Interview: 10 vragen aan Activity International

Via Activity International kun je vrijwilligerswerk doen in het buitenland. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan Activity International.

http://media.wereldwijzer.nl/zand/zand005.png

1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?

Mijn naam is Yvette Teeselink en ik werk al 6 jaar met heel veel plezier bij Activity International.

2. Wat is je eigen reiservaring?

Ooit ben ik zelf via Activity International naar Thailand geweest, om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. Vanaf dat moment ben ik besmet geraakt met het reisvirus en heb ik al veel van de wereld mogen zien. Het liefst ga ik richting Azië, wat echt voelt als mijn tweede thuis. De lieve mensen, de prachtige cultuur, het overheerlijke eten, de verrukkelijke massages op elke hoek van de straat en daarnaast is het er erg goedkoop en kun je er heel makkelijk rondreizen. Wat Azië betreft ben ik naast Thailand ondertussen in Vietnam, China, Cambodja, Laos, India, Sri Lanka, Borneo, Bali, Singapore en Jakarta geweest.

http://media.wereldwijzer.nl/vast02/wwz.1484.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast02/wwz.1485.jpg

3. Wanneer is de organisatie opgericht?

Activity International is in 1988 opgericht. Eerst als au pair organisatie maar in de loop van de jaren zijn daar werkvakantie, backpacken en vrijwilligerswerk bijgekomen.

4. Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?

Net als nu willen we over 5 jaar een breed en kwalitatief zeer goed aanbod hebben; zowel op gebied van vrijwilligerswerk als betaald werk in het buitenland. We zullen er voor zorgen dat onze deelnemers een geweldige ervaring in het buitenland hebben en dat waar mogelijk de lokale bevolking en natuur zoveel mogelijk van onze reizigers kan profiteren.

5. Wat hebben lokale mensen aan jullie projecten?

Zoals we ook in ons Magazine zeggen: Ga je de wereld verbeteren? Nee! Maar alle kleine beetjes helpen. Extra huiswerkbegeleiding voor kinderen in Zambia, Engelse les aan de lokale bevolking op Bali, een sporttoernooi organiseren in Ecuador en helpen de natuur te beschermen in Kenia zodat toeristen blijven komen. Al deze, op eerste blik, kleine beetjes hulp zorgen er wel voor dat we de wereld een iets beter en mooier maken. En er ontstaat vooral wederzijds respect. Want je doet dit niet alleen voor de mensen daar maar ook om jezelf te ontwikkelen.

6. Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?

Wij zijn erg persoonlijk en laagdrempelig en we willen niets liever dan dat onze deelnemers een geweldige tijd gaan hebben in het buitenland. We denken graag met je mee en doen ons best om een passend programma voor je te vinden. Daarnaast hebben we lekker veel te kiezen. We zijn er van overtuigd dat er voor iedereen wel iets bij ons aanbod zit.

En natuurlijk begeleiden we onze deelnemers van dag één wanneer ze contact met ons opnemen tot op de dag dat ze vertrekken en het grote avontuur tegemoet gaan. En daarna nemen onze lokale partners het van ons over zodat je op reis begeleid wordt door de experts ter plaatse.

7. Kun je wat vertellen over één van jullie projecten?

Mr. Viet heeft zelf in zijn jeugd in een weeshuis gezeten, nadat zijn vader en broer door landmijnen waren omgekomen tijdens de oorlog met de Amerikanen. Gelukkig heeft zijn moeder hem uit het weeshuis gehaald en door ondersteuning van een vriend heeft hij Engels kunnen studeren aan de universiteit. Hij is daar ook kort leraar Engels geweest, maar hij was daar niet echt op zijn plek. Zijn hart lag meer bij het ondersteunen van de minder bedeelde mensen in Vietnam, reden waarom hij zijn eigen project heeft opgericht in Da Nang en in Tam Ky. Het doel is om de kinderen een betere toekomst te geven en de oudere mensen zoveel mogelijk nog een redelijke oude dag. Nadat Mr. Viet hier op kantoor was geweest, waren we óm en besloten we om zijn prachtige projecten op te nemen in ons programma. Als vrijwilliger kun je helpen om Engelse lessen te geven of om te helpen in één van de weeshuizen in Vietnam. Dit kan al vanaf twee weken. Wil je echt iets betekenen als vrijwilliger, dan is dit echt een dikke aanrader!

8. Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?

Deelnemers die wat extra’s doen springen er natuurlijk uit. Het verhaal van Villa Ticca is prachtig: Mariska en Evelien die na hun vrijwilligerswerk in Ecuador een eigen kinderdagverblijf opzetten. Of Chiara die na haar verblijf in Ghana verbonden blijft met haar project en hier enorm veel voor doet . En Stichting Muses (een initiatief van Romy) die nu trainingen verzorgd om vrijwilligers nog beter voor te bereiden. Maar het mooiste is eigenlijk al die deelnemers die vol twijfel zijn voor hun vertrek en vervolgens zelfverzekerd en met een prachtige ervaring terugkomen.

9. Wat is het meest opvallende dat jullie tegen zijn gekomen?

Een jongen die in de aankomsthal van de luchthaven van Delhi zich weer omdraaide en zo het vliegtuig naar Amsterdam weer is ingestapt. Gemiste kans! En de dag dat we een mail kregen van een deelnemer in Zuid-Afrika over een gebroken pols. Ze was op haar paard tegen en giraffe gebotst en gevallen. Gelukkig kon ze er zelf ook om lachen en heeft ze een geweldige tijd gehad. Een ontmoeting om nooit te vergeten.

**10. Wat wil je zelf nog kwijt? **

Waar wacht je nog op, pak je backpack in en ga de wereld ontdekken! Er is zoveel moois te zien, er zijn veel mensen te ontmoeten en er zijn enorm veel avonturen te beleven. Maar weet waar je aan begint, want je komt nooit meer van deze reiskriebels af, het is zo verslavend.

http://media.wereldwijzer.nl/zand/zand005.png

Links bij dit interview

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“mtSHW4MOUNs” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>