Interview met Maarten: Sportles geven op een basisschool in China

Interview met Maarten: Sportles geven op een basisschool in China

Maarten, op Wereldwijzer volmmaa, werd enigszins aangespoord door zijn baas om vrijwilligerswerk te gaan doen. Hij koos om dan ook maar gelijk voor de grootste cultuurshock te gaan en reisde af naar China. Het plan was om voetbaltrainingen te gaan geven op een voetbalschool in Shanghai. Ondanks dat dit allemaal iets anders verliep, heeft hij een mooie tijd gehad. Hij heeft zelfs zijn vriendin daar ontmoet. Wereldwijzer vroeg Maarten alles over zijn ervaringen met het vrijwilligerswerk, het contact met de mensen en de cultuurverschillen.

1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?

Ik ben in 2010 van eind september tot eind oktober naar China geweest. Het project waar ik heb gewerkt was in een voorstad van Shanghai, in Zhou Pu. Dat was vanaf mijn appartement ongeveer 45 minuten rijden met de bus.

2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?

Ik ben daar alleen heen gegaan.

**3. Wat voor een soort werk heb je gedaan? **

Ik had me ingeschreven voor een sport project. Ik zou voetbaltrainingen gaan geven op een voetbalschool in Shanghai. Maar toen ik gearriveerd was bleek dat de man die deze school runde, had besloten om in Amerika te blijven en dus was de school gesloten. Gelukkig hebben de locale mensen van Projects Abroad toen een vervangend project voor mij opgezet, namelijk sportlessen geven op een basisschool. Aangezien ze daar nog nooit hadden gevoetbald als onderdeel van de sportlessen, heb ik daar ook voetballes gegeven.

**4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan? **

Ik liep al best wel lang met het idee rond om een keer “huisjes te bouwen” in Afrika, aangezien ik zelf ook bouwkundige ben. Vorig jaar had ik nogal wat vakantiedagen opgespaard en mijn baas vond dat ik deze moest opmaken, met als opmerking onderaan het mailtje “ga anders vrijwilligerswerk doen ofzo”… en ik dacht bij mezelf dat kan ik dan wel gaan doen. Dus ben ik op zoek gegaan naar een organisatie die vrijwilligers in het buitenland begeleid. Zodoende kwam ik op de site van Projects Abroad, maar toen ik daar het enorme aanbod van projecten zag dacht ik, dan ga ik ook iets doen wat ik echt leuk vond. Uiteindelijk bleven er 2 keuzes over. Een sportproject in Costa Rica, of een sportproject in China. Dus toen dacht ik dan ga ik ook voor de grootste cultuurshock en ben ik naar China gegaan.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0861.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0860.jpg

Links: ik en mijn collega’s Vicky en Fang, Rechts: een klaslokaal tijdens de lessen op school

**5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie? **

Ik heb alles laten regelen door de organisatie, ze boden nog wel aan dat ik mijn ticket zelf kon regelen. Maar ik was een beetje bang dat er iets mis zou gaan in de communicatie (dat ik in Shanghai sta en er niemand is om mij op te halen). Dus ik heb alles door de organisatie laten regelen.

**6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt? **

Ik vond het heel leuk om een andere cultuur te “ontdekken”. Zeker als je echt in contact komt met de locale bevolking en ze een stukje van hun cultuur, dagelijkse gewoonten en denkwijzen met je delen, dat is een hele bijzondere ervaring. De vrienden (andere vrijwilligers en lokale collega’s) die je overhoud aan zo’n reis. Maar voor mij persoonlijk is het leukste dat ik daar mijn vriendin heb leren kennen.

**7. En de minst leuke ervaring? **

Het minst leuke is, ondanks dat ik het enorm naar mijn zin heb gehad op mijn project, ik het wel jammer vond dat ik niet echt die voetbaltrainingen kon geven. Daar had ik me wel heel erg op verheugd. En natuurlijk het afscheid.

**8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en China? **

Tussen Nederland en China zijn eigenlijk vrijwel geen overeenkomsten. Wat mensen betreft, in Nederland zullen mensen eerder op je afstappen en zich met jou bemoeien (in de positieve zin van het woord). In China doen ze dat vrijwel niet, maar dit komt ook mede doordat ze bang zijn voor schut te staan, omdat ze vinden dat hun Engels niet goed genoeg is. Daarentegen zijn ze ook heel open en complimenteus als ze merken dat een buitenlander de moeite neemt om zich aan te passen (bijvoorbeeld door Chinees te spreken, of mee te doen aan lokale gebruiken). Een andere eigenschap van Chinezen is dat ze, vooral tegenover buitenlanders, problemen weglachen. Waar mensen uit een westerse cultuur vaak proberen te praten over de problemen waar ze tegenaan lopen zullen veel Chinezen lachen en verder gaan. Wat het wel lastiger maakt om samen problemen op te lossen. Een ander groot verschil is natuurlijk het eten. Zo zijn er vrijwel geen overeenkomsten, nou ja… in China hebben ze ook rijst, maar daar houd het ook echt mee op. In Nederland is het vlees wat je eet onherkenbaar qua vorm. In China eten ze alles van de dieren en je kunt de dieren (in sommige gevallen) ook nog herkennen. En ze eten daar natuurlijk met stokjes.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0859.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0857.jpg

Links: voetballes op het schoolplein, Rechts: de straten van Shanghai

**9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is? **

Ik weet niet of ik kan zeggen dat ik iets heel waardevols heb geleerd, maar het is me wel duidelijk geworden hoe goed wij het in Nederland hebben. Niet zozeer alleen financieel gezien. Maar de vrijheden die wij hier hebben zoals; geen visumplicht in 80% van de wereld, zodat je kan gaan waar je wil. De kans dat je het werk kunt doen wat je graag wil. De leefruimte die je in Nederland hebt. En de vrijheid om te kijken, zoeken en praten over dat wat je wil. Maar de levenservaring die ik mee terug genomen heb, is van onschatbare waarde.

**10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in China of in een ander land? **

Ik denk dat het heel erg afhangt van m’n privé situatie. Ik heb mijn vrijwilligerswerk gedaan als vorm van vakantie en dus niet als stage. Aangezien ik nu een relatie heb zou ik dat niet zo snel weer doen, omdat je toch liever samen op vakantie gaat. Maar als ik alleen was zou ik het zeker overwegen, alleen dan zal ik wel een totaal ander land bezoeken. Een land in Zuid-Amerika lijkt me wel mooi om een keer te bezoeken.

11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in China?

Ik zou het zeker adviseren om een week voordat je gaat, eten met stokjes te gaan oefenen. Dit scheelt een hoop gehannes en frustratie tijdens het eten daar. Neem een klein woordenboekje mee, dit komt zeker van pas. Probeer contact te leggen met de bevolking, op die manier leer je veel meer over de bevolking en het land. Probeer er open in te gaan, laat je verrassen door wat je tegenkomt. Maak je geen zorgen over heimwee (ik weet het klinkt makkelijker dan dat het is) maar Shanghai is zo’n grote westerse stad, dat je je daar als Europeaan zeker thuis gaat voelen.

Links bij dit interview:

.