Interview: 10 vragen aan African Travels

Via African Travels kun je vrijwilligerswerk doen in het buitenland. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan African Travels.

1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?

Mijn naam is Marijnke Vincent en ik ben samen met mijn partner (geboren in Zimbabwe en ex overland reisleider) de oprichter/eigenaar van African Travels. African Travels biedt naast betaalbare vrijwilligersprojecten ook internationale groepsreizen aan. Het liefst bieden we een combinatie aan omdat we van mening zijn dat werk en reizen je een complete Afrikabeleving zal geven. Daarbij ontvang je 10% korting op je rondreis als je een combinatie bij ons boekt. Omdat we jaren lang in Afrika gewoond en gewerkt hebben kunnen we met African Travels ons gigantische netwerk en kennis benutten en daarmee de lokale Afrikaanse economie stimuleren.

2. Wat is je eigen reiservaring?

Als 19 jarig meisje vertrok ik naar Guatemala om vrijwilligerswerk te doen in een weeshuis. Dit gaf me de drive om een studie richting ontwikkelingswerk te doen. Na vele reizen en werkervaring in Zuid-Amerika en Afrika voelt het als een droom die is uitgekomen dat ik van mijn passie mijn werk heb kunnen maken en de mogelijkheid kan bieden anderen eenzelfde ervaring te kunnen laten beleven.

3. Wanneer is de organisatie opgericht?

African Travels is begin 2012 opgericht.

4. Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?

We willen heel graag de persoonlijke touch behouden maar een kleine, beheerste groei hebben we wel voor ogen. Want hoe meer vrijwilligers we naar Afrika sturen, hoe meer de lokale bevolking daarbij geholpen is. Als we het werkloosheidspercentage van 45% in Zuid-Afrika een klein beetje kunnen verminderen en Nederlandse mensen een unieke ervaring kunnen laten beleven, dan hebben wij ons doel bereikt.

5. Wat hebben lokale mensen aan jullie projecten?

De meeste projecten werden al gerund door een lokale inwoner die het puur uit liefde voor de medemens heeft opgezet. Denk aan een grootmoeder die weeskindjes opving of een lokale boer met passie voor wildlife. Dankzij de komst van vrijwilligers krijgen deze mensen nu een inkomen en gaat de rest van de bijdrage van de vrijwilliger als donatie naar het project. Het geld blijft dus absoluut niet in Nederland en komt daadwerkelijk aan bij de hulpbehoevenden. Onze geldstromen zijn dan ook zo transparant mogelijk.

6. Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?

African Travels heeft als doel vrijwilligerswerk en reizen aan te bieden die verantwoord zijn. Wij geloven sterk in maatschappelijk verantwoord ondernemen en stimuleren onze klanten hetzelfde te doen door het verkleinen van de impact van je reis op de mens, natuur en milieu van de bestemmingen. Wij werken samen met een lokaal gevestigde vrijwilligersorganisatie en reisorganisaties zodat het geld ook daadwerkelijk Afrika ten goede komt. Daarbij steunen wij persoonlijk kleine initiatieven die het nodig hebben.

7. Kun je wat vertellen over één van jullie projecten?

Ik ben net terug van een werkbezoek aan het LOFDAL community project in Kaapstad. Iedere keer wordt ik weer zo geraakt door de mensen die z’n project zijn gestart en zo ontzettend gedreven zijn inkomsten te genereren voor de hulpbehoevende mens. Het mooiste van dit project is dat de (ex)verslaafden moeten meewerken in de tuinen, die op hun beurt weer groente oplevert voor de keuken die gratis maaltijden bereid voor de aller armsten in de wijk Kraaifontein. Ze krijgen niet alleen meer kennis maar ook meer vaardigheden. En er is absoluut geen overkill aan vrijwilligers. Elke helpende hand is hier ontzettend hard nodig. Daarnaast worden kinderen hier heel snel volwassen door de gevolgen van HIV / AIDS. Al deze kindjes kunnen onbeperkt liefde en aandacht gebruiken.

8. Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?

Het mooiste vind ik om te zien dat de Afrikaanse bevolking nooit de hoop verliest. Hoewel we in Nederland alles hebben vind ik dat er in Afrika een veel positievere vibe heerst. Het is moeilijk in woorden vast te leggen maar ik denk dat iedereen die ooit een voet op Afrikaanse bodem heeft gezet, weet waar ik het over heb.

9. Wat is het meest opvallende dat jullie tegen zijn gekomen?

Een vrijwilliger die op nette leren laarzen gaat deelnemen aan een zes uur durende cheetah walk door de bush, ondanks de handleiding.

**10. Wat wil je zelf nog kwijt? **

We willen mensen de echte Afrikaanse cultuur en prachtige natuur laten ervaren. Door lokaal te werken en te wonen op of nabij het project, kunnen we echt uniek en betaalbaar vrijwilligerswerk aanbieden in Zuid-Afrika, Tanzania, Zimbabwe en Zanzibar. Door dit op een ethische en verantwoorde manier te doen proberen we jou een anderen een betaalbare manier van reizen aan te bieden en tegelijkertijd de lokale gemeenschap te ondersteunen.

Links bij dit interview

[video=youtube_share;q30w-apF1RU]LOFDAL Community Project, Cape Town - YouTube [/video]