Interview: Werken als au-pair en woonbegeleider in Zuid-Frankrijk

Interview: Werken als au-pair en woonbegeleider in Zuid-Frankrijk

Sandra, sandra1988, is net terug uit Zuid-Frankrijk. Ze wilde heel graag de Franse taal vloeiend leren spreken en kennis maken met de Franse cultuur. Sandra heeft gewerkt als woonbegeleider op een groep van verstandelijk gehandicapten en als au-pair in een gezin met een verstandelijk gehandicapt meisje. Wereldwijzer vroeg Sandra alles over haar tijd in Frankrijk.

**1. In welk land heb je gewerkt en wanneer? **

In Frankrijk, van september 2009 tot augustus 2010.

**2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan? **

Ik ben alleen gegaan.

**3. Wat voor een soort werk heb je gedaan? **

Eerst heb ik 8 maanden gewerkt als woonbegeleider op een groep van verstandelijk gehandicapte volwassenen (bij een Franse instelling en met Franse bewoners) en daarna nog 3 maanden als au pair van een meervoudig gehandicapt meisje (bij een Engels gezin die in Frankrijk wonen).

Links: Sandra
Rechts: groepsfoto van de woongroep

**4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan? **

Ik wilde de Franse taal vloeiend leren spreken en leven in de Zuid-Franse cultuur. Daar voel ik me erg in thuis.

**5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie? **

Ik heb het zelf geregeld. Via internet heb ik de organisatie en het gezin gevonden en toen heb ik mailtjes gestuurd en telefoontjes gepleegd.

**6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt? **

Dat ik heel veel nieuwe, aardige mensen heb leren kennen, met hun eigen gewoontes en cultuur. Ook al komt iedereen uit Europa, ik heb gemerkt dat er toch veel verschillen zijn tussen de Nederlandse, Franse en Engelse cultuur. Dat vond ik leuk om mee te maken.

Links: dagbesteding
Rechts: wandeling

**7. En de minst leuke ervaring? **

Dat ik soms het gevoel had dat niemand me begreep als ik ergens mee zat. Bijna alle vrienden (Nederlandse en Franse) leven bijna hun hele leven op dezelfde plek en begrijpen totaal niet hoe het is om ineens ergens anders te wonen.

**8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt? **

In (Zuid) Frankrijk zijn ze heel gemakkelijk. Niemand houdt zich aan regels, iedereen komt te laat, alle deuren staan altijd open voor visite, lunchpauze duurt 2 uur, werkweek is korter enz. In Nederland zijn mensen veel strikter met regels en afspraken. Ze werken meer en harder en je moet eerst een afspraak maken om bij iemand langs te gaan.

**9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is? **

Ik heb mezelf beter leren kennen, gemakkelijk contacten leren leggen en meer zelfvertrouwen gekregen.

Links: het au-pair gezin
Rechts: het au-pair kindje

**10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **

Ja, ik zou het heel graag nog een keer doen. Ik weet nog niet in welk land. Frankrijk is me heel goed bevallen en ik zou graag weer terug gaan, maar aan de andere kant zou ik ook graag meer van de wereld leren kennen dan alleen Nederland en Frankrijk.

**11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land? **

Zet angst en onzekerheid opzij (dat is normaal, heeft iedereen) en ga gewoon. Als het niet leuk is, ga je gewoon weer terug. En als je er eenmaal bent: stel je open voor andere leefwijzes dan de jouwe. Wees nieuwsgierig, probeer alles uit, ga de discussie aan als je iets vreemd vindt. Zo kan je later het beste van de twee culturen combineren en daar jouw eigen leefwijze van maken.

Links bij dit interview: