Interview: Lange rondreis door Afrika, Azië en Zuid-Amerika

Interview: Lange rondreis door Afrika, Azië en Zuid-Amerika

Wereldwijzer lid Linda, oftewel lspiegel, maakte met haar twee vriendinnen Marieke en Celina een rondreis naar Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Hoe heeft zij dit aangepakt, wat kwam ze tegen en zal zij dit nog een keer doen? Wereldwijzer vroeg haar alles over deze reis.

1. Naar welk land of welke landen ben je geweest tijdens jouw rondreis?
Dat is een hele lijst: Thailand, Cambodja, Indonesie, China, Nepal, India, Peru, Brazilie, Mexico, Belize, Guatemala, Honduras, Nicaragua en Costa Rica.

2. Met wie heb jij deze rondreis gemaakt?
Deze reis heb ik met 2 vriendinnen gemaakt. We kennen elkaar denk ik zo’n jaar of 13, 14 en voetballen in hetzelfde team, al jaren lang.

3. Wanneer was je vertrokken en hoelang heeft de reis in totaal geduurd?
We zijn 10 augustus vorig jaar vertrokken en eind januari dit jaar weer teruggekomen. Bijna 6 maanden dus.

Links: Linda(links), Maaike en Celina bij de Fos do Iguacu-watervallen in Brazilië
Rechts: Plein in Cusco, Peru

4. Hoeveel tijd heeft het regelen van de gehele rondreis geduurd?
Dat is een goede vraag. We weten zelf eigenlijk niet meer zo goed wanneer nu precies het moment was dat we de knoop door hebben gehakt en echt besloten hebben het te gaan doen. Het was meer zo dat we eerst het idee hadden, toen hadden we het over de landen waar we dan graag heen zouden gaan, en opeens hadden we een wereldticket geboekt en werd het dan echt werkelijkheid. Maar volgens mij is het idee ergens eind oktober 2007 ontstaan, dus zo’n 9 maanden voordat we vertrokken. In die tijd zijn we o.a. bezig geweest met het opstellen van de route en het aanschaffen van allerlei spullen, aangezien het voor ons drieën ook de eerste keer echt backpacken zou worden. Maar die 9 maanden hadden we toch vooral nodig om geld te sparen.

5. Wat is de leukste ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Heel moeilijk te zeggen. Vooral omdat we zoveel verschillende landen en culturen gezien hebben… Wat er voor mij uitsprong was denk ik een jungletocht op Sumatra waarbij we opeens oog in oog met orang-oetans stonden, het reizen door Tibet (gelukkig mochten we er in) en het lopen van de Inca-Trail naar Machu Picchu. Dat zijn echt geweldige momenten geweest. Maar ook het reizen opzich, uitzoeken waar je heen moet/wil, het slapen in soms aftandse hostels, afgaan op het advies van de lokale bevolking en dan maar kijken waar je uitkomt, de vreugde bij een Nepalees straatvoetbalteam nadat je een echte voetbal voor ze gekocht hebt, dat zijn allemaal dingen die het tot een onvergetelijke ervaring hebben gemaakt.

6. Wat is de minst leuke ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Dat is een makkelijkere vraag. In Guatemala hebben we met een taxi een ongeluk gehad. ’s Avonds op een donkere weg knalden we op een tegenligger. Gelukkig is er niemand gewond geraakt, maar onze tegenligger was wel over de kop gegaan, dus het was een aardige klap. En daar sta je dan op een donkere weg zonder dat je een woord Spaans kan. Maar het was het ergste voor onze taxi-chauffeur. Dit was nog een jonge jongen die een auto huurde en zo wat geld kon verdienen met taxi-rijden. Hij kreeg de schuld van het ongeluk. We hebben hem de volgende dag gebeld en hij zat in de gevangenis. Zijn ouders leefden niet meer en hij woonde bij zijn oma. Zij moest nu haar huis verkopen, zodat de auto’s betaald konden worden en de jongen vrij zou komen. Voor ons was het ‘gewoon’ een ongeluk wat gelukkig goed afliep, maar voor die jongen… Dan sta je wel even stil bij hoe goed het in Nederland allemaal geregeld is.

Links: Onderweg in Tibet
Rechts: Nationale park Chitwan in Nepal

7. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de landen waar jij naar toe bent geweest?
Het verhaal bij de vorige vraag geeft al een verschil aan. We hebben in veel landen armoede gezien, maar ook heel veel geluk. Vooral het feit dat de familie voor alles gaat, en dat mensen delen ook al hebben ze weinig. Je voelt je soms echt schuldig, als rijke westerling, en dat maakt het soms wel moeilijk. We zijn over het algemeen overal gewoon ontzettend vriendelijk ontvangen en voelden ons daarom overal erg snel thuis. Verder is het geloof natuurlijk een voor de hand liggend verschil. Zelf ben ik niet religieus, maar ik vond het fascinerend om te zien wat voor rol het Boeddhisme en Hindoeïsme in het leven van de mensen daar speelt.

8. Hoe ben je omgegaan met taalverschillen en eventuele communicatieproblemen?
In veel gebieden kan je je met Engels goed redden. Het eerste land waar het taalverschil echt een obstakel was, was China. We hadden verwacht dat in de grote steden nog wel Engels werd gesproken, maar dat viel erg tegen. Dit zorgde wel weer voor leuke situaties. We hebben ons vooral gestort op het doen van ‘hints’: gewoon alles wat je bedoeld proberen uit te beelden. En met een paar zinnetjes die je in de Lonely Planet aan kan wijzen, kom je ook een eind. Verder is het in Midden en Zuid-Amerika natuurlijk vooral Spaans, maar die taal beheersen we ook niet. Gelukkig is Spaans wel wat sneller op te pakken, en ook hier kom je met uitbeelden een heel eind.

9. Zou je nog ooit terug willen naar deze landen voor een tweede rondreis?
Er zijn zeker een aantal landen waar ik meer van wil zien. Aangezien we zoveel landen gezien hebben in korte tijd, hebben we soms vrij snel gereisd. Ik zou vooral terug willen naar Cambodja, Indonesië en Nepal. En dat gaat ook zeker nog een keer gebeuren, en dan pak ik Vietnam en Laos er ook meteen bij!

10. Heb je nog tips voor mensen die ook een rondreis willen maken?
Bereid het goed voor, maar ook niet te goed. Wij hadden wel bepaalde plekken in ons hoofd die we erg graag wilden zien, en dat is uiteindelijk ook allemaal gelukt. Maar wees niet teleurgesteld als iets niet zo gaat zoals je gepland had. Meestal maak je ook de leukste dingen mee als alles anders gaat. Onderweg kom je ook weer veel mensen tegen die tips genoeg hebben. Maar laat je daardoor ook weer niet teveel leiden, doe vooral wat je zelf denkt dat leuk is. Sommige mensen kunnen een activiteit afkraken, waar anderen het juist een hoogtepunt vinden, je moet dat dan toch gewoon zelf ervaren vind ik. Tja, en verder… gewoon doen!

1 like

Leuk om te lezen!
Laos is ook ZEKER een aanrader! (En ik denk dat Vietnam ook erg leuk en mooi is maar daar ben ik zelf niet geweest.)

Succes met de travel bug :slight_smile:

ook maar een keer doen dan :wink:
(wellicht in 2012…)

Leuke reis en vooral mooie landen! Ik vind ook jullie keuze om niet teveel voor te bereiden een goede, want voor de eerste keer zo op reis is dat natuurlijk extra spannend.

Sorry maar er wordt in de titel gesproken over Afrika??