Interview met Steffie: Stage bij een bouwmanagementsbedrijf op Curaçao

Steffie, steffiehermans, heeft in 2010 stage gelopen op een bouwmarkt in Curaçao. Het was voor haar een logische stap om daar stage te gaan lopen, omdat er geen taalbarrière was en vanwege de warmte. Van daaruit heeft ze veel gezien, waardoor ze aan niets anders meer denkt dan aan reizen. Aan Wereldwijzer schreef ze haar ervaringen.

**In welk land heb je stage gelopen en wanneer? **
Ik heb stage gelopen in Curaçao, ik woonde in een (Nederlands)studentenhuis in Willemstad en mijn stage adres was een paar kilometer verderop aan het strand. Ik ben hier vanaf half januari 2010 tot half juni 2010 geweest.

Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben alleen vertrokken naar Curaçao, maar had van tevoren al gezocht naar mensen die er dezelfde periode zouden zijn en had daar al een beetje contact mee gehad. Op het vliegveld kwam ik al een aantal mensen tegen die ook stage gingen lopen in Curaçao. Vooraf had ik een kamer geregeld in een huis met 60 stagiaires, dus het heeft nooit echt gevoeld als een avontuur wat je in je eentje doet.

Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Voordat ik begon met studeren had ik al besloten dat ik een deel van mijn studie in het buitenland wilde doen en mijn ouders hebben mij hier altijd in gesteund. Mijn ouders namen mij en mijn broer altijd al mee op mooie vakanties en waren zelf ook dol op reizen; het is er bij mij dan ook met de paplepel ingegoten.

Carnavals optocht

Waar ik mijn stage ging doen, maakte mij eigenlijk niet zo heel veel uit. Als het er maar warm was en ik in de weekenden lekker op het strand kon liggen. Ik ben toen ook op zoek geweest naar stages op andere locaties, maar in Curaçao was het erg makkelijk te regelen. Ook zou de taalbarrière dan niet zo groot zijn, aangezien mijn Engels toen nog niet top was. Ook het feit dat er veel andere Nederlandse studenten in Curaçao zijn, sprak mij toen erg aan.

**Wat voor een soort werk heb je gedaan? **
Ik heb stage gelopen bij een bedrijfje van een Nederlandse eigenaar, in de bouwmanagement. Een aantal keer in de week zat ik op de bouwplaats om daar allerlei opdrachten uit te voeren. Ook werkte ik vaak thuis. Ik heb me vooral bezig gehouden met veiligheid en logistiek op de bouwplaats, offertes voor de inrichting van een nieuw pand en onderhoudsplannen.

Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Ik heb dit geregeld via Wereldstage.

Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Ik kan er niet één uitkiezen. Een halfjaar lang heb ik gefeest en op het strand gelegen en ik zou het zo overdoen: het is onvoorstelbaar hoe ‘chill’ de vibe op het eiland is. Mijn hoogtepunten zijn denk ik toch wel de nachten op het strand met kampvuur, de Carnaval, het WK en klein Curaçao. En natuurlijk mijn twee tripjes die ik vanaf Curaçao heb gemaakt: beide onvergetelijk. De één was een paar dagen feesten in Miami met huisgenoten tijdens Springbreak en tijdens de ander ben ik in mijn eentje gaan eilandhoppen naar Sint Maarten, Sint Barths en Anguilla. Vooral Anguilla zal ik nooit meer vergeten - een oase van rust - met de prachtigste verlaten stranden.

Klein Curaçao

En de minst leuke ervaring?
Er zijn maar weinig negatieve ervaringen geweest tijdens mijn reis, maar mijn minst leuke ervaring is dat ik ben overvallen. Curaçao is niet altijd even veilig en vooral blanken zijn doelwit van criminelen.

Elke zondag is er vlakbij Willemstad een strandfeest, wat meestal zo rond middernacht afloopt. Vanaf het strand liepen een vriend, vriendin en ik naar de parkeerplaats en stapten we de auto in. Ineens werd mijn deur opengetrokken en ik dacht eerst dat het nog een andere vriend was die ook mee wilde rijden, maar dat was het niet. De man greep naar mijn tas en het enige wat ik kon denken was: o nee, mijn foto’s! Dus ik trok terug, waarvoor ik een paar flinke klappen in ruil kreeg. In de tussentijd sprong die vriend van mij uit de auto om te helpen, tegelijkertijd brak het hengsel van mijn tas af en rende de overvaller naar de vluchtauto die klaarstond. Het ging allemaal zo snel, maar ik had mijn tas nog! Een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen. Toch zie ik het als een leerpunt en heb ik er niet wakker van kunnen liggen. Behalve een dikke lip heb ik er niets aan overgehouden.

Zou je het ooit nog eens doen? Eventueel in een ander land?
Jazeker, sinds Curaçao denk ik aan niets anders meer dan reizen. Inmiddels ben ik ook een halfjaar in Zuid Afrika geweest, drie keer twee maanden in Mallorca en vertrek ik binnenkort voor 2,5 maand naar Zuid-oost Azië (met een vriendin die ik in Curaçao ontmoet heb). Curaçao zal ik nooit meer vergeten en ik denk er zelfs aan om na de zomer nog een paar maanden terug te gaan.

Wat zijn de grootste (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Curaçao is heel relaxed; wat vandaag niet gebeurd komt morgen wel. Iets wat ik zelf als heel positief heb ervaren, maar wat ook erg vervelend kan zijn op de werkvloer. Als jij iets nodig hebt van iemand (bijvoorbeeld informatie) of als je wacht op een mail, kan dit soms tergend lang duren. Soms krijg je helemaal geen antwoord of onjuiste informatie; het komt allemaal niet zo nauw.

Ook is er een groot verschil in hoe vrouwen door Antilliaanse mannen behandeld worden: de eerste week is het misschien nog wel leuk, maar daarna is het toch regelmatig een grote bron van ergernis. Antillianen zijn namelijk vrij handtastelijk tijdens het uitgaan en je wordt door jong en oud nageroepen en -gefloten op straat. Mannen toeteren gewoon naar je, terwijl hun vrouwen naast ze in de auto zitten.

Wat ik ook heb ervaren, is dat Antillianen niet echt geëmancipeerd zijn. Ik studeerde destijds namelijk Bouwtechnische Bedrijfskunde. Je had de mannen op de bouwplaats eens moeten zien toen ze mij de eerste keer zagen: ze dachten dat het een grap was. Als een Antilliaan aan mij vroeg wat ik studeerde, geloofden ze me vaak niet of stonden ze met hun mond vol tanden.

Verder vind ik Antillianen luidruchtig en uitbundig, kunnen ze geen autorijden en worden ze regelmatig agressief als ze alcohol op hebben. Het is trouwens ook heel grappig om te zien hoe de meisjes in de discotheek tegen de mannen ‘oprijden’.

‘Blauwe kamer’, grot aan zee

Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Geniet ervan! De Nederlandse mentaliteit kennen ze niet op Curaçao, dus doe gewoon rustig aan en maak je vooral niet te druk.

Leer wat woordjes Papiamento. Dat wordt erg gewaardeerd en daarmee maak je het verschil met een normale toerist. Je zult minder worden afgezet en beter worden behandeld.

De mooie stranden, leuke clubs en eetplekken, kun je het beste zelf ontdekken. Het is geen groot eiland, dus je kunt makkelijk alles zien in een paar maanden tijd en volg niet alleen de toeristische route.

Links bij dit artikel