Gezocht basisschool met voertaal Nederlands op Curacao

Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum, kwam het toevallig tegen.
Leuk om al die post te lezen.
Wij, mijn gezin en ik gaan binnenkort verhuizen naar curacao.
Ons gezin bestaat uit 4 personen, ikzelf, mijn vrouw, een dochter en een zoon.
Wij zijn op zoek naar een goede basisschool voor onze zoon.
Hij gaat naar groep 6 in schooljaar 2006 - 2007.

Wie weet er een goede basisschool waar de voertaal Nederlands is.

Indien mogelijk eventueel een e-mail adres van deze school.

Alvast bedankt voor uw reakties,

Groeten,

Patrick

Hoi,

Door contact met een mevrouw om stage te lopen op curacao ken ik de Schroedersschool, 15 min rijden van Willemstad. Deze site is ervan:
www.schroederschool.com

Groeten Werner
wernervdmeent@hotmail.com

Keller je hebt mail!

Ha Kellner

Dat zal moeilijk worden denk ik of je moet kiezen voor een prive school maar die zijn erg aan de prijs. Om je een idee te geven kijk eens op www.antillen.nu dat is oa een nieuwssite daar kan je een artikel terug vinden of de problemen die zich hier voor doen http://antillen.nu/content/view/440/2/

succes

Heb zelfop de Albert Schweitzer gezeten. Was ook prima,

Hallo,

Mischien is de www.vpco.org een goed idee? Heb zelf op e Dr. Albert schweitzer school gezeten!

Gr,

Ik wil niet lullig overkomen maar de voer taal van alle scholen op de Antillen is Nederlands ,ik heb zelf op het jan ruimers LTS gezeten en daar werd gewoon in het Nederlands les gegeven tuurlijk zijn de prive scholen beter maar dat is hier in Nederland ook zo

Patricia, helaas is het al een paar jaar niet meer zo. Op Curacao zijn er alleen 4 basisscholen met Nederlands als voertaal en er zijn lange wachtlijsten om je kind in te schrijven. Alle andere basisscholen geven les in het Papiamentu (tot groep 6, dacht ik).

Het beste zou zijn om die 4 scholen direct te bellen (Marnix, Albert Schweitzer, Pire College, Johan van Walbeeck) en uit leggen dat jullie uit NL komen en dat de kinderen echt geen woord Papiamentu spreken. Misschien dat er dan een uitzondering wordt gemaakt. Ik heb bij alle 4 scholen mijn zoon ingeschreven en op de valreep een plek op Albert Schweitzer gekregen. Door omstandigheden hebben we besloten om hem toch naar een prive-school te sturen, maar de kosten zijn vele malen hoger (openbaar onderwijs - 400 ANG per jaar, prive school - 550 ANG per MAAND).

Heb ik het geluk dat ik gewoon met mijn kinderen papiaments spreek thuis
maar de albert schweitzer is toch ook een privee school ??

Nee, de Albert Schweitzer is een Protestante school, niet prive.
Hierboven hadden ze al een link geplaatst naar de Vereniging van Protestante scholen - www.vpco.org
Thuis zijn wij tweetalig, maar hebben toch gekozen voor Nederlands onderwijs met het oog op later.

geen prive school maar toch schoolgeld van 9000 nafl ??? per jaar en inschrijf geld van 1000 nafls ???

Nee, nee, nee. Beter lezen. Albert Schweitzer is geen prive school en schoolgeld is iets van 400 ANG per jaar. Inschrijfgeld was iets van 150 ANG.
Wij hebben voor een prive school gekozen (dus NIET Albert Schweitzer) en die is 550 ANG per MAAND. Inschrijfgeld is ook 150 ANG.

Voor sommige kindjes is een prive school beter want de klassen zijn kleiner (ca. 10 kindjes per klas, vergeleken bij 30 kindjes per klas bij openbaar onderwijs). Maar het niveau van de meeste basisscholen op het eiland is zeer goed, daar niet van.

hoi,

Ik heb van mijn achtste tot mijn 12de op Curacao gewoond. Ik heb op Dr. Martin Luther King school gezeten, op de Marnix en op Don Sarto School. 2 daarvan waren “lokale” scholen. Er wordt gewoon Nederlands gesproken. Het niveau op Curacao ligt wel iets lager dan in Nederland, maar dat is geen probleem want mijn broertje, ik en een aantal nederlandse vrienden van ons volgen nu allemaal een HBO of universitaire opleiding in Nederland.

Je moet je zeker niet laten ontmoedigen om je kinderen naar een gemengde school te sturen, want uit ervaringen van mij en bekenden zijn de gemengde scholen het beste voor je ontwikkeling. Op de Nederlandse scholen is het vaak gedoe van Mijn ouders doen dit wat doen jou ouders??

Groetjes

Hai,

een heel goede is Pipitia basisschool. Het is een kleine school (max 80 leerlingen in totaal) onder Nederlands management. Er wordt in het Nederlands lesgegeven (onder auspicien van het NOB) en daarnaast krijgen de leerlingen vanaf groep 5 Engels, Spaans en Papiamentu. Kijk voor meer informatie maar eens op www.pipita.net

Succes!

moeten we het nu vandaag nog steeds zo dramatisch aanzien om voor onze twee jongens van 6 en 7 jaar eventueel een goede school te vinden ? Wij zijn Belgen die een tennis - resort willen opstarten op Curacao .We lezen intensief dit forum . Graag meer ervaringen van ouders gewenst over de privé scholen ook ! Daar zal ongetwijfeld wel plaats genoeg zijn , niet ?