Interview met Lisanne: Stage bij IntoUniversity in Londen

Interview met Lisanne: Stage bij IntoUniversity in Londen

Lisanne, Tizzy90, heeft in Londen stage gelopen, omdat ze vaardiger in het Engels wilde worden. Ze heeft bij IntoUniversity gewerkt waar ze onder anderen kinderen begeleidde met hun huiswerk. Lisanne vertelde haar ervaringen aan Wereldwijzer.

1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
26 oktober t/m 23 december in Londen, UK.

2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Alleen, een klasgenootje zat in een ander gedeelte, ik had wel een huisgenoot.

3. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Ik wilde mijn vaardigheden in het Engels verbeteren, plus dat Londen niet zo heel ver van thuis is.

4. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Ik heb stage gelopen bij IntoUniversity. Dit is een organisatie die allerlei diensten aanbied (huiswerkklas, projectweken etc.) voor kansarme kinderen. Zo krijgen deze kinderen toch nog een kans om te kunnen studeren en een toekomst op te bouwen. Van huis uit is dat vaak niet mogelijk omdat ze bijvoorbeeld te klein wonen waardoor ze niet fatsoenlijk huiswerk kunnen maken, of ouders hebben een taalprobleem waardoor ze niet kunnen helpen met huiswerk. 3x Per week hadden we 's middags huiswerkklas, ik begeleidde dan een groepje van 6-8 kinderen in de leeftijd van 7-11 jaar, bij het huiswerk maken. Tijdens projectweken begeleidde ik ook een groepje tijdens workshops, uitstapjes etc.

5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Ik heb alles zelf geregeld. Vanaf april 2011 ben ik gaan zoeken naar een stage. Het leek er even op dat het niet zou gaan lukken, maar drie weken voor vertrek kreeg ik eindelijk een positieve mail. Het verblijf was al eind van de zomer geregeld (advertentie via hyves).

6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
De mensen in het gastland en op stage vinden het helemaal geweldig dat ‘een buitenlander’ naar hen toekomt. Juist daardoor zijn ze bereid om met van alles te helpen en zijn ze heel geduldig met uitleggen in het begin. Ik voelde me er direct heel erg welkom en dat heeft ook geholpen om snel mijn plek te vinden. Plus natuurlijk de kinderen met wie ik werkte, die laten je zien hoeveel iets kleins kan betekenen, heel dankbaar werk!

7. En de minst leuke ervaring?
De verhuurder die opeens moeilijk ging doen om de huur, gelukkig had ik alle e-mails bewaard en stond ik in mijn recht, maar je maakt je wel even zorgen.

8. Zou je het ooit nog eens doen?
Eventueel in een ander land? Ik zou deze ervaring best nog eens mee willen maken, ik zou alleen echt niet weten of dat ook in de UK zou zijn of een ander land.

9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
De mensen zijn netter: in Amsterdam loopt iemand tegen je aan en er kan dan nauwelijks sorry vanaf, in Londen is het één en al “excuse me”. Winkelpersoneel is vriendelijker, vragen altijd hoe het gaat en helpen met inpakken. Wel heb ik aan het eten moeten wennen, heel veel ‘pork (sausages)’ en ‘fish & chips’.

10. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Begin ruim op tijd. Ik heb er een half jaar over gedaan om mijn stage te vinden, vanuit mijn opleiding kreeg ik helaas niet de gewenste hulp. Als je woonruimte hebt zet dan even zwart op wit een aantal afspraken betreft kosten en duur van verblijf. Ik kreeg halverwege opeens een mail dat ik nog X euro moesten betalen, ze waren even vergeten dat we de huurprijs in euro’s hadden afgesproken en niet in ponden… Maar grootste tip: geniet en doe zoveel mogelijk (niet al te druk maken om het geld, daarvoor kun je werken of wat lenen bij familie).

Links bij dit artikel

1 like