Ilya Houben (34) heeft een aantal succesvolle websites, waar hij vanuit Kuala Lumpur aan werkt. Voor die websites bezoekt Ilya veel bestemmingen in Zuid-Oost Azië. Dáár moest ik natuurlijk meer van weten.
Waarom heb je besloten om naar Maleisië te gaan?
Onze keuze om in Maleisie te wonen is niet zomaar ontstaan. Wij kwamen in 2000 voor het eerst in aanraking met het land, de natuur en de mensen. Dit betrof een twee weken durende strandvakantie naar het eiland Penang. Dit smaakte duidelijk naar meer en we zijn over de jaren nog een aantal keer naar Maleisië op vakantie geweest. In 2002 moest ik voor mijn studie een simpele website bouwen en ik besloot Maleisië als onderwerp te nemen. Ik had mijn cijfer al binnen, maar ik ging door met het schrijven en bouwen van de website en langzaam werd Veelzijdig Maleisië steeds populairder en vaker gevonden. Het was super om mensen tips te geven en te helpen bij het plannen van hun reis! In 2005 ontsteeg deze website de hobbysfeer en vanaf dat jaar begon de site ineens een leuk extra zakcentje op te leveren. In die tijd begon ik ook andere websites te bouwen.
Mijn vriendin en ik speelden met de gedachte om voor een paar jaar in het buitenland te leven/werken, bij voorkeur in Maleisië of Singapore. Eind 2008 ging het bedrijf waar ik werkte (softwarebouwer in de zorg) failliet en toen werd het mij eigenlijk erg makkelijk gemaakt om de grote stap te zetten. Mijn vriendin wist op voorhand al dat ze redelijke baanzekerheid zou hebben in Azië; halverwege 2009 emigreerden wij naar Kuala Lumpur.
Lees verder op Werkenvanuithetbuitenland.nl