Via Stichting Kinderen Van Ecuador kun je vrijwilligerswerk doen in Ecuador. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan Stichting Kinderen Van Ecuador.
1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?
Wij zijn Melanie Verstraeten (1979) en Renske Wijnands (1989) van Stichting Kinderen Van Ecuador. In 2004 is de Stichting opgericht door Melanie. Wij werken voor en met kansarme kinderen & jongeren in Ecuador. Wij zijn er trots op een kleine stichting te zijn die belang hecht aan het effectief helpen van onze doelgroep.
Stichting Kinderen Van Ecuador ondersteunt verschillende Ecuadoriaanse projecten die met kinderen & jongeren werken. Dit doen wij door middel van overleg, kennisoverdracht, het geven van advies, het inzetten van vrijwilligers & stagiaires en kleinschalige financiële hulp. Hierbij kun je denken aan dagelijkse maaltijden, verzorgingsproducten (tandenborstels, tandpasta, toiletpapier) en studiekosten. Op deze manier geven wij ze handvatten om zelfstandig te kunnen functioneren. Samenwerking met het project is hierbij van groot belang.
Onze uitgangspunten zijn educatie, positieve aandacht en het kijken naar mogelijkheden.
2. Wat is jullie eigen reiservaring?
Melanie: In 2000 ging ik als afgestudeerd Sociaal Cultureel Werkster voor het eerst zelf vrijwilligerswerk doen bij een weeshuis in Ecuador. Dit om werkervaring op te doen in het buitenland. Door tijdgebrek in 2000 ben ik het jaar erop weer terug gekomen om door Ecuador te reizen. In die tijd werd ik zo verliefd op het land Ecuador dat ik besloot om er te gaan wonen. Met kinderen & jongeren werken kan immers overal! In 2004 was het zover en zette ik de grote stap om mij te vestigen in Ecuador. Vooraf aan mijn vertrek richtte ik de Stichting Kinderen Van Ecuador op. De afgelopen tien jaar heeft de stichting mede gedraaid met behulp van inzet van vrijwilligers en stagiaires. Na veertien jaar wonen en werken in Ecuador durf ik oprecht te zeggen: “Ik ken Ecuador van binnen en van buiten!”
Renske: In 2010 & 2011 ben ik in Venezuela geweest om Spaans te leren en rond te reizen. In 2012 – 2013 vertrok ik naar Ecuador om mijn eindstage (Pedagogisch Werk Jeugdzorg) te volbrengen bij Stichting Kinderen Van Ecuador. Hier werkte ik op het project Kinderspeelhuis met kansarme kinderen & jongeren waarvan de moeders op de lokale markt werken. In mijn vrije tijd verkende ik Ecuador. Met heimwee naar de Zuid-Amerikaanse taal, cultuur en haar bevolking ben ik, na het behalen van mijn diploma, in februari 2014 weer terug gekomen naar Ecuador. Ditmaal om hier voor onbepaalde tijd te wonen en om Melanie te ondersteunen met de werkzaamheden van de stichting. Doordat ik ben begonnen als stagiaire kan ik mijn ervaring delen met zowel de stichting zelf als met toekomstige vrijwilligers en stagiaires.
3. Wanneer is de organisatie opgericht?
Stichting Kinderen Van Ecuador is in 2004 opgericht door Melanie om op een effectieve manier iets te kunnen doen voor kansarme kinderen & jongeren in Ecuador. Omdat de projecten gebaat zijn bij inzet van vrijwilligers & stagiaires (positieve aandacht geven, kennisoverdracht, overleg, advies geven, nieuwe ideeën, ondersteuning en handen uit de mouwen steken) besloten we om in september 2004 te starten met het aanbieden van vrijwilligerswerk en stageplaatsen.
4. Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?
Over vijf jaar hoopt Stichting Kinderen Van Ecuador uitgegroeid te zijn tot een wereldwijd bekende stichting die niet alleen leuke en leerzame stage en vrijwilligers mogelijkheden aanbiedt, maar ook een uitgebreid netwerk met een groot aantal sponsoren en donateurs heeft geworven. Als stichting zijnde is dit is van groot belang zodat we onze kinderen en jongeren op de lange termijn kansen kunnen blijven bieden.
5. Wat hebben lokale mensen aan jullie projecten?
Doordat wij zelf woonachtig zijn in Ecuador hebben wij inzicht in zowel de Nederlandse als Ecuadoriaanse cultuur, taal en bevolking.
Wij ondersteunen de lokale bevolking middels:
- het geven van positieve aandacht aan de doelgroep
- het creëren van kansen
- educatie (seksuele voorlichting, weerbaarheidstraining, Engelse les, ouderbegeleiding en workshops)
- het SOL sponsorplan (sponsoren die een kind/jongere financieel ondersteunen bij hun scholing)
- het kijken naar mogelijkheden
- kennisoverdracht
- advies geven
- samenwerkingsbevordering
- het bieden van extra handen door inzet van vrijwilligers en stagiaires
- het geven van een reëel beeld van de echte woon-, leef- en werkomstandigheden in Ecuador
Door bovenstaande punten creëren wij mogelijkheden en kansen voor onze doelgroep om bewust en zelfstandig keuzes te kunnen maken voor hun toekomst. Wij proberen de visuele cirkel te doorbreken door te laten zien dat het ook anders kan!
6. Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?
De stichting is kleinschalig en richt zich alleen op Ecuador. Het Ecuadoriaanse team bestaat uit Nederlanders woonachtig in Ecuador waardoor we de Ins & Outs kennen en direct betrokken zijn bij jou als vrijwilliger of stagiaire. Samen met jou stellen wij het voor jou geschikte programma samen (Spaanse les, gastgezin, vrijwilligers-stagehuis, project).
Zowel vooraf aan je vertrek als tijdens je verblijf krijg je persoonlijke begeleiding en ontvang je uitgebreide informatie. Wij vinden het belangrijk dat ook jouw talenten en wensen tot uiting komen en willen je daar graag bij helpen. Bij deze willen we benadrukken dat wij geen organisatie maar een stichting zijn! Dit betekent dat onze projecten afhankelijk zijn van jou als vrijwilliger of stagiaire. Wij zijn een kleine stichting die belang hecht aan het effectief helpen van onze kinderen en jongeren. LEER, ERVAAR EN VERGEET NOOIT MEER!
7. Kun je wat vertellen over één van jullie projecten?
Kinderdagopvang Timoteo: Is opgestart in samenwerking met de Ecuadoriaanse stichting FUNSEC. Een opvang voor ± 40 kinderen in de leeftijd van 1 t/m 4 van alleenstaande moeders, weduwvrouwen en jonge moeders in Capelo de vallei van Quito. Deze kinderen krijgen hier gratis opvang zodat hun moeders kunnen werken en geld verdienen om het huishouden draaiende te houden. In Timoteo;
- geef je als vrijwilliger of stagiaire ondersteuning aan het Ecuadoriaanse personeel
- organiseer je activiteiten zoals knutselen, dans, beweging/gym etc.
- implementeer je Engels
- geef je voorlichting aan de moeders/verzorgers
- houd je kindmappen bij
- werk je individueel met de kinderen
- help je bij huiswerkbegeleiding
8. Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?
In 2008 kwam ik, Melanie, in Cotocollao (Markt, Quito-Noord) in aanraking met een schoenenpoetster met vijf kinderen in de leeftijd variërend van 6 maanden tot 9 jaar. Deze moeder werkte zeven dagen per week op straat met haar kinderen aan haar zijde. De kinderen gingen niet naar school en hingen dus elke dag doelloos rond. Ze woonden in een “huisje” gemaakt van planken en golfplaten en sliepen met z’n allen in één bed. De keuken was een vuurtje buiten en er was geen toilet en douche alleen een ton met regenwater. De moeder gaf toestemming om de kinderen deel te laten nemen aan één van onze projecten waar ze leerden lezen en schrijven, een douche konden nemen, een gezonde warme maaltijd kregen en een hele hoop positieve aandacht. In 2010 werd de alcoholverslaving van de moeder zo erg dat de kinderen vaker en vaker werden blootgesteld aan mishandeling en verwaarlozing. De politie en ikzelf hebben haar hiermee geconfronteerd waarna moeder besloot om niets meer te maken te willen hebben met haar eigen kinderen. Ik heb deze vijf kinderen toen ongeveer een jaar bij mij thuis opgevangen totdat ze terecht konden bij een opvanghuis. Nog steeds heb ik contact met deze kinderen en de oudste twee meiden, inmiddels 11 en 15 jaar oud, wonen sinds september 2013 opnieuw bij mij in huis. Het is heel mooi om te zien hoe zij opgefleurd zijn in relatief korte tijd en dat ze van elke dag iets proberen te maken ondanks alle tegenslagen. Dat ik deel uit mag maken van deze ontwikkelingen is voor mijzelf een mooie ervaring en heel bijzonder en daar kunnen veel mensen nog iets van leren.
9. Wat is het meest vreemde dat jullie tegen zijn gekomen?
De groei die de stagiaires en vrijwilligers doormaken tijdens hun verblijf bij ons in Ecuador. Voornamelijk op het gebied van acceptatie. Iedereen heeft moeite met accepteren van de situatie waarin de kinderen & jongeren verkeren. De machteloosheid dat ze na bij het project te zijn vaak terug moeten naar verwaarlozing en mishandeling. Leren omgaan met verschillen in cultuur, waarden & normen. Werk en privé gescheiden houden en leren accepteren dat je in de korte tijd dat je hier bent niet heel Ecuador kan veranderen. Je draagt een klein steentje bij aan verbetering. Het belangrijkste is positieve aandacht geven aan de kinderen & jongeren en daarvan samen genieten.
**10. Wat wil je zelf nog kwijt? **
Wij vinden het super om samen met jouw hulp een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van kinderen & jongeren in Ecuador en deel uit te mogen maken van de onvergetelijke tijd die je hier met ons tegemoet gaat!
Hasta la vista en Ecuador!
Links bij dit interview