisme
Je kunt ook bij de Israëlische douane vragen om een apart stempel, niet in je paspoort. Dat leidt waarschijnlijk wel weer toch extra vragen bij de douane op de terugweg, maar als je na Israël nog wilt reizen naar landen die moeilijk doen over stempels van Israël, is het wel een optie. (maar zoals boven al gezegd, Jordanië en Egypte zijn geen probleem)
ik ben weer lekker mosterd met mijn reactie…
Ja Melanthe, beetje laat. We zijn nu net terug uit IJsland. Maar om bij Isräel te blijven, we hebben gewoon een stempel in ons paspoort.
Egypte, Jordanïe enz doen niet moeilijk. Alleen een paar landen waar we toch al niet heen gaan. Dus zal geen probleem voor ons worden. Groetjes
Hoi iedereen! Ik ga een paar maanden het midden oosten rondreizen. Vooralsnog is het plan om Turkije, Syrie, Jordanie, (libanon) en Israel te gaan bezoeken, in deze volgorde. Nu vroeg ik me af of ik Israel binnen zal komen met de stempel van syrie in mijn paspoort? Heeft er iemand ervaringen mee? Ik zou het erg jammer vinden als ik israel niet in zou mogen! Zijn erg ‘trucjes’ voor om moeilijkheden te voorkomen?
Ook heb ik ergens gelezen dat je in een retour vlucht moet kunnen overleggen bij aankomst bij de grens in Israel. Klopt dit?
Ik wil vanuit Israel doorreizen naar Egypte en dit met het OV doen. dit betekent dus geen retourvlucht of geboekte uitreisbewijs…
Heeft iemand enig advies voor me? Ik zou het heel erg op prijs stellen!
Alvast super bedankt!
Grz Sanne
Hoi Sanne,
Israël zal je de toegang tot het land niet ontzeggen als je een stempel van Syrië en/of Libanon in je paspoort hebt. Je zult hier wel vragen over krijgen, dat kan 5 minuten duren of iets langer, afhankelijk van het personeel en de politieke situatie op dat moment.
Met een stempel van Israël in je paspoort kom je bovenstaande landen echter niet in. Ik raad je dus aan om tijdens je reis die landen eerst aan te doen.
Met betrekking op je vraag betreffende het retourticket kunnen overleggen adviseer ik je contact op te nemen met het Israëlische consulaat in Den Haag. Je kunt ze bereiken op 070-3760548, maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 13:00. Let op, op Joodse feestdagen zijn ze gesloten dus a.s. donderdag en vrijdag zijn ze dicht!
Succes!
Weet iemand of Turkije ook problemen heeft met een stempel van de Israëlische douane in je paspoort?
Turkije is een vredige buur van Israël. Totaal geen problemen als je een stempel van de een hebt en bij de ander erin wil
In de eerste instantie zal geen enkel land je weigeren als je een stempel van een bepaald land in je paspoort hebt staan. Uiteraard zijn er wel een x aantal uitzonderingen te bedenken maar hier heb je als Nederlander weinig mee te maken.
Mocht je nou wel om wat voor reden dan ook ergens problemen verwachten omdat je een stempel van een bepaald land in je paspoort hebt, kan je bij je gemeente een tweede paspoort aanvragen (kost tussen de 50 en 60 euro en is 2 jaar geldig ipv 5)
Ik ben 14 dagen geleden nog in Istanbul geweest met al mijn stempels:cheer: Geen probleem! Veel plezier!:dag:
Weet iemand of je Indonesie inkomt met een stempel van Israel? En Dubai? Want daar stappen we over.
Beide geen probleem.
Alleen met een Israelisch paspoort kom je Indonesie niet in.
Momenteel krijg je geen stempel meer in je paspoort maar een los visum (credicard-formaat)
Ik was er in januari, en heb stempels gekregen, hoor.
Ik was er in mei dit jaar. Toen kreeg ik een los visum. Eerder niet.
Het losse visum is niet standaard bij alle grensovergangen. De grensposten in het noorden en de Eilat/Aqaba stempelen nog wel.