Is dit een goede planning? ZA 3 weken Kaapstad-Johannesburg

Hallo,
Ik heb deze vraag ook al op www.zuidafrikaforum.nl gesteld, maar helaas nog geen reactie. Daarom probeer ik het hier ook maar. Wat vinden jullie van onderstaande planning (ik weet dat er een paar dagen tussen zitten met flinke afstanden, zie ook de toelichting onder de planning :slight_smile:

dag 1: Kaapstad (komen de avond ervoor laat aan)
dag 2: Kaapstad
dag 3: Kaapstad, tegen 12u via Kaap de Goede Hoop en Cape Agulhas naar Heidelberg
dag 4: Heidelberg - Oudtshoorn: 's middags bij aankomst al een activiteit in Oudtshoorn (Swartbergpass of struisvogels)
dag 5: 's ochtends activiteit in Oudtshoorn vervolgens naar Knysna
dag 6: Knysna als uitvalsbasis voor Tsitsikammapark
dag 7: Knysna-Tuinroute naar Addo. 's Avonds gamedrive in Addo
dag 8: 's ochtends game drive Addo - vertrekken en zo ver als mogelijk naar het westen (hopelijk redden we bijv. Mthata (Umtata)
dag 9: reisdag: Mthata - Royal Natal NP (7 uur rijden)
dag 10: overdag Royal Natal National Park, na sluitingstijd zo veel als mogelijk naar het noorden bijvoorbeeld Ladysmith (100km)
dag 11:Ladysmith - St. Lucia
dag 12: St. Lucia uitvalsbasis voor Hluhluwe
dag 13: idem maar dan voor St. Isimangoliso Wetlands - doorrijden naar Swaziland ('s avonds in Swaziland)
dag 14: Swaziland - later op de dag naar Kruger via Malelane binnenrijden wellicht naar Skukuza
dag 15: in Kruger doorrijden naar noorden, eind van de dag via Orpen of Phalaborwa eruit naar Hoedspruit (Kurhula Lodge)
dag 16: Kurhula Lodge
dag 17: 's ochtends vertrek uit Kurhula Lodge - panoramaroute en daarna zoveel als mogelijk richting Pretoria/Johannesburg (zouden we ā€˜strandenā€™ in Hazyview is dat geen probleem die marge hebben we)
dag 18: Pretoria/Johannesburg
dag 19: overdag Pretoria/Johannesburg - s avonds terugvliegen naar NL

Wat achtergrond info:
We hebben 21 dagen, de 1e dag is al de heenvlucht en de laatste dag de terugvlucht (liever: aankomst op Schiphol 's ochtends). We hebben daarom nog 1 dag ā€˜overā€™ om hier tussen te plannen. Deze willen we het liefst nog even achter de hand houden voor bijvoorbeeld het stuk van Addo-Royal Natal NP (Drakensbergen). Mocht dat niet nodig zijn, kunnen we deze bijvoorbeeld altijd nog in/rondom Kruger ā€˜opmakenā€™.

Over ons: stel begin 30, ik heb in het verleden al eens een half jaar in Johannesburg gewoond, dus wil daar graag in elk geval een dag hebben om wat dingen te laten zien en evt. oude bekenden te ontmoeten. We hebben allebei geen interesse in wijn/wijngebieden (en ik heb de wijngebieden al gezien, vriendlief slaat deze heel graag over) dus vandaar dat we daar eigenlijk geen tijd voor ingepland hebben (mocht hij van mening veranderen, zou het een van de eerste dagen kunnen). We zijn ook geen echte wandelaars, dus bijv in Royal Natal NP zouden we gaan voor tocht te paard en dan bestaat niet nog de noodzakelijke behoefte om de volgende dag in dat gebied te wandelen (maar zoals gezegd, we hebben nog een dag ā€˜overā€™). Ook zijn we geen strandliefhebbers/middagbijhetzwembadliggenliefhebbers: we zijn het liefst onderweg.

We zien heel veel soortgelijke reizen (qua route en duur) waarbij een binnenlandse vlucht is ingepland van PE-Durban (of vice versa) om tijd te besparen. Het lijkt ons echter wel interessant om door het minder toeristische geboorteland van Mandela te rijden en met deze planning lijkt dat ook te kunnen. We beseffen dat er twee lange reisdagen bij zitten, maar autorijden vinden we beiden geen probleem en eigenlijk net zo goed ā€˜vakantieā€™. Toch, mocht dit volstrekt onrealistisch of onhaalbaar zijn dan horen we dat graag en kunnen we wellicht toch beter voor een binnenlandse vlucht gaan.

Nog een laatste vraag: we hebben vluchten geboekt met 2x overstap (Dusseldorf-Amsterdam-Kaapstad resp. Johannesburg-Amsterdam-Dusseldorf) wachttijd 3u. Dusseldorf is voor ons net zo ver als Amsterdam. Ik weet dat als je op de heenweg niet in Dusseldorf opstapt, je een ā€˜no showā€™ bent en ook niet in Amsterdam kunt opstappen (wellicht tegen flinke bijbetaling). Maar als we op de terugweg in Amsterdam uitstappen en dan niet instappen voor Dusseldorf dan zou dat geen probleem moeten zijn toch? Dit omdat vanuit AMS het ongeveer 1,5 uur met de trein is naar ons huis. Anders zouden we 3u moeten wachten, ruim een uur vliegen en vervolgens 1,5 uur met de auto naar ons huis vanuit Dusseldorf. Iemand ervaring met het uitstappen in AMS en het laatste gedeelte niet doen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg,

Barbera

Hallo Barbera,

Ik moet zeggen dat jullie route wel goed meevalt. Het enige dat ik ertussen uit zou laten is de dag in Royal Natal NP. Als jullie toch geen wandelaars zijn, zou ik er echt niet voor omrijden. Het is een heel mooie gebied, maar niet de moeite om voor 1 dag zo ver om te rijden. Ik zou dan liever de route tussen Addo en St. Lucia iets rustiger doen en wat meer van de Transkei genieten. Je moet ook denken dat het niet zo erg vlot op de wegen daar. Het kan er druk zijn en veel dieren op de weg. Dus langzaam rijden is er aangeraden.
Jullie zouden van Addo naar Mtata kunnen rijden, en daar ter plaatse wat zien van Mandela. Daarna de route naar Durban. Het is volgens mij een ondergewaardeerde stad. Er is heel veel cultuur te zien en er hangt een speciaal sfeertje (vind ik zelf). En dan rustig doorrijden naar St. Lucia. Als je een dag over hebt, kan je die nadien in Swaziland spenderen, want nu rijden jullie er gewoon door en dat is zonde. Het is een heel mooi land.

Ook de afstanden in Kruger niet onderschatten door teveel km te willen maken in het park. Je kan er maar langzaam rijden en hou rekening met redelijk veel stops owv dieren. Dus gemiddeld zal je niet sneller dan 30 km/uur halen.

Betreffende het overstappen, het is geen probleem om er in Amsterdam uit te gaan en niet door te vliegen naar Dusseldorf. Dat maakt voor de maatschappij niets uit. Zoals je al aangeeft, nooit een tussenstap overslaan, maar het laatste stuk kan geen kwaad. Je ticket is toch betaald. Ik heb het al eerder gedaan, maar dan niet via Amsterdam.

Het wordt alleszins een mooie reis. Welke periode gaan jullie?

Hallo Moonrise,

Bedankt voor je snelle reactie (en geruststellingen). Je adviseert om Royal Natal NP over te slaan, maar is dat niet zonde? We wilden daar bijv. gaan paardrijden of mountainbiken (en als het echt niet anders kan, wandelen ;-)) Zou een andere deel van de Drakensbergen wat meer op de route ligt net zo goed kunnen? (als er al een gebied is wat meer op de route ligt?)

We gaan in maart 2015.

Nogmaals bedankt!

Hallo,

Tja, uiteindelijk heb je maar 19 dagen en moet je keuzes maken. Er zijn zoveel mooie dingen te zien in ZA, maar dan zou je maanden moeten blijven om het allemaal te kunnen zien :slight_smile:
De Drakensbergen zijn prachtig, en ook mooi in die periode, want je bent er na het regenseizoen dus alles is groen. Maar het is wel een hele omweg om er maar 1 dag te zijn. Je zou ook het gedeelte van de Drakensbergen aan de Champagne valley kunnen doen, daar kan je ook mooi wandelen, maar zoveel dichterbij is het niet.

Te doen is het wel, ook al is het een pittige rit van Mtata naar Royal Natal NP. Ik zou persoonlijk eerder voor de route langs de kust gaan, daar heb je ook mooie dingen te zien en je moet er niet voor omrijden. Het geeft je ook een dag extra voor het geval je ergens wat langer wil blijven of door omstandigheden de geplande route niet kan doen.
Maar het is jullie vakantie natuurlijk.
En anders heb je een uitvlucht om nog eens naar Zuid Afrika te gaan en van een ander deel te genieten :slight_smile:

Tuurlijk kan je op de terugreis uitstappen in Ams, maar je koffers gaan door naar Dusseldorg houd daar rekening mee, die kan je dan iet meenemen.

in welke periodes aan jullie? In de wintertijd kan je namelijk problemen krijgen als jullie over de passen etc.

en je hebt zeker een dag nodig voor de Panaramaroute, dus je zal zeker in Hazyview of zo ā€œstrandenā€. Daarna naar Jonurg is nog 5 uur rijden.

Ik denk dat we dat dan nog maar even openhouden. Kunnen we altijd nog beslissen of we de route langs de kust voortzetten of dat we toch naar het park gaan.

@Thatch: daar had ik helemaal niet aan gedachtā€¦ als de koffers inderdaad mee naar DĆ¼sseldorf gaan dan heeft het niet zoveel zinā€¦

Betreffende de koffers, ofwel moet je even melden bij het inchecken dat je maar tot Amsterdam gaat en laat je koffers tot daar meereizen. Ik denk niet dat dat een probleem is. Maar je kan altijd de luchtvaartmaatschappij even contacteren.
Toen ik een stuk reis niet deed had ik alleen handbagage mee en dan is er geen probleemā€¦(ook niet aan bagage gedacht :slight_smile: )

Omdat het tickets goedkoper is vanaf Dusseldorf en niet vanaf Ams, kan die zeker een probleem opleveren als je in Ams uitstapt, moet je als og bijbetalenā€¦ Maar je kan net proberen de koffers te labelen tot Ams.

er zijn mensen hierdoor in problemen geraakt. Mensen wel eruit in Ams en koffers niet!

Klinkt op zich als een mooi schema. Wel denk ik dat dag 14 en 15 zeer krap / strak gepland zijn. Gaat waarschijnlijk niet helemaal lukken zoals je denkt. In Kruger Park is de maximum snelheid 50 km per uur op de hoofdwegen, maar je gaat natuurlijk ook wild spotten e.d. Dus in het Kruger moet je rekening houden met 20 km gemiddeld per uur. En max 200 km per uur te rijden op een dag (en dan moet je fors aanpoten). Niet echt relaxt dus.

En denk erom: maart is aan het einde van de regentijd voor het noordoosten van het land. Je kunt geconfronteerd worden met bruggen / toegangswegen die niet toegankelijk zijn e.d. Ik denk aan Crocodile Bridge bij Kruger Park, of andere wegen / ingangenā€¦ Dat is dus een onzekere factor. Probeer je daarop voor te bereiden zodra je hier in de buurt komt!

Met zonnige groet,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience