Interview met Casper: Studeren in Groot-Brittannië

Interview met Casper: Studeren in Groot-Brittannië

Casper, op wereldwijzer casperodj, studeert Political Economy in Groot-Brittannië. De voornaamste redenen om daar te studeren waren de manier waarop het universitair onderwijs is opgezet in Engeland en de internationale focus. Hij vindt het erg waardevol en motiverend hoeveel mensen, uit alle hoeken van de wereld, hij heeft leren kennen tijdens zijn studie en hoe verschillend de achtergronden zijn. Wereldwijzer vroeg Casper alles over zijn voorbereidingen en over zijn ervaringen tijdens zijn studie in Groot-Brittannië.

1. In welk land studeer je en voor hoe lang?

Ik studeer in Groot-Brittannië. Ik heb zojuist de 3 jaar van mijn Bachelor hier afgerond. Hiervoor heb ik 2 jaar in China gewoond.

2. Wat was je motivatie om naar Groot-Brittannië te gaan?

Twee van de voornaamste redenen waren de manier waarop het universitair onderwijs is opgezet in Engeland en de internationale focus. Het onderwijs hier is gefocust op essays en het betrokken raken bij de academische stof. Je moet dus vanaf dag 1 kritisch nadenken over wat anderen hebben gezegd of geclaimd. Weinig tentamens, weinig goed of fout vragen, maar in plaats daarvan heel veel zelf nadenken en je ideeën communiceren. De hoeveelheid internationale studenten die aan Engelse universiteiten studeren is erg inspirerend. Er is altijd wel iemand in je seminars of lectures die een compleet andere invalshoek vertegenwoordigd. Daarbij zijn ook veel van je professoren niet per se Engels, maar komen vanuit alle windstreken en hebben enorm veel internationale ervaring.

3. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Groot-Brittannië?

Groot-Brittannië zelf heeft altijd een erg internationale focus gehad. Ondanks de strakke tradities is dit land ook enorm multicultureel. Ik vind dat de Engelse dit zelf snel ontkennen, maar dat hierin de grootste kracht ligt; iedereen is hier welkom en de Engelse (met name aan de universiteit) zijn altijd nieuwsgierig naar jouw tradities en achtergrond.

**4. Wat voor een studie doe je? **

Ik studeer Political Economy. Een 3-jarige Bachelor of Arts gefocust op het snijvlak van politicologie, economie, filosofie, geschiedenis en internationale betrekkingen.

**5. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan? **

Ik ben hier alleen naartoe gekomen. Maar de universiteit is buitengewoon behulpzaam geweest bij het in contact komen met nieuwe internationale studenten, dus het feit dat ik hier alleen naartoe ben gekomen is nooit een probleem geweest.

6. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?

Ik heb alles zelfstandig geregeld. Wederom is de universiteit erg behulpzaam geweest, tijdens de aanmeldingsperiode en in de aanloop naar mijn eerste semester hier.

7. Welke voorbereidingen heb je allemaal moeten treffen voordat je ging studeren in het buitenland?

Vrij weinig. De aanmelding was wat tijdrovend omdat ik die vanuit China deed, waar ik destijds woonde. Verder was er redelijk veel papierwerk te doen voordat ik me aan kon melden in Engeland; referentiebrieven, personal statement, cijfers Nederlandse middelbare school, etc. Maar dat kon overwegend online ingediend worden via de Universities & Colleges Admissions Service (UCAS). Nadat ik aangenomen was, werd het proces aanmerkelijk makkelijker. De universiteit regelde accommodatie, stuurde alle benodigde informatie door en legde precies uit waar ik moest zijn en wanneer. Verder was het koffers inpakken en een vlucht boeken.

8. Hoe bevalt het leven daar?

Heel erg goed. Birmingham is niet een erg bijzondere stad, maar de universiteit is fantastisch. De studie voelt nog altijd als de juiste keuze en ik heb zoveel interessante mensen ontmoet dat mijn studie hier zeker de moeite waard is geweest. Verder ken ik nu ook precies de leukste plekken in Birmingham en begin me echt thuis te voelen in Engeland. Ik sta op het punt om te verhuizen naar London voor een nieuwe baan.

9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en Groot-Brittannië?

De Britten zijn helemaal niet zo recht door zee als de Nederlanders. Dit was grotendeels hetzelfde in China, maar toch zijn de Britten nog een beetje beleefder en tactvoller. Dat is soms prettig, maar was aanvankelijk lastig om me op aan te passen. Verder natuurlijk de eet- en drinkgewoonten; Britten drinken veel thee (met melk) en eten erg veel ‘comfort food’ (vet, vol boter en vooral erg veel). Daarbij is de pub cultuur erg diep geworteld in Groot-Brittannië, zowel in het studentenleven als in de werkcultuur. Drinken na werk/studie is heel gebruikelijk, en stopt niet na de eerste 5 pints.

10. Wat is de leukste ervaring die je tijdens je studietijd in Groot-Brittannië hebt meegemaakt?

Tijdens de zomer van 2010 ben ik gaan interrailen langs al m’n Europese vrienden van de universiteit. Het was erg waardevol en motiverend om te zien hoeveel mensen ik heb kunnen leren kennen via mijn studie in het buitenland en hoe anders de achtergronden waren. Alleen voor prima vakantieadresjes is een studie in het buitenland al de moeite waard!

11. Wat zijn de minst leuke ervaringen van je studietijd in Groot-Brittannië?

Het simpele feit dat je niet altijd dichtbij je familie/vrienden kan zijn. Uiteraard is dat altijd het geval wanneer je in het buitenland zit (en het was aanmerkelijk erger in China!), maar het blijft lastig. Ik dacht dat Groot-Brittannië makkelijk te bereizen zou zijn, maar reizen - zelfs binnen Europa - blijft veel tijd kosten. Daarbij is het veel lastiger om mijn internationale vrienden te blijven zien na mijn studie. De meeste mensen vertrekken allemaal in verschillende richtingen. Tegelijkertijd levert dat ook weer goede vakantieadresjes op!

**12. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is? **

Kritisch nadenken en blijven zoeken naar de waarheid. Dat is absoluut wat een studie in Groot-Brittannië je leert, je eigen kennis en waarden te vormen.

Verder heb ik geleerd dat iedereen een fantastisch verhaal te vertellen heeft. Studenten uit alle hoeken van de wereld en vanuit alle culturen; hun verhalen blijven eindeloos interessant en inspirerend.

13. Zijn er dingen die je mist uit Nederland?

Drop, stroopwafels en mijn familie! (niet per se in die volgorde)

**14. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **

Ik zou het zo nog eens doen. Vermoedelijk wederom in hetzelfde land, al is het pijnlijk om te zien hoe het collegegeld hier nu omhoog schiet. Desalniettemin blijft een ervaring zoals studeren in Groot-Brittannië moeilijk te evenaren.

15. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om een studie in het buitenland te gaan doen?

Wacht niet langer. Spreek met zoveel mogelijk mensen met buitenlandervaring, mail/bel de universiteiten waar je heen zou willen, reis rond. En denk er vooral niet te veel over na; er staat je altijd een fantastische ervaring te wachten.

Ik had nooit gedacht dit pad te volgen, maar weet dat dit een van de beste beslissingen is geweest die ik had kunnen maken - met een klein beetje risico als investering.

Links bij dit interview:

.