Iquitos naar Leticia met de boot. Veilig?

Hey globetrotters

Ik ben momenteel in Peru, en ik ben van plan eind februari de grens over te steken naar Colombia.
1 van de manieren om dit te doen is met de boot op de Amazonerivier van Iquitos(Peru) tot Leticia(Colombia).

Nu wou ik vragen of iemand hier ervaring mee had?

Is het veilig(Voor een duidelijke blanke met ros haar :wink: )?
Is het aan te raden in het regenseizoen?
Heb je verschillende keuzes van boten?
Hoe verder reizen van Leticia?
En is de enige manier om in Iquitos te geraken vliegen van Lima?

Zijn er misschien nog andere opties om de Peruviaans-Colombiaanse grens over te steken?

Groetjes

Kalle

Hey hey!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik deze grens nog nooit heb overgestoken, maar ik kan wel antwoord geven op een aantal van je vragen.
Qua veiligheid geldt dat dergelijke boten meestal vrijwel geen toeristen vervoeren. Het is dus sowieso handig om Spaans te spreken en er daarnaast rekening mee te houden dat je met allerlei lokale mensen op een boot zit. Op zich niets mis mee, maar je valt wel op. In principe zijn mensen vaak vriendelijk en zullen ze eerder geinteresseerd zijn dan gevaarlijk, maar je moet bijvoorbeeld wel opletten op diefstal, omdat blanken toch als rijk beschouwd worden.
Maar nog belangrijker, één van de redenen waarom ik niet deze grens op deze manier over zou steken is dat de guerilla voornamelijk in de amazone actief is. Door juist op deze plek de grens over te steken neem je dus wel een groot risico. Grenspolitie is daar ook strenger dan op andere plekken en ik zou niet weten of er uberhaupt wel een geautoriseerde grensovergang is. Maar dat weet ik eerlijk gezegd echt niet.

Varen in het regenseizoen is op zich geen probleem, behalve dan dat het af en toe echt heel erg hard kan regenen! Dus kies een zo groot mogelijke boot, waar je bagage zo veilig mogelijk ligt en niet zo snel nat wordt. Voor een dergelijke afstand liever een grote boot dan een kleine en zorg ervoor dat het comfortabel is. Regenseizoen betekent overigens niet dat het de hele dag regent, maar als het regent dan wordt je ook nat. Dus kan wel.

vliegen via Lima is niet de enige manier om in Lima te komen. Je kunt er ook naartoe varen vanuit Pucallpa, dat ligt ten zuidwesten van Iquitos, of vanuit Tarapoto, dat ligt ten westen van Iquitos. Een dergelijke bootreis kost wel ongeveer een week geloof ik, alhoewel ik dacht dat vanuit Tarapoto langer duurt dan vanuit Pucallpa, maar dat weet ik niet zeker. Maar van Peru naar Colombia ben je nog wel langer bezig, dus dat is dan meteen een goede test.

Tot slot wil ik nog vermelden dat ik het niet aan zou raden om via deze overgang te gaan. Zo’n bootreis duurt lang, je zit in de middle of nowhere, er kunnen terroristen zitten, je kunt ziek worden en het regent. Beter kun je vliegen Peru naar Bogota of Cartagena of kun je over land via Ecuador, dat lijkt mij veiliger.

Succes en veel plezier!

Ik ben benieuwd wat u uiteindelijk gedaan heeft, want ik zou het wel zeker aangeraden hebben als ik op tijd geweest zou zijn… Ik heb verschillende klanten in ons guesthouse gehad die het hebben gedaan en een hele toffe ervaring vonden. Jong en oud…

Groet,

Bettine
www.pousadamulticultura.com