Mensen gaan op reis met computer en nemen geen reisgids, landkaart meer mee ? Klopt deze stelling ?
Hoe beïnvloedt de internetsnelweg de voorbereiding van een reis en de reis op zich ?
Wat is je definitie van wereldreiziger? Iemand die langere tijd (minimaal een paar maanden) op reis gaat en daarbij meerdere continenten bezoekt? Of horen daar ook mensen bij die een maanden naar één land land gaan?
Voor mij is een wereldreiziger iemand die gebeten is door de wanderlustmicrobe. De duur speelt geen rol.
Zelf neem ik zelden tot nooit een kaart mee, maar maak ik gebruik van de kaartjes uit mijn reisgids (de Lonely Planet).
Soms kijk ik voor details over een bestemming ook op internet, bijvoorbeeld op sites als tripadvisor. Voor een stedentrip boek ik m’n accommodatie meestal op tripadvisor. Voor een langere reis ga ik vaak op de bonnefooi of bel ik een dag vantevoren.
Door internet is de wereld kleiner geworden, en is reizen minder spannend en daarom voor meer mensen toegankelijk. Op fora zie je dit terug: sommige mensen willen niks aan het toeval overlaten en vragen alles. Persoonlijk laat ik dingen liever op zijn beloop.
En jij?
Ik denk dat het wel invloed heeft op mensen, maar dat het heel erg aan de persoon ligt.
Wij hebben een wereldreis gemaakt van 11 maanden en hadden de nodige apparatuur mee (lees: ipad, dunne laptop, spiegelreflex, mobieltjes, etc.).
En we gebruikten het internet ook wel vaak om dingen op te zoeken, een vliegticket te boeken, contact met thuisfront etc.
Maar je zal merken dat je in heel veel landen heel erg slecht bereik heb of er is geen eens internet. Dus dan heb je überhaupt niks aan je spullen en ten tweede het lijkt me vaak ook niet slim om met je dure spullen midden op straat te gaan staan. Wij hadden dus meestal wel een boekje van het land zelf. LP of andere gids met bijbehorende kaart. Omdat we onze wereldreis maar heel grof gepland hadden stond onze route niet vast. Zo kwamen we op plekken waar we eigenlijk niks over wisten en toen waren we echt aangewezen op de locals. Die kunnen je het beste tips geven van hun omgeving en wat gaaf is om te bezoeken. Wij merkten al snel dat dat de kostbaarste bron was voor goede info en zijn zo op hele bijzonder (niet toeristische) plekken geweest. Ik weet zeker dat ik daar voortaan ook veel meer gebruik van ga maken. Het gaat daarbij vooral om loslaten, wat veel reizigers denk ik lastig vinden. Want hoe kan je in Sydney geweest zijn zonder dit of dat bezocht te hebben… Dan ben je er toch eigenlijk niet geweest… zeggen ze dan.
Wat mij nog het meest verbaast heeft is dat ik veel wereldreizigers zie die een blog bijhouden en dan echt 3 keer per week wat posten. Ik heb zelf ook een travelblog, maar kon met moeite 1 keer per 1,5 week iets posten. Het kost zoveel tijd om dat te doen, zonde van je reistijd!
Er gaat niets boven een mooie landkaart. Net terug van een autorondreis van 3 weken door de Balkan (Bosnie, Servie en Montenegro). Het mooiste blijft toch het uitstippelen van een mooie route met behulp van een goede landkaart. Wat betreft de voorbereidingen van een reis: op dat gebied vind ik het internet onmisbaar. Een reisgids is leuk om te lezen en makkelijk bij je te hebben, maar als je goed zoekt, zijn op internet toch echt wel hele goede tips (via reisblogs) te vinden voor mooie plekken die niet in reisgidsen staan. Lonely planets worden immers al zoveel gevolgd.
Wat betreft de vraag of je een computer/media apparatuur meeneemt: wij nemen op de wat langere reizen een minilaptopje mee. Ideaal om foto’s en filmpjes te backuppen en wat verdere informatie te vinden, vliegtickets te boeken, hotels vast te leggen enz.
Wat betreft je tweede vraag: Hoe beïnvloedt de internetsnelweg de voorbereiding van een reis en de reis op zich ?
Dankzij het internet is je reis beter voor te bereiden. Er is zo ontzettend veel informatie te vinden. Het voorbereiden van een reis hoeft overigens niet te betekenen dat je alles vooraf al vastlegt. Het helpt je met het vinden van de mooiste plekken, beste prijzen en het vinden van achtergrondinformatie. Je kunt het dan tijdens je reis toch gewoon op zn beloop laten gaan. Dankzij de gedeelde informatie (vooral op reisblogs), hebben wij al heel veel ideeën opgedaan en aanknopingspunten gevonden waarmee wij onze reizen verder vorm hebben kunnen geven.