dinsdag heb ik een initiatiedag gehad omtrend marokko, als inleiding op onze reis naar marokko dus. hievoor zijn we van veurne naar gent gereden met 9 leerlingen en 2 leerkrachten. we gingen op bij bezoek bij een oudere dame die vaak naar marokko reist en die zelfs enkele jaren een marokkaans meisje onder haar dak heeft genomen. zelfs haar dochter is getrouwd met een marokkaanse man.
als eerste kregen wij een inleiding aan de hand van voorwerpen die ze bijhad uit marokko. dan zijn we begonnen aan het bereiden van de couscous op traditionele wijze. 2 uur heeft deze geduurd! we waren allen uitgehongerd. en in de namiddag werden maokkaanse kleren aangetrokken wat echt adembenemend was! hierbij hebben we dan nog ook eens gedanst op zen marokkaans.
is er iemand die mij meer kan vertellen over de marokkaanse dansen en of het maken van eten van ginder allemaal zo lang tijd vergt?
niet al het eten duurt zo lang. couscous inderdaad wel
toen ik in marokko was heb ik geholpen met couscous maken en op de traditionele manier duurt dat inderdaad lang. tajin is ook erg lekker en harira soep.
in taroudannt hadden ze bijna iedere avond wel een feest met marokkaanse dans. en dat gaat vaak echt tot s’nachts gigantisch laat door.
soms raken ze dan ook helemaal in een soort trance. erg indrukwekkend.
Er zijn allerlei soorten dansen. Bijvoorbeeld in het zuiden dansen ze heel anders dan het noorden. Als je echt specifiek wil weten waar en wat je voorkeur is. Laat het me maar weten.
wel ik heb niet echt een voorkeur. ik heb ook maar enkele pasjes gezien van die dame maar ik vond het wel heel sjiek en het sprak mij ook wel aan. als het eneige hulp kan zijn, de 12de november vertrekken we naar marokko, beter genaamd marrakesch.
couscous duurt idd heel lang maar het wachten wordt altijd beloond. We hebben vaak meegegeten bij een Marokkaanse familie in de Medina van Casablanca. Laat me duidelijk zijn: Marokanen hun eten is beter, lekkerder, gezonder en evenwichtiger dan ons voedsel. Heerlijk.
Marokko is een fantastisch land met mooie tradities en cultuur.
Wie meer wil weten over Marokko en m.n. over Marokkaanse gerechten, (bruids)-mode en een heleboel handige linken; kijk eens op mijn weblog: www.saida393.web-log.nl
Iedereen is daar van harte welkom!