Info Sziget 2011

Sziget Fesztivál

Elke zomer in augustus wordt er op het Hajógyári Sziget in Boedapest flink gefeest. Het Sziget Fesztivál (Eiland Festival) is daar dan in volle gang. In 1993 werd het eerste festival gehouden op het Hajógyári Sziget, een eiland in de Donau waar de scheepswerven van Boedapest lagen. In het begin heette het nog Diákfesztivál (Studentenfestival) daarna werd het een tijdje gesponsord door Pepsi en kreeg het de naam Pepsi-Fesztivál. Maar nu heet het gewoon Sziget Fesztivál. Of nog korter: Sziget.

Het Sziget is een begrip geworden en een van de hoogtepunten in het seizoen van de popfestivals. In de loop der jaren groeide het uit tot het grootste popfestival van Europa met in 2009 een recordaantal van 390.000 bezoekers in vijf dagen tijd. Sziget is het ontmoetingspunt voor muziekliefhebbers uit de hele wereld die op de tientallen internationale bands, muzikanten en dj-s afkomen en natuurlijk om vet met elkaar te feesten. De voorbereidingen voor Sziget 2011 zijn van start gegaan.

Een Hongaarse site (in het Engels) met info over het festival: #SZIGET2022 – The Island of Freedom

Eerste namen Sziget festival bekend

Het Hongaarse Szigetfestival komt met een nieuwe opzet van een aantal podia en maakt de eerste namen bekend voor de line-up van 2011. De eerste namen voor Mainstage zijn Pulp, Dizzee Rascal, Smash Mouth, Rise Against, Flogging Molly, Interpol, The National, Gogol Bordello en Chemical Brothers.

De Metal tent komt dit jaar niet terug. In plaats van de tent zal dit jaar Metal Mainstage (open-air) worden gerealiseerd. De eerste bevestigde namen voor dit nieuwe podium zijn Sonata Arctica, Judas Priest en Motörhead.
Een ander belangrijk nieuw podium is Europe Stage. Op dit podium zullen Europese bands staan die groot zijn in eigen land maar weinig bekend daarbuiten. De eerste bevestigde bands voor dit podium zijn Söhne Mannheims (Duitsland), Verdena (Italië) en het Belgische Triggerfinger. Op A38 Stage zijn de volgende namen bekend gemaakt: Marina and the Diamonds, Hurts en Skunk Anansie.
Ook de Dance podia zullen dit jaar worden uitgebreid. De grote Party Arena (mainstream electro) wordt 30% groter en Meduza (underground electro) wordt voorzien van nieuwe installaties en wordt twee keer zo groot. De eerste namen voor de Party Arena: Crystal Castles, Hadouken! en Bloody Beetroots Death Crew 77.

Een van Sziget’s meest populaire podia, de Roma tent, bestaat dit jaar 10 jaar en zal dat vieren met een ‘best of 10 years’ programma. Ook op Worldstage staan traditioneel interssante acts: AfroCubism, Rotfront, Ojos de Brujo, Gotan Project, Eliades Ochoa, Hurlements d’Leo, Debout Sur Le Zinc en Goran Bregovic Wedding & Funeral Band.
Sziget is veel meer dan muziek. Zo is er dit jaar Open Air Theatre, een Eastern European Travel Fair en Sziget Paradise, een speciale plek op het eiland met aandacht voor ‘love, peace, health and happiness’.

Het Szigetfestival vindt plaats op een eiland in de Donau in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Het festival duurt van 8 tot 15 augustus en is één van de grootste festivals van Europa met meer dan 1000 optredens op 60 podia.

Voor info:

www.szigetfestival.nl / www.sziget.be

Bron: Redactie Muziek.nl | Nieuws | 02 maart 2011

Ik ben op zoek om mee te kunnen pendelen naar Sziget!

Aangeboden

2 plaatsen vrij in mijn auto, vanuit Brassy, Frankrijk, naar Wenen, Oostenrijk. (richting Sziget)
laat iets weten als je mee wilt, ik ga zelf ook naa Sziget maar de heenreis naar oostenrijk is een Roadtrip, dus ik ga een omweggetje maken:

Kasteel Neuschwanstein, Germany
Munchen, Germany
Zurich, Austria
Vienna, Austria
Sziget, Budapest

Ik begin mijn roadtrip op 4 aug. en hoop de 9e aan te komen,2 dagen voor Sziget.

Ik (29, m, Gelderland) heb een kaartje over voor sziget en ik heb geen zin om alleen te gaan, dus wie wil er mee?

Met de auto lijkt me het handigst, het kan met mijn auto, maar dan moet je niet teveel waarde hechten aan comfort (oldtimer 4x4).

Ik hoor het wel.

een mailtje kan naar: emam1982 (apenkrulding) gmail (puntje) com

Hoi Edwin,
ikzelf ga met 5 vrienden varierend in leeftijd en afkomst, van nederlands tot oostenrijks en tussen de 18 en 31 jaar.

wie weet komen we je daar wel tegen ik wil gerust een een praatje maken.
ps, met een oldtimer, dat gaat je veel geld kosten?

ik rijd in een peugeot 106, 40 liter diesel op 900 kilomter, dus voor mij is het goed te doen :slight_smile:

Groetjes
Pim

Heey Pim,
Jullie hebben niet toevallig een plekje in een auto over of nog een plekje nodig?

Voor mij zal het vervoer wel iets duurder uitpakken dan voor jou, ik heb een nissan patrol 3.3TD van 1984. Als ik rustig rijdt op de snelweg is 1:10 haalbaar…

Een praatje maken daar lijkt me sowieso prima! als ik jullie kan vinden natuurlijk.

Groeten,
Edwin

Hoi Edwin, ik heb nog wel een plaatsje over maar is maar een klein autotje en we zijn al met zn 3e, en ik reis niet in een keer door naar sziget, ik ga vanuit eindhoven naar kasteel neuschwanstein, kijkje nemen en dan via tsjechie naar oostenrijk (Wenen) waar onze vrienden wonen, en vanuit daar met de trein naar sziget (10 aug.)

heb je facebook?

Mooie plannen hebben jullie (dat kasteel is echt gaaf). Ik ben op het moment nog hard aan het bedenken hoe ik het wil gaan doen, net bedacht dat ik ook op de motor kan gaan. Dan kan ik alleen niet zoveel meenemen, maar daar is misschien nog wel een oplossing voor te bedenken.

Met wat voor trein gaan jullie van Wenen naar Budapest? misschien is het een optie dat ik naar Wenen vlieg (zal allicht goedkoper zijn dan naar Budapest…); ik denk maar even “hardop”…

Ik ga komend weekend weer veel van mijn vrienden zien, ik ga nog eens rondvragen of er niemand mee wil…

Ik heb facebook (al doe ik er bijna niets mee…), ik heb je net een bericht gestuurd. (ik moet dat profiel nodig eens aanvullen)