Interview met Beppie1: forumbeheerder van het Turkije forum
Wereldwijzer wordt onderhouden door een team van enthousiaste forumbeheerders. Wie zijn zij? Wat is hun relatie met het forum dat ze onderhouden op Wereldwijzer? Dit keer een interview met Beppie1, forumbeheerder van het Turkije forum. Veel mensen gaan naar Turkije om een zon, zee en strand vakantie te houden. Volgens Beppie1 is er zoveel meer te zien en te doen in Turkije. Haar tip: huur een auto, ga het achterland in en bekijk alles wat Turkije te bieden heeft.
1. Hoe lang ben je al beheerder?
Nu 1,5 jaar.
2. Wat is je band met Turkije?
Ongeveer 25 jaar geleden zijn we ‘per ongeluk’ op vakantie gegaan naar Alanya. In die tijd gingen verhoudingsgewijs nog niet veel mensen erheen. We gingen weer terug, huurden een auto, trokken het achterland in en vielen steeds meer voor het land, de schoonheid, de cultuur, en niet te vergeten de mensen.
3. Was je meteen “verkocht”?
Ja, nou ja, na een dag of 2-3. Als ik op vakantie ging had ik normaal veel heimwee. En elke dag belde ik wel naar huis (toen nog geen mobieltjes en smsen/mail mogelijkheid) naar mijn ouders. Toen we de eerste keer in Turkije waren zei mijn man na 13 dagen: Zou je niet eens bellen, want ik denk dat je moeder ongerust is omdat ze al die tijd niets van je gehoord heeft…(geen stukje heimwee)
4. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?
Omdat er zoveel mooie dingen te vinden zijn, de geschiedenis verder gaat dan alleen Nederland en de Hunnebedden, en er ook zoveel mooie mensen te vinden zijn.
**5. Is Turkije ook je favoriete bestemming? **
Ik heb er een favoriete bestemming bij gekregen: Het Oosten. We zijn in Thailand geweest, wat een prachtig land en bevolking. We willen het verdere Oosten ook zeker nog gaan verkennen.
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0469.jpg
Mijn man en ik in Thailand, bij de Tijgertempel.
6. Zou je in Turkije willen wonen?
Nee, ik zou niet snel in Turkije gaan wonen. Gewoon omdat ik een familie mens ben, en die dan hier wonen. Verder zou je zoveel goed moeten voorbereiden, zorgen dat je ook het ‘vakantiegevoel’ kunt vasthouden, dan zou ik erover willen denken.
7. Beheers je de taal van het land?
Nee, ik kan kleine dingen zeggen, vriendelijk zijn, een rekening vragen of iets bestellen. Maar verder gaat het helaas niet.
8. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van Turkije in vergelijking met Nederland.
Positief: het is er warm/zonnig en het land heeft een uitgebreide en rijke cultuur.
Negatief: dat er geen mogelijkheden zijn voor de bevolking om verzekeringen en dergelijke (zorg/werk/arbeidsongeschiktheid) af te sluiten omdat dat zo ongelooflijk duur is. En de financiële situatie, die stabiel lijkt (maar kunstmatig zo gehouden wordt).
9. Wat MOET je gezien hebben Turkije?
Veel dingen (ik heb ook nog een aantal dingen niet gezien die nog zeker gaan komen). Maar zeker: Cappadocië!! Je kunt er plaatjes van zien, maar als je er doorheen rijdt… WAUW!!!
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0470.jpg
*Mijn man en ik bij de watervallen van Manavgat. *
10. Wat is je favoriete maaltijd van Turkije?
Mag ik er maar 1 noemen…?? Nou, ik heb er zeker 2: Köfte (gekruid gebakken gehakt) en cigara boregi (soort van sigaartjes met kaas en kruiden gevuld van soort filo-deeg)
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0471.jpg
Hier sta ik in een ‘kraam’ van die deegdingen te snijden. Ik wilde altijd al weten hoe ze dat doen, dus ik heb contact gezocht. En dan kom je ineens in zo een kraam.
11. Wanneer was je het laatst in Turkije en wat was de reden?
In september, een weekje vakantie. Mijn ouders (75 en 80) waren er voor 2 weken, en ik vind het heerlijk om dan een weekje mee te gaan om te zien hoe deze mensen zo genieten.
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0472.jpg
Een foto van een vakantie met mijn ouders, in een restaurant in Cesme.
Nog steeds gaan we regelmatig op vakantie naar Turkije, alleen doen we het steeds minder. We hebben veel gezien, veel gedaan, en er ondertussen ruim
2 jaar (in delen) doorgebracht en van alles bezocht.
12. Zijn er specifieke culturele evenementen die je de mensen niet zou onthouden indien ze je land bezoeken?
Ik zou deze vraag iets willen aanpassen, namelijk: Laat mensen eens iets meer cultuur bezoeken in plaats van niets doen, aan het zwembad/strand liggen en stappen. Niets mis met dat alles, maar Turkije heeft zoveel meer te bieden dan de All-In resorts. Wil je lekker ontspannen in de zon, ga vooral daarheen. Maar wil je Turkije zien: huur een auto, ga het achterland in en bekijk alles wat Turkije je te bieden heeft
13. Wat vind je wel een beetje gek maar wel leuk aan de inwoners van jouw land?
Wat iedereen, en dus ook ik, het vervelendst vind is, denk ik, de opdringerigheid van de verkopers. Maar als je met ze praat begrijp je wat meer waarom.
14. Wat bewonder je aan de cultuur van jouw land?
ALLES!!! Wat een rijke cultuur!!! Als je kijkt hoeveel van onze ‘roots’ daar ook liggen.
15. Waar kunnen wij in Nederland nog wel iets van leren uit jouw land?
De familiebanden en zorg naar elkaar.
16. Wat zou je het meest missen van Nederland als je daar zou wonen?
Mijn familie. En uhm, filet americain haha.
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0473.jpg
Met mijn hondjes op de Soesterduinen.
17. Hoe vaak ga je op reis?
Niet vaak genoeg. Ik mag graag een paar keer per jaar weggaan. Afgelopen jaar een kleine rondreis met mijn vriendin, en 2 keer een weekje bijtanken in Kusadasi en in Turgutreis.
18. Waarom reis je?
Om mijn wereld te vergroten, meer te zien en te beleven van andere culturen en mensen.
19. Is er een link met je werk en forumbeheerder?
Geen enkele.
20. Wat is het meest grappige topic dat er geopend is?
Dat weet ik niet meer…Het moeilijkste wel: Nadat een van onze vaste gasten was overleden heb ik een ‘In Memoriam’ mogen maken… Dat heeft me veel moeite en tranen gekost…
21. Waar kan je je aan ergeren?
Aan welles-nietes spelletjes onder reagerende leden.
22. Ben je wel eens problemen tegen gekomen die hulp “van hogerhand” vroegen?
Wat zijn problemen… Ja, ik heb 1 keer moeten vragen een account te verwijderen, omdat diegene echt veel te ver ging.
23. Hoeveel tijd besteed je aan het forum?
Ja…ehhh… nou … schaam-schaam-schaam… ik heb eigenlijk geen ander leven dan het forum !!! Ik breng er voor mij zelf ook veel tijd door, mijn vriendinnen ‘wonen’ er ook bijna. En dus… ja veel. Vraag je hoeveel tijd ik steek in mijn beheerderstaken, dan denk ik iets van 30 tot 60 minuten per dag.
24. Maak je gebruik van alle mogelijkheden die worden geboden?
Dat denk ik niet, want het forum (geheel Wereldwijzer bedoel ik dan) is zo breed dat ik na al die jaren nog steeds niet alles weet.
25. Kom je wel eens naar onze bijeenkomsten? Waarom wel, niet?
Als ik kan, kom ik. Ik heb ook de kans gekregen een dag in de Wereldwijzer-stand te staan op de vakantiebeurs: Een prachtige ervaring!
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0474.jpg
Met Jeroen in de Wereldwijzer stand op de Vakantiebeurs.
Het mooie is als je mensen hoort spreken, lees je dat terug in hun reacties. Hierdoor begrijp je veel beter wat ze zeggen of bedoelen dan dat je een platte tekst leest. Wij van ons forum hebben ook regelmatig onder elkaar meetings. Vroeger ging dat wel openbaar, maar tegenwoordig is er zoveel contact dat we dat ook achter de schermen steeds meer regelen.
26. Van welke andere forums maak je ook gebruik?
Van elk forum dat nodig is om mijn zoektocht antwoorden te geven. Toen we naar Thailand gingen was ik ook daar veel te vinden. En dat is vind ik ook het voordeel van dit forum: we zijn er voor elkaar, door elkaar en kunnen elkaar helpen.
**27. Mis je iets op dit forum, of zou je iets verbeterd willen hebben?**J
Ja de ‘aanpas’ knop. Dan is de helft van mijn werk als beheerder al over haha… Nee ik mis eigenlijk niet veel.
Links bij dit interview:
.