Interview met Marlies: Vrijwilligerswerk in Argentinië
In 2010 heeft Marlies, Lieszzje, vrijwilligerswerk gedaan in Argentinië. Ze heeft er op twee verschillende plekken gewerkt, namelijk een SOS kinderdorp en een gezondheidscentrum. Wereldwijzer vroeg haar naar haar ervaringen in die periode.
1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
Ik ben in 2010 naar Argentinië geweest. Hier heb ik in februari en maart vrijwilligerswerk gedaan en daarna heb ik in april rondgereisd.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben alleen vertrokken, maar in Argentinië leerde ik al snel andere vrijwilligers kennen die met dezelfde organisatie in Argentinië waren. Ook werkte ik met een aantal andere vrijwilligers in hetzelfde project.
3. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Tijdens mijn eerste maand in Argentinië heb ik in een SOS kinderdorp in Córdoba gewerkt. In het SOS kinderdorp zijn 10 huisjes waar per huisje ongeveer 10 kinderen wonen die worden opgevoed door een soort adoptiemoeders. Het werk in het SOS kinderdorp kwam erop neer om met de kinderen te spelen, praten, bijles te geven of helpen bij de verzorging. Dit was erg dankbaar werk want met 1 of 2 moeders per 10 kinderen is er weinig persoonlijke aandacht voor de kinderen, die wij ze wel konden geven.
Gedurende mijn tweede maand heb ik vrijwilligerswerk gedaan in een gezondheidscentrum. Hier mocht ik iedere week bij een andere arts of verpleegkundige meelopen. Zo heb ik meegelopen met een kinder-, oog- en huisarts maar ook met verschillende verpleegkundigen. Omdat ik net van het VWO kwam had ik nog geen ervaring, maar toch mocht ik overal bij zijn en kleine handelingen als bloeddruk meten uitvoeren. Hierdoor heb ik veel geleerd én heb ik gezien hoe de gezondheidszorg er in een ander land uitziet.
4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Ik wilde in mijn tussenjaar graag vrijwilligerswerk in de gezondheidszorg doen en Spaans leren. Toen ik erachter kwam dat dit in verschillende Zuid-Amerikaanse landen mogelijk was, heb ik me verder georiënteerd. Al snel ontdekte ik wat een mooi en divers land Argentinië is. Hierdoor was de keuze snel gemaakt!
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Ik heb mijn reis gepland via de organisatie Projects Abroad.
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Dit is een vraag die ik niet kan beantwoorden, ik heb zoveel leuke, mooie dingen meegemaakt dat daar onmogelijk 1 moment uit te kiezen is. Enkele toppunten zijn ongetwijfeld: een Argentijns familiefeest waar ik met mijn hostmoeder heen ben geweest, stoepkrijten en bellenblazen
in het SOS kinderdorp, het verjaardagsfeest dat mijn gastfamilie had georganiseerd voor mijn 19e verjaardag, het bezoek aan de krottenwijk van Cordoba om hier schoenen te doneren, het reizen, Tangoles, het bouwen van een school en zo kan ik nog uren doorgaan.
7. En de minst leuke ervaring?
Ik heb gelukkig weinig vervelende momenten meegemaakt. Het vervelendste was dat ik op een gegeven moment mijn pinpas kwijt was. Ik weet nog steeds niet of ik hem ben verloren of dat hij is gestolen, maar dit was erg vervelend. Gelukkig heeft mijn gastfamilie en Projects Abroad mij toen goed geholpen waardoor ik toch op reis kon.
8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Het grootste verschil is de mentaliteit van de mensen. Hier in Nederland is iedereen druk en maken we ons erg druk om van alles. In Argentinië is dit nog heel anders. De mensen maken zich nergens druk om en het maakt niet uit als je te laat komt; ‘Alles komt wel goed’ lijkt de belangrijkste gedachte in Argentinië. Dat is onder andere te merken aan het openbaar vervoer, de bussen rijden erg onregelmatig, soms rijden er twee bussen direct achter elkaar en de volgende dag moet je een half uur wachten op de volgende bus. Ook zijn familieleden en vrienden veel belangrijker dan hier in Nederland. Dat is denk ik altijd de eerste prioriteit. Als je familie maar gezond en gelukkig is, dan kan jij er ook tegenaan. Ik vond het erg mooi om te zien dat niet alles om werk, deadlines en drukte draait en dat er dus meer tijd voor elkaar wordt gemaakt. Daar kunnen we hier in Nederland nog wel wat van leren.
9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?
Ik heb gedurende mijn reis heel veel geleerd. Natuurlijk heb ik mijn Spaans verbeterd, maar daarnaast ben ik ook zelfstandiger en zelfverzekerder geworden. Ook heb ik gemerkt dat ik het makkelijker vind om sociale contacten te leggen doordat je met zoveel verschillende mensen contact hebt. En wat ik vooral heb geleerd is dat niet alles zo vanzelfsprekend is. Hier in Nederland heb ik eigenlijk alles wat ik nodig heb, een huis, een fijn gezin, altijd wat te eten en volop mogelijkheden om een goede opleiding te volgen. Door alles wat ik gezien heb in Argentinië ben ik wel gaan beseffen dat dit lang niet zo vanzelfsprekend is als dat ik dacht. Ik heb dan ook geleerd om dit te waarderen en ik hoop dat ik vaker mensen kan helpen waarvoor dit minder vanzelfsprekend is.
10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land?
Ik zou het graag nog een keer doen, ik heb het onwijs naar mijn zin gehad en heb er veel van geleerd. De volgende keer zou ik voor vrijwilligerswerk wel naar een ander land gaan om zo nog meer van de wereld te zien en mijn hulp ergens anders aanbieden waar het ook nodig is. Wel ga ik zeker nog een keer terug naar Argentinië.
11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Reizen! Het is zo’n ongelooflijk mooi land met zulke aardige inwoners, daar moet je zo lang mogelijk van genieten voordat je weer terug gaat naar Nederland. Ook raad ik aan om zoveel mogelijk met de Argentijnse bevolking in aanraking te komen, om het Argentijnse leven zo het best te kunnen ‘proeven’. Tenslotte raad ik aan om zoveel mogelijk Spaans te praten. De mensen in Argentinië vinden het al super dat je het probeert en het maakt hun echt niet uit als je een werkwoord niet perfect vervoegd. Gewoon proberen, zo leer je het het snelst en maak je bovendien veel contacten!
Link bij dit artikel