Interview: de wereld rondreizen is een droom voor Jeroen en Mara

**Interview: de wereld rondreizen is een droom voor Jeroen en Mara **

Mara en Jeroen, Maraenjeroen, vertrekken op 1 oktober voor een jaar naar Azië, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Amerika. Veel mensen dromen van een wereldreis, maar kunnen vaak door omstandigheden niet gaan. Dit gold ook voor Jeroen en Mara, maar nu kunnen ze hun droom waarmaken. Wat verwachten ze van hun reis en hoe hebben ze zich voorbereid? Wereldwijzer vroeg het hen.

**1. Naar welk land of welke landen zijn jullie van plan om te gaan rondreizen? **

Wij gaan eerst naar Azië: India, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja en dan waarschijnlijk via Maleisië naar Singapore. Vanuit daar vliegen we door naar Australië, dan Nieuw-Zeeland en dan naar Zuid-Amerika: Chili, Argentinië, Bolivia, Peru, Ecuador en Brazilië.

**2. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om deze reis te gaan maken? **

De wereld zien is altijd al een droom van ons geweest. Omdat het qua werk en andere omstandigheden nu kan, hebben we besloten de stap te wagen.

3. Wanneer vertrekken jullie en hoe lang gaat de reis duren?

We vertrekken op 1 oktober 2010 en blijven ongeveer een jaar weg.

**4. Welke formaliteiten hebben jullie en/of moeten jullie nog regelen voordat je kan vertrekken? **

We moeten nu nog het visum voor India aanvragen, en een goede reisverzekering afsluiten. Inentingen, tickets, e.d. is geregeld, en we hebben ons huis verhuurd aan een expat.

5. Waarom hebben jullie specifiek voor deze landen gekozen?

We hebben voor deze landen gekozen omdat het de eerste landen waren die in ons opkwamen toen we gingen brainstormen over de route. Hoe langer ja naar een wereldkaart kijkt, hoe meer landen je eigenlijk wilt bezoeken. Maar omdat we niet teveel willen doen en wat meer tijd willen doorbrengen in de verschillende landen, hebben we het uiteindelijk bij onze eerste keuzes gehouden. Met de vrijheid natuurlijk om eventueel nog andere uitstapjes te maken als we daar zin in hebben.

6. Wat verwachten jullie allemaal te zien in deze landen?

Jeetje, moeilijke vraag. We gaan zowel voor cultuur (Taj Mahal in India staat hoog op ons lijstje!) als natuur. Jeroen surft en dat wil hij zeker gaan doen in o.a. Australië. In Vietnam verheugen we ons op Ha Long Bay, in Cambodja willen we natuurlijk de Killing Fields zien en in Argentinië gaan we tangolessen nemen.

7. Zijn er dingen in deze landen die jullie sowieso gaan proberen te vermijden?

Wat we sowieso willen vermijden… voornamelijk om reismoe te worden. Dus de tijd nemen voor het reizen, af en toe wat langer op een plek blijven om bij te komen. Het zou jammer zijn dat je op een gegeven moment niet meer onder de indruk bent van wat je ziet omdat je al zoveel hebt gedaan.

**8. Wat is de grootste aantrekkingskracht van deze landen voor jullie? **

De grootste aantrekkingskracht is denk ik het grote verschil met Nederland. We gaan dingen zien en doen die we nog nooit gezien of gedaan hebben. Nieuwe culturen leren kennen, hopelijk veel met locals praten, “wereldwijs” worden.

9. Hebben jullie jezelf voorbereid op cultuurverschillen en eventuele communicatieproblemen?

Ja, voor zover dat kan. Cultuurverschillen zullen er zijn en daar moet je mee om leren gaan. Het belangrijkste is, denk ik, openheid en je realiseren dat niet overal alles zo gaat als wij gewend zijn in NL. Taalproblemen zullen we ook krijgen, hoewel we Engels spreken, Duits, Frans, Italiaans en wat Spaans. We hebben onlangs een heel leuk boekje gekregen, Point it, waarin je dingen kunt aanwijzen als je er met woorden niet uitkomt.

10. Wat is de beste tip die jullie tot nu toe van andere reizigers hebben gekregen?

De beste tips kregen we via dit forum over India. Dat je de treinen beter vooraf kunt reserveren bijvoorbeeld. Maar een vriendin tipte ons ook over een pachatrek in Bolivia, die zeer de moeite waard moet zijn en wij zeker ook willen gaan doen.

Links bij dit interview:

Fantastisch, veel plezier!

Ik heb ook ooit 12 maanden achter elkaar gereisd en ik ben superblij dat ik dat heb gedaan. Tegenwoordig blijft het meestal bij lange vakanties (4-9 weken) maar wie weet ga ik ooit nog eens een maand of 4 op pad.

Met jullie instelling gaan jullie er wel komen: niet teveel willen doen, beseffen dat dingen heel anders gaan dan in Nederland, en dat Point It boekje is goud waard (en een leuke ijsbreker ook).

Mijn voornaamste tip om reismoeheid te voorkomen is om af en toe iets werk- of cursus-achtigs te doen, dus die cursus tango is een heel goed idee.
Zelf heb ik wel momenten gehad dat ik bijvoorbeeld dacht: ja, weer een tempel, lijkt op die vorige… dus dat ik er wel een beetje uitgekeken raakte, echt heel suf. Alleen maar “leuke dingen doen” blijft niet leuk. Dus ik vond het erg fijn dat ik 3 van de 4 maanden in Australië werkend heb doorgebracht, en nog 5 weken Engelse les heb gegeven in Peru. Het is een leuke, hele andere manier om kennis te maken met een cultuur (en ander soort mensen dan die je als toerist ontmoet), en daarna ben je weer helemaal opgeladen om culturele dingen te willen zien en doen.

Wat waarschuwingen nog:

  • Wees je ervan bewust dat je waarschijnlijk voor de rest van je leven de travel bug (reisvirus) oploopt! Symptomen: meerdere keren per jaar heftige kriebels en drang om weer de wereld in te willen trekken. Remedies: sparen tot je weer ‘kan’ en in de tussentijd de kriebels stillen met internet en documentaires. :slight_smile:
  • Wees er ook op voorbereid dat je na je reis last kunt krijgen van een omgekeerde cultuurschok. Het is dan heel moeilijk te begrijpen waar Nederlanders zich zo druk om maken en waarom ze zoveel haast met alles hebben. Ook zullen veel mensen na het eerste fotoavondje niet meer zoveel interesse hebben in telkens weer jullie verhalen. Als ik weer eens zei van: “Dat doet me denken aan Peru, daar…” dan zag je de ogen al glazig worden en de interesse afdwalen. Het is voor veel mensen de ver van mijn bed show. Met andere reisfreaks kun je misschien nog wel wat uitwisselen maar verder praten Nederlanders toch liever over het weer hier, hun bezittingen, hun kinderen, hun werk etc.
    En het is raar om zelf in 1 jaar enorm veel meegemaakt te hebben (alsof je 3 jaar ouder bent), maar terug te komen in je bekende wereldje waar niemand veranderd is. Het kan helpen om dan ook in Nederland ‘nieuwe’ dingen te zoeken (bijvoorbeeld een nieuwe sport of zelfs een nieuwe baan) om toch nog vast te houden aan het gevoel van reizen, ontdekken, zoeken, leren.

Zo, oma heeft gesproken. :wink:

Heel veel plezier, geniet van de reis en elkaar!
Cécile

“…maar terug te komen in je bekende wereldje waar niemand veranderd is.”

Nouja, dat is niet helemaal waar natuurlijk. Mensen thuis leven ook gewoon door, ontwikkelen zich ook en maken ook dingen mee die hun leven veranderen. Ik ben zelf ook iemand die reizen maakt die veel anderen niet maken, maar eerlijk gezegd vind ik mensen die net terug komen en eindeloos emmeren “ja, maar in Afrikaaaaa” ook strontvervelend.

Ik snap het wel, je wilt ook je ei kwijt, het héeft een megaindruk gemaakt, maar toch… (ik weet ook vrij zeker dat mensen mijn verhalen ook wel beu zijn).Als je terugkomt heb je soms wel het idee dat niemand iets meegemaakt heeft, maar dat is natuurlijk niet zo, en het is voor de thuisblijvers ook niet leuk als je doet alsof jij de enige bent die van alles beleefd heeft.

(mocht ik een beetje gefrustreerd overkomen: dat ben ik ook. Ik ben ziek,terwijl ik nu op reis zou zijn :()
Ga me zoethouden met reisverhalen nu.)

En on topic: Mara en Jeroen, heel veel plezier! Ben vooral erg benieuwd naar jullie ervaringen in Nieuw-Zeeland!

Hee wat balen dat je ziek bent!

Maar als ik naar mezelf kijk, maak ik nu thuis helemaal niet zoveel mee wat echt impact heeft op mij als persoon. Ja ik krijg af en toe weer eens een nieuw nichtje of neefje. Heel soms verhuis ik of verander ik van baan, maar zeker niet elk jaar. Laat staan elke week.

Maar hoeveel ik in dat jaar reizen meemaakte, heeft me echt op een aantal fronten gevormd, veranderd, aan het denken gezet etc. Voor het eerst een dode langs de weg zien, voor het eerst zulke wijdse vlaktes als Australië meemaken, ontsnappen aan een bijna-ongeluk (bijna iemand dood), een walvisje geboren zien worden, langsgaan bij een weeshuis en alle verhalen uit eerste hand horen, les geven aan volwassen mensen in een vreemd land, en nog veel meer dat soort belevenissen een jaar lang… dat had echt veel impact op mij en na dat ene jaar voelde ik me alsof ik 3 jaar verder was in mijn leven.
Maar als ik sprak met de mensen thuis leek het net alsof ik maar een dag weg was geweest en die vonden zelf ook dat ze amper iets hadden meegemaakt sinds ik weg was.
Dat is wat ik bedoel.

En nu snap ik zelf ook wel dat het heel vervelend is als iemand telkens begint over Afrika of Peru, maar toen ik net terug was zat ik zó vol verhalen en belevenissen en dan is het best lastig om te merken dat mensen die absoluut niet willen horen (na een eerste weekje van belangstelling tonen), terwijl het voor jou zulke grote belangrijke dingen waren.

Is ook zo, maar toch heb ik thuis ook veel belangrijke momenten (an eventful year, zullen we maar zeggen :)). Snap je verder helemaal hoor, over het volzitten van je reis, en het idee hebben dat mensen niks meegemaakt hebben, maar als ik dan zelf thuisblijver ben denk ik ook “hallo, ik heb ook van alles gedaan, en ik weet nu wel dat er in Afrika geen vers brood met vette boter was.”

Inmiddels weer beter, én het geld van mijn geannuleerde reis ontvangen, dus ik ben volop aan het rondkijken (waarschijnlijk gaat het op de spaarhoop voor hopelijk wat langer weg). Vanmiddag -op werk, ja…- je fotosite bekeken, echt heel gaaf! :slight_smile:

M

Hallo,

Ik wens jullie een hele goeie reis en leuk om te lezen. Wij ik en mijn man zijn zelf 3 jaar onderweg geweest. Wij zijn daarna gaan kijken of we niet ergens anders dan in NL konden gaan wonen en zijn nu bezig om in Nieuw Zeeland te gaan wonen, we zitten nog in de procedure hiervoor.
Verder hou er echt rekening mee dat je niet te veel wilt zien want ik vind persoonlijk je lijstje nog al lang van landen die jullie willen zien.
Nog 1 vraagje hebben jullie een weblog altijd leuk om deze te volgen natuurlijk.

Lifechangingggg :smiley:

Hallo allemaal,

Inmiddels zit de eerste maand er bijna op, momenteel zitten we in Goa (India) om lekker bij te komen van een eerste intensieve en indrukwekkende reismaand.
Voor wie geïnteresseerd is: http://maraenjeroenopwereldreis.waarbenjij.nu.

Groetjes uit India!

Ha, leuk om te horen! Benieuwd naar jullie belevenissen, dus ga nu even de weblog bekijken!

Ik denk dat heel veel mensen hier jaloers op zijn! Ja ik ook! :slight_smile:
Ben zelf nog maaar een 4 weken als maximum op reis geweest dusja dit is echt een droom he!
Ik wens jullie alvast veel plezier. Ik hoop verder dat de shock bij thuiskomst na dat jaar niet te groot gaat zijn. Het kan jullie hele leven wel eens drastisch veranderen. (ben ik toch bijna zeker van, ik spreek uiteindelijk niet uit ervaring maar ik merk al dat het na 4 weken al erg is)
Verder wil ik nog kwijt dat ik het wat jammer vind dat jullie vooral naar de taj mahal uitkijken terwijl dat een gebouw is van onschatbaare waarde in een land waar nog heeeeel veel armoede is.
Er is heel veel meer in al die landen te zien waar jullie naartoe gaan. Maar: Ieder zijn ding en respect daarvoor!
VEEL PLEZIER!!!

Opgepast met dat ga maar een jaartje reizen! Ik ging maar 10 maanden reizen en ondertussen is dat al drie jaar en vijf maanden, AAN EEN STUK!
Veel plezier

Zeg… hoe betaal je dat?! :smiley:

Mijn organen verkopen hier en daar! Neeje een beetje werken hier en daar he … heb gewerkt in Australie en Canada.

Geweldig! :smiley: Zeeeer herkenbaar! Op dit moment heftige reiskriebels die ik rond middernacht probeer te stillen op internet…

vette reis, zorg wel dat je de vrouw thuis laat tijdens de nachtsessies, dan is het helemaal 100 procent genieten van het buitenland

Wow wat gaaf!! Misschien komen we jullie onderweg wel ergens tegen. We blijven jullie verhalen volgen!