Is er iemand bekend met kinderen inschrijven voor een (kleuter)basisschool op Curacao? Wij willen dit jaar nog verhuizen naar Curacao en hebben een dochter van dan bijna 3 jaar. Ik weet dat je hier in Nederland heel lang van te voren moet inschrijven maar kan iemand mij die er ervaring mee heeft vertellen hoe het op Curacao gaat? Dus hoelang van te voren moet je je inschrijven en hoe werkt de inschrijving daar precies en hoor je ook gelijk of je plek hebt? Het zijn een aantal vragen maar ik vind dit onderwerp wel belangrijk voor ons om alvast vooruit te weten het gaat immers om kinderen. Ik hoop dat iemand mij hierover wat meer kan vertellen. Alvast bedankt!!
Als jullie dochter dan bijna 3 is, kan ze normaal naar een kinderdagverblijf (afhankelijk van waar jullie gaan wonen kun je een goede uitkiezen - wij hebben zelf hele goede ervaring met Dappere Dik).
Pas als ze 4 wordt kun je haar inschrijven bij een kleuterschool en de wachtlijsten voor publieke Nederlandstalige kleuterscholen zijn vrij lang. Inschrijving is meestal rond Februari/Maart voor het volgend schooljaar, dud jij hebt nog even tijd. Je hoort meestal in Mei/Juni of je kind plaatsing heeft (er worden factoren in overwegingen genomen, zoals de godsdienst van het kind, of het gezin in de buurt woont, of de ouders in de buurt werken, of er al een broer/zus op die school zit, etc.) Aangezien er maar 5 Nederlandstalige kleuterscholen op het eiland is, zijn de rijen bij het inschrijven vrij lang. Er zijn ook prive kleuterscholen, die heel goed zijn maar wel een stuk duurder (ca. 200 euro per kind per maand).
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zou alleen nog willen weten aangezien de lange wachtlijsten of je op meerder scholen teglijk kunt inschrijven? Want als je pas in mei/juni ongeveer hoort of ze geplaatst kan worden dan heb je natuurlijk nog maar kort de tijd voordat het nieuwe schooljaar begint. En telt de goddienst best wel zwaar met voorrang voor aanname onze dochter is namelijk niet gedoopt ofzo? Nou ik hoop dat je me hierop nog antwoord kunt geven dat zou me weer even verder op weg helpen. Alvast bedankt!!
Dat is juist een groot probleem - iedereen schrijft hun kind in bij meerdere scholen, dus de wachtlijsten zijn niet realistisch. Vooral op de R.Katholieke scholen telt godsdienst zwaar. Onze zoon (katholiek gedoopt) kreeg toch aanstelling bij de Protestantse Albert Schweitzer college, terwijl het bekend staat dat deze school maar beperkte plaatsen heeft.
Ik denk dat er ook een ongeschreven regel is dat je kind als nieuwkomer uit NL ook geplaatst kan worden. Succes!
hoi debby zoals al eerder werd gezegd ligt het soms aan de godsdienst en ook weer niet (dat is de charme van curacao )toen i k hier vroeger aankwam op Cur was ik niet gelovig maar ben ik toch op school geplaats via het katholiek schoolbestuur
nu ik weer terug ben ik weer naar het rksb gegaan en heb ik een maand moeten wachten terwijl ik het al wel had gmeld toen ik nog in ned was dus toen ben ik naar het dos gegaan (dienst openbare scholen) en heb daar met mijn spreekwoordelijke vuist op tafel geslagen en toen is het toch gelukt nu zitten 3 van mijn kinderen op martin de porres school (wat een papiaments talige school is) en de andere op de johan van wabeeck school (wat een nederlands talige school is) het is niet zo een groot problem voor mijn kinderen aangezien wij altijd papiaments met de kinderen hebben gesproken
toch wil ik de andere drie op de ned talige school omdat ze erg achter lopen op ned taal en daardoor lopen de andere 3 kids weer achterstand op
het gedeelte met de vuist op tafel slaan moet je wel erug voor opassen want doe je dat op in eerste instantie dan gaan alle deuren dicht
het is hier niet een geven en nemen mentaliteit maar meer een eerst geven en daarna nemen mentaliteit
ik hoop je genoeg te hebben geinformeerd en kijk eens op de site van het governement van de NA en daar staat een hele lijst met alle scholen en de besturen daar van
wees niet bang van de scholen van afwijkende godsdiensten het zijn heus geen sektes
Ik heb dezelfde vraag, alleen mijn dochter is 6 jaar, wij hebben volgende week een afspraak bij de schroederschool om daar te gaan kijken. Ik wil graag weten of iemand mij tips kan geven of er nog andere scholen zijn die je kunt aanraden. Het liefs in de buurt van het spaanse water…