Ik zal hieronder even een update geven van mijn ervaring en de afhandeling van het aanvragen van een visum voor india in Kathmandu.
In december al een “clearance” aangevraagd bij de indiase ambassade in Kathmandu voor mijzelf, mijn vrouw en mijn zoon.
Verzocht om een 6 maands visum.
Direct ambassadepersonel opgezocht omdat je een week na de aanvraag van je “clearance” je en visum aan moet vragen. Omdat wij eerst een maand rond gingen reizen was dit wat lastig. Na het gesprek bleek dit echter geen probleem en er werd een aantekening op mijn aanvraag gemaakt.
26 januari teruggekomen in Kathmandu en 27 januari direct weer na de ambassade.
Je moet naast de in te vullen documenten ook een kopie van je paspoort, nepalese visum en eerdere india visum inleveren. Dit staat m.i. nergens dus let daar op !
Wij konden niet meer dan drie maanden krijgen maar tot mijn verbazing bleek dit zo omgezet te worden na 6 maanden. Ik bleef herhaaldelijk vragen of er toch niet een mogelijkheid was voor 6 maanden. Waarschijnlijk heeft het feit dat ik voor het eerst naar India ga, en met familie de doorslag gegeven. Ik weet alleen dat de balie medewerker er na vijf minuten opeens 6 maanden van maakte tot mijn opluchting.
Vanaf dat moment is het een kwestie van betalen (3500 npr), en paspoort voor een paar uur achter laten. Dezelfde middag mag je al terug komen om je paspoort en visum op te halen.
Na de chaos die wij mee hebben gemaakt tijdens de aanvraag voor een clearance ging dit allemaal snel en gemakkelijk.