Interview met Fem: Lesgeven in Nicaragua
Op dit moment verblijft Fem, FemTheuninck, in Nicaragua. Ze werkt daar als vrijwilliger op een school waar ze veel moois heeft beleeft. Wereldwijzer vroeg naar haar ervaringen en ze heeft ze enthousiast opgeschreven.
1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
In Nicaragua. 31 augustus 2011, de start van mijn grote avontuur.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik zou, samen met een vriend, een jaar de wijde wereld intrekken om vrijwilligerswerk te doen en wat rond te reizen. Een droom die werkelijkheid zou worden!
**3. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan? **
In 2006 heb ik drie maanden lesgegeven in een school in Paraguay, sindsdien heb ik mijn hart verloren aan Latijns-Amerika. Dus de keuze waarheen we zouden gaan was simpel: we trokken met onze backpack naar America-Latina. De eerste bestemming van onze grote reis was Costa Rica. Na een zestal weken ruilden we de caribische kust met z’n prachtige oceaan in voor het groene Nicaragua.
4. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
In 2006 studeerde ik af als leerkracht, dus het lesgeven aan kinderen sprak mij heel sterk aan. In de namiddag geef ik les aan de kinderen, en ook aan de jongeren geef ik af en toe les. De andere lessen in de avond volg ik mee met de jongeren. Altijd een avontuur, altijd dolle pret! Ook in het creatieve aspect en in de manier van werken kon ik mij goed vinden. Mijn laatste 2 weken hier in Atelier Favela zijn begonnen, en met spijt in het hart zal ik deze plek moeten verlaten. ‘Mi cuerpo se va, pero mi Corazon se cueda aqui’.
(M’n lichaam moet vertrekken, maar mijn hart blijft hier zeker achter)!
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Via internet was ik in contact gekomen met Sabine Harmes die een project opgericht had in Ticuantepe, dichtbij Managua in Nicaragua: ‘Atelier Favela’. Het project sprak mij onmiddellijk aan: In de namiddag wordt er lessen gegeven aan kinderen van 4 tot ongeveer 13 jaar. We geven lessen in kunst, dans, sport, capoeira, spel, Engels, koken, theater,…‘s Avonds zijn er lessen voor de jongeren: dansles, Engels, macramé, kunstles, capoeira, Afro-dans, jongo, maculele,… Alles kan en alles mag, zolang het leuk is en we de kinderen helpen in hun persoonlijke ontwikkeling.
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Toen ik aankwam in Atelier Favela had ik meteen een ‘welkom thuis’-gevoel. Ik werd niet alleen opgenomen in de groep van de vrijwilligers, maar ook in de gemeenschap hier in Ticuantepe. We zijn allemaal samen één grote familie! Heerlijk!
7. En de minst leuke ervaring?
Heb ik niet. Alles is hier geweldig!
8. Zou je het ooit nog eens doen? Eventueel in een ander land?
Deze ervaring heeft mij als persoon zo veel rijker gemaakt, dat het echt de moeite waard is om dit nog eens over te doen, misschien opnieuw in Nicaragua bij Atelier Favela, misschien bij een ander project in een ander land. Alle opties staan open.
9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Nicaragua is een speciaal land. Iedereen is er erg vriendelijk, nodigt je thuis uit, maakt een praatje op straat,… en daarbij heeft Nicaragua ook een prachtige natuur. Wat ik super vind, is dat iedereen hier de bus neemt. En een bus in Nicaragua, hoeveel mensen er op zitten of staan: er kunnen er altijd nog wat bij!
10. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Het is een heerlijk land om te wonen, maar ook prachtig om rond te reizen! Er zijn vele adembenemende plekjes, mooie natuur en het is altijd mooi weer, op de regenbuien na tijdens het regenseizoen natuurlijk. Maar die maken de natuur enkel nog groener en mooier.
Ik zou gerust nog uren kunnen doorgaan met vertellen hoe fantastisch Nicaragua is, hoe prachtig ik het project Atelier Favela vind, hoe hard ik genoten heb van de maanden hier bij mijn nieuwe vrienden en familie,… Maar waarschijnlijk wordt het dan net een beetje te veel!
Links bij dit interview