Internet in China

Hallo allemaal!

Het is bijna zover: drie weken China voor ons! :wereld:
Ik heb nog een vraag die ik toch even hier wil stellen.

Kunnen wij via onze mobiele telefoons (en eigen simkaart) contact houden met het thuisfront? En kun je apps benaderen om je volgende hotel te boeken? Kom op internet veel tegenstrijdige verhalen tegen.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om te whatsappen? of om bijvoorbeeld de app hostelworld te gebruiken om de volgende hotelovernachting te boeken?

Alvast bedankt voor de reactie.

Gr. Marijke

Hallo Marijkje,

Dat is een mooi vooruitzicht! Alvast een hele fijne reis gewenst. Welke route heb je uitgestippeld?

Je kunt in China gewoon whatsappen (via de wifi, via de simkaart heb ik geen ervaring mee). Wifi is in de hotels/hostels feitelijk altijd wel aanwezig.

Wat betreft de boekingssites: deze kun je gewoon openen in je browser. Heb zelf in china ook diverse hotels via booking.com geboekt. En ook het boeken van een binnenlandse vlucht (via elong.com) was geen enkel probleem. De zoekmachine Google, hotmail en drobbox werkten ook naar behoren. Facebook niet: dit is geblokkeerd.

Greetz,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

Bedankt voor je reactie!

Goed nieuws dus! Dank je! Wij landen op Beijing en gaan via Datong - Pingyao- Xi’an - Luoyang - Hangzhou naar Shanghai. Vanaf Shanghai vliegen we weer naar huis.

Gr. Marijke

Google de zoekmachine, maps en webmail zijn trouwens al een tijd niet meer bereikbaar (5 maanden ofzo). Je kan je mail nog wel checken met de app en de IMAP mail server is ook nog bereikbaar.

De zoekmachines Bing en Yahoo werken nog wel.

Ik raad aan om een VPN app te downloaden van bijvoorbeeld de Google Play store en deze installeren zodat je ook Facebook, Twitter et cetera kan gebruiken in China.

Whatssapp werkt gewoon en met de Hostelword app heb ik geen ervaring.

Ik heb ook een vraagje omtrent internet op de GSM.
Tijdens de periode dat ik in China zit, zou ik graag een Chinese sim-kaart met data gebruiken om af en toe zaken te kunnen opzoeken (bus, google maps, google translate :p). Nu ik blijf niet op 1 plaats, maar reis door het land en ik heb gelezen dat er dan ook roaming kosten gebeuren en je krediet binnen de kortste keren op is.

Heeft dus iemand een aanrader voor een Chinese sim-kaart met genoeg data, die doorheen de verschillende provincies werkt zonder extra kosten? En is het mogelijk om deze sim-kaart aan te kopen in de luchthaven van Shanghai bv?

Alvast bedankt :slight_smile:

Whatsapp op de simkaart lukt bijna niet. Althans, mij niet en ik gebruik China Mobile. Met wifi lukt het wel, geen probleem.

Helaas ga je zo’n soort kaart niet op het vliegveld kunnen kopen. Wanneer je een simkaart wil die je overal in China wilt kunnen gebruiken zul je bij een mobiele telefonie-winkel een simkaart op je naam (en dus met paspoort) moeten kopen. Zelf heb ik een Beijing-nummer en daarbuiten kan ik dus niet bellen. Smsjes kan ik wel sturen, en op het internet ga ik maar niet, want dan is m’n tegoed zo op…