Interview met Nynke: Als journalist in Shanghai

Interview met Nynke: Als journalist in Shanghai

Nynke (nynkevanhurne) heeft vrijwilligerswerk gedaan in Shanghai als journalist. Ze wilde graag naar China vanwege de historie en de snelle ontwikkelingen in het land. Wereldwijzer vroeg haar wat haar ervaringen waren in die tijd.

1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
Van maart tot juli 2010 ben ik naar Shanghai geweest.

2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
In ben alleen gegaan.

3. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Ik werkte als journalist voor het blad Metrozine, een Chinees/Engels maandblad over lifestyle in Shanghai.

4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
China fascineerde me al lange tijd. Ik had boeken gelezen over het communisme van Mao en over de tijd dat China een keizerrijk was. De snelle economische veranderingen van de afgelopen tien jaar zijn onvoorstelbaar. De historie en de ontwikkelingen in het land boeide me en ik wilde dat wel eens zien.

5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Via Projects Abroad heb ik alles geregeld. Zij zorgen voor een leuke baan als journalist, zij regelen huisvesting en begeleiden je hele verblijf. Projects Abroad China organiseerde ook veel activiteiten zoals Mandarijnles, workshops journalistiek, liefdadigheidswerk of kooklessen in Shanghai zodat je in contact komt met andere vrijwilligers.

6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Er zijn er teveel om keuzes te maken. Als journalist heb ik interviews gedaan met bekende modeontwerpers, ondernemers en muzikanten. Dan ging ik 's avonds naar een modeshow of naar nachtclubs om mensen te interviewen. Op de meest gekke maar fantastische plekken ben ik geweest. Na mijn verblijf in Shanghai heb ik nog een hele mooie reis door China gemaakt. Ook in de weekenden maakte ik bijzondere uitstapjes, bijvoorbeeld naar de Yellow Mountains. Heel indrukwekkend!

7. En de minst leuke ervaring?
Het moeilijkste vond ik het contrast tussen arm en rijk. De armoedige omstandigheden waarin mensen in sommige wijken wonen en de arbeidsomstandigheden zijn voor grote delen van de bevolking heel erg slecht.
En soms word je helemaal gek van de drukte, vooral in de spits in het openbaar vervoer. Netjes wachten tot iedereen is uitgestapt voordat mensen instappen is er niet bij, het is ieder voor zich. Om op je bestemming te komen moet je je soms ook zo asociaal gedragen anders kan het gebeuren dat je de metro niet uitkomt.

8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Wij Nederlanders zijn heel direct. Toen ik mijn verbazing uitte over het feit dat de tussenkopjes in mijn artikelen waren verdwenen, kreeg ik daar geen reactie op. Dat frustreerde mij. Later begreep ik dat ik dat niet tegen mijn leidinggevende had moeten zeggen waar mijn collega’s bij waren. Chinezen willen geen gezichtsverlies lijden. Toen ik het onderwerp weer ter sprake bracht toen ik samen met mijn leidinggevende ging lunchen, was het geen probleem om in mijn volgende artikelen wel tussenkopjes te plaatsen.

9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?
In het buitenland word je continu een spiegel voorgehouden. Alles wat je gewoon vindt in je eigen kleine wereld in Nederland, is in het buitenland opeens niet meer vanzelfsprekend. Het verrijkt je leven door met andere culturen in aanraking te komen maar het maakt je ook bewust hoe enorm rijk en verwend wij Nederlanders zijn. Ik heb eerder reizen naar ontwikkelingslanden gemaakt en dat zorgt ervoor dat je bewuster gaat leven. Bij de aanschaf van producten die gemaakt zijn in China, Vietnam of Cambodja, denk ik aan die fabriekshallen waar mensen onder vreselijke omstandigheden werken. Voor mij hangt er dan opeens een ander prijskaartje aan.

10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land?
Absoluut, het was een fantastische ervaring. China is zo’n groot land daar wil ik nog wel een keer heen.

11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Doen! En zorg dat je ervoor open staat, en de juiste activiteiten onderneemt, om het land, de cultuur en de mensen echt te leren kennen. Als je dat doet wordt het werken in een ander land en een andere cultuur een onvergetelijke ervaring. Daarbij doe je werkervaring op en je doet heel veel leuke contacten op. Chinezen zijn erg hartelijk, lachen veel en zijn geïnteresseerd in buitenlanders. Tevens leer je vrijwilligers uit de hele wereld kennen.

Dit was zeker een leuk interview om te lezen! :slight_smile: