China Plus Sport vacature

25 februari 2017
Beste Allemaal !,
Mijn naam is Patrik, Ik ben 27 jaar en ik ben vorige week terug gekomen van 1 halfjaar in China !
Ik was pas geleden op zoek naar andere revieuws over zo’n zelfde avotuur als ik gedaan heb en kwam op deze site terecht. Deze personen zijn waarschijnlijk in het zelfde tijdsbestek geweest en ik kon me ook erg verplaatsen in hun verhaal. Ik heb me geljk geregistreerd en ik besloot ook een verhaal te schrijven. Ik hoop dat mensen dit lezen en misschien delen met de mensen die hier over nadenken. Ik zal op het eind van dit bericht een link toevoegen om op hun revieuw te komen. En nu wil ik graag ook via deze weg jullie mijn ervaringen over China Plus vertellen……

Ik ben een echt sportpersoon en ik heb eens op zijn tijd een avontuurtje nodig om in leven te blijven zoals ik het zelf graag noem. Ik ben daarom op zoek gegaan naar sportvacatures in het buitenland en zo kwam ik al snel op de vacature van basketbal coach in China terecht. Deze vacature was geplaatst door ChinaPlus. Ik was gelijk erg enthousiast en besloot om te solliciteren. Achteraf gezien had ik dit te impulsief gedaan maar op dat moment was ik alleen maar in de ban van 1 jaar in China !

Ik kreeg vrij snel een bericht terug van dit bedrijf. Ik vond het erg eigenaardig dat ik zo snel bericht kreeg… Daaruit attendeer ik dat er of niet veel mensen hebben gereageerd of er geen aandacht aan mijn brief en cv is besteed. Maar daar heb ik zelf niet goed over nagedacht omdat ik zelf erg blij was dat ik was uitgenodigd voor een skype gesprek.

Het Skype gesprek wat een aantal dagen later plaatsvond verliep voor mijn gevoel heel ongemakkelijk. Ik had een gesprek met een mevrouw die zelf niet zoveel over mijn vacature wist. Ze was vooral bezig met het salaris en de accommodatie en niet met mijn werk. Als ik hier naar vroeg ging ze daar ook niet op door…,

Na het gesprek kreeg ik een email van het bedrijf dat ik was geselecteerd voor het programma en ik zou over 2 maanden vertrekken. Ook stond er in de E-mail dat ik later verdere informatie zou krijgen.
Op dat moment heb ik alles opgezegd. Mijn huidige baan, Ik heb mijn huis weer in de verkoop gezet en iedereen op de hoogte gesteld van mijn nieuwe avontuur. Ik was al vaker voor langere tijd in het buitenland geweest dus ik wist wat ik moest verwachten. (dacht ik)

Ik kreeg een hele tijd daarna een E-mail met verdere informatie over mijn visum, contract, loon, werk en eigenlijk alles wat ik nodig had om te vertrekken. Toen ik dacht dat ik alles had geregeld was ik helemaal klaar om te gaan !

Het moment dat ik aan kwam in China, werd ik ontvangen door meerdere mensen en naar mijn appartement gebracht. Toen ik hier aankwam kreeg ik de schrik van mijn leven. Ik heb in meerdere hostels en hutjes geslapen maar dit sloeg echt alles ! Het was onwijs klein en heel erg vies. Daar kwam bij dat ik het met 5 andere mensen moest delen en er waren maar 2 slaapkamers……….
Zoals de meeste ben ik erg gesteld op mijn privacy en het is dan ook geen pretje om een kleine kamer met 2 andere chinezen te delen.

Omdat mij een eigen kamer en wat meer luxe was beloofd ben ik gelijk naar de directie gestapt. Als antwoord kreeg ik terug: take what you get… or leave !
Ik ben geen opgever en besloot er maar mee te leren leven. Deze zelfde dag kreeg ik ook bericht dat ik de dag daarna al begon met werken. Ik had nog geen contract getekend en ik had ook geen idee waar ik moest zijn en om welke tijd. Hier kreeg ik helaas ook weer geen reactie op. De begeleiding die mij beloofd was, was dus ook ver te zoeken.

Die dag daarna had ik mijn eerste werkdag. Uiteindelijk uitgevonden waar ik moest zijn en om welke tijd…………
Ik kwam op een klein armoedig schooltje terecht en ik liet alles maar op mij af komen. Het team sprak absoluut geen Engels en de kinderen ook niet. Ik had dus niemand om mee te communiceren.
Ik werkte erg hard om iedereen duidelijk te maken wat ik bedoelde maar het had geen effect. Ik werd genegeerd omdat ik dus niet bij hun hoorde.

Na vele van deze dagen heb ik alles gemeld aan de directie maar je kan al raden wat ze hebben gezegd… hun geven er niet om waar je van daan komt, er komen jaarlijks honderden westelingen om aan dit avontuur mee te doen en als je het ergens niet mee eens bent dan hebben ze zo iemand anders.

Ik de vacature word er beschreven dat je ongeveer 1000 euro verdiend op basis van een 24 urige werkweek. Hier is ook niks van waar. Je werkt ongeveer 40 uur in de week en verdient dus ook 1000 euro per maand.

Al met al heb ik dit toch een halfjaar volgehouden, na een halfjaar en heel erg veel motivatie van mijn omgeving in Nederland ben ik gestopt. Ik ben zoals eerder vermeld geen opgever maar ik kon de motivatie niet meer opbrengen om te blijven.

Achteraf gezien heb ik erg veel spijt dat ik alles heb laten gaan voor dit halfjaar wat heel anders heeft uitgepakt dan ik had gedacht en gehoopt. Ik hoop dat de mensen die dit overwegen op zoek gaan naar recensies van dit bedrijf en er achter komen dat ze het allemaal veel een stuk mooier maken dan het werkelijk is.

Heel veel groetjes aan alle andere medereizers.

Patrik.

Link andere recensie:

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=207169

Beste Patrik,

Bedankt voor je review. Ik schrijf deze reactie namens China Plus en ik wil graag benadrukken dat wij eerlijke recensies waarderen, want alleen daardoor kunnen wij onze diensten verbeteren. Wij begrijpen ook heel goed dat je andere reizigers wilt behoeden slachtoffer te worden van een bedrijf dat loze beloftes maakt.

China Plus is een bedrijf dat nog jong is en elke dag leert - vooral van fouten. In het verleden zijn wij tegen bepaalde onverwachte situaties aangelopen, wat helaas ten nadele is uitgepakt voor onze deelnemers. Wat beschreven is in jouw review is zo’n dergelijke situatie en het spijt ons te horen dat je deze ervaring hebt gehad.

China Plus wordt gerund door een team van mensen met een passie voor China. Alle medewerkers hebben er voor een langere periode gewoond. We willen de ervaringen die wij zelf hebben gehad ook mogelijk maken voor anderen en willen dit doen op een veilige, transparante en betaalbare manier. Uiteraard zijn wij ook bekend met verhalen waarbij bedrijven veel moois beloven, maar niet leveren. Dat is niet het bedrijf dat wij willen zijn.

Onze diensten bestaan onder meer uit het bieden van advies aan mensen die op zoek zijn naar een baan als docent in China. Wij selecteren ten eerste geschikte deelnemers, helpen hen met het verzamelen van de benodigde documenten en koppelen hen aan onze partnerscholen in China die na aankomst van de deelnemer de verantwoordelijkheid overnemen. Waar het voor jou vooral mis lijkt te zijn gegaan, is met de partnerschool in China. Zij zijn niet nagekomen wat ze aan ons beloofde en het spijt ons ten zeerste dat jij als deelnemer daarvan de dupe bent geworden. Dit is juist een situatie die wij proberen te voorkomen.

China Plus werkt nu uitsluitend samen met betrouwbare partners in China die, net als China Plus, het belang van de deelnemer voorop stellen. We doen ons best om een realistisch beeld neer te zetten van het avontuur in China, zeker als het gaat om woonruimte, werktijden, aantal leerlingen en aantal klassen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen lastige situaties kunnen ontstaan. De Chinese cultuur is complex en kan absoluut voor vervelende momenten zorgen. Chinese collega’s spreken wellicht slecht Engels en ook dat vormt soms een grote uitdaging. Ook wordt er een grote flexibiliteit en inzet van de deelnemers verwacht en is het belangrijk open-minded en cultureel invoelend te zijn. Onze programma’s zijn dan ook niet geschikt voor iedereen. Daarom organiseren we tegenwoordig met al onze kandidaten een persoonlijk gesprek waarin we nagaan of iemand geschikt is om in een cultureel andere omgeving te functioneren. Ook organiseren we regelmatig pre-departure bijeenkomsten om onze deelnemers zo goed mogelijk voor te bereiden op de culturele verschillen en ideeën te geven over lesgeven in China.

We hopen met onze programma’s veel mensen een onvergetelijk avontuur te bieden in een geweldig land, en in de tussentijd werken we er dagelijks aan om onze service te verbeteren. Daarnaast doen we er alles aan om fouten te voorkomen.

Nogmaals bedankt voor jouw eerlijke recensie. Als je nog vragen voor ons hebt, neem dan gerust contact met ons op. Daarnaast kunnen wij ook nieuwsgierigen in contact brengen met leraren die nu in China aan het werk zijn, om over hun ervaringen te horen. We gaan graag in alle openheid met onze deelnemers in gesprek.

Met vriendelijke groet en nog veel succes voor de toekomst,

Team China Plus