Interview: 10 vragen aan Wereldwerk

Via Wereldwerk kun je vrijwilligerswerk en vakantiewerk doen in het buitenland. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan Wereldwerk.

1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?

Wouter Slangenberg, oprichter van Wereldwerk. Ons doel is om jong en oud een unieke reiservaring te bieden, door te werken (al dan niet betaald) in het buitenland. Daarnaast willen we op het gebied van vrijwilligerswerk projecten ondersteunen met kennis en arbeid. Op onze website vinden kandidaten vacatures in de horeca en op campings, maar ook ontwikkelingswerk. Binnen Europa veelal betaald vakantiewerk, buiten Europa vrijwilligerswerk. De kandidaten regelen het meeste zelf. Zo wordt de ervaring een echte ontdekkingstocht naar jezelf en je talenten.

2. Wat is je eigen reiservaring?

Op mijn 19e maakte ik met mijn oude ‘brandweer’ bus een reis door Noord-, Oost- en Zuid-Europa. Onderweg heb ik veel gezien en bijzondere mensen ontmoet. Daarnaast ontdekte ik, met een baan als rietdekker, het leven in Zweden. Een andere indrukwekkende ervaring was een oldtimer rally naar Beijing. Daarna bezocht ik vrijwilligersprojecten voor Wereldwerk. Eerst in Ecuador, daarna met m’n zusje in Peru en Bolivia.

3. Wanneer is de organisatie opgericht?

Omdat er naar mijn idee geen goed platform was om vakantiewerk te vinden, heb ik na mijn reis Wereldwerk opgericht. In beginsel als een leuk project naast mijn studie, dat is uitgegroeid tot een bekend fenomeen.

4. Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?

We willen het aanbod van vakantiewerk enorm gaan uitbreiden. Inschrijven voor vakantiewerk is gratis en ook voor de bedrijven is het plaatsen van advertenties op onze website een slimme manier om aan goed geschoold personeel te komen. Op het gebied van vrijwilligerswerk zetten we ons vooral in voor kennisdeling. We richten ons vooral op vrijwilligers met specifieke kennis die voor langere tijd weg kunnen.

5. Wat hebben lokale mensen aan jullie projecten?

De vrijwilligers betalen alle kosten ter plaatse, behalve de bemiddelingskosten van 150 euro aan Wereldwerk. Er blijft dus geen geld aan de strijkstok hangen. Het geld komt direct waar het nodig is. Daarnaast werken we aan kennisoverdracht, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs of ict. Zonder een Nederlands tussenpersoon is er veel contact tussen de lokale bevolking en de vrijwilligers. We zijn ervan overtuigd dat er hierdoor op sociaal gebied ook meer kennisuitwisseling is.

6. Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?

  • Vrijwilligers willen een grote eigen verantwoordelijkheid.
  • Vrijwilligers hebben een beperkt budget.
  • De meeste kosten betaalt de vrijwilliger ter plekke.
  • Kleine projecten, lokale bevolking.

We richten ons vooral op de zelfstandige reiziger die zijn/haar kennis kan inzetten waar nodig. We bieden geen begeleiding van a to z, maar zorgen wel dat er onderdak, een project en eventueel airport pick-up geregeld is. Verder regelen de vrijwilligers inentingen, tickets, etc. zelf. Op onze website staan veel handige tips om ze op weg te helpen. We geloven dat vrijwilligers hierdoor een intensievere (leer)ervaring hebben. Meer zelf regelen betekent ook meer besparen. Daarnaast werken we hoofdzakelijk met kleine projecten geleid door de lokale bevolking. Zo komt het geld op de juiste plek en groeit de zelfstandigheid van de vrijwilligers omdat ze met een andere cultuur en taal te maken hebt.

7. Kun je wat vertellen over één van jullie projecten?

Een project dat mij persoonlijk erg aanspreekt ligt in Ecuador. Het ligt erg afgelegen en je gaat er 100 jaar terug in de tijd. In deze kleine gemeenschap kunnen vrijwilligers op veel gebieden helpen. Vorig jaar heeft een diëtiste de bevolking meer over voeding geleerd en nu gaat er een muziekdocente naar toe. Maar andersom kan je er als vrijwilliger leren kaas maken. Twee keer per week rijdt er een bus en je gaat met de kippen op stok qua ritme. Een enorme ervaring dus. Zij leren niet alleen van jou, maar jij ook van hen!

8. Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?

We krijgen uitsluitend positieve reacties van vrijwilligers en vakantiewerkers. De mooie berichten zijn van mensen die na terugkomst een andere, vaak positievere kijk op het leven hebben. Sommige houden zelf contact en blijven actief betrokken bij het project. Dat is uiteindelijk ons doel: daadwerkelijk hulp bieden en mensen verbinden.

9. Wat is het meest opvallende dat jullie tegen zijn gekomen?

Ik bezocht eens een potentieel project voor Wereldwerk. Bij aankomst zag ik 3 nieuwe jeeps staan. Het project bleek later een dierentuin waar veel geld werd verdiend aan vrijwilligers. Ik heb de mensen vriendelijke gedag gezegd. Zulke projecten passen niet bij ons idee over vrijwilligerswerk.

**10. Wat wil je zelf nog kwijt? **

Het nut van vrijwilligerswerk is een belangrijke discussie. Er zit een groot gat tussen niets doen en lukraak ergens aan de slag gaan. Ons doel is kennisoverdracht ter plekke en/of financiële support zodat een project zelfstandig verder kan. We hopen hier ons steentje aan bij te kunnen dragen. Wij staan ook open voor feedback als dingen beter kunnen!

Meer weten over de discussie omtrent vrijwilligerswerk? Kijk naar: documentaire van Brandpunt over weeshuizen in Cambodja van 2 Maart jl. (De weeshuis-industrie) of bijvoorbeeld de website van Better Care Network.

Links bij dit interview