ja meestal moet je hier connecties voor hebben, haha, mensen die er al in zitten en jou willen introduceren.
vanuit nederland lukt het niet echt. je moet ernaartoe en dan moet je daar gewoon brutaal zijn en informeren bij de proppers of de discotheken. met de juiste babbel en de looks moet je er wel komen!
hey!
ik zag je oproep,ik weet zelf ook niet!
ik weet niet of je de videobanden kijk van costa?
ik vind ze super leuk! maar ik wil ze ook propper worden!
ik denk dat ik volgend jaar een week naar spanje ga,en dan ga informeren,wil namelijk ook daar gaan wonen over 2 jaar!
miss dat we elkaar kunnen helpen?als je dat leuk lijkt!ik heb ook msn.als je wil dan kan je tegen me zeggen!groetjes jennefer
Ik weet of jullie het doorhebben maar met de video costa wordt het vak van propper alleen maar leuker gemaakt.
Ik had ook gesolliciteerd daarvoor en een gesprek gehad in utrecht.
Maar het echte werk is 10 uur per dag elke dag voor het cafe of uitgaansgelgenhden staan een beetje foldertjes uitdelen dus het lijkt mij echt saai werk en dan ook nog niet over het salaris te spreken.Je kan bter gewoon achter een barrtej staan ofzo dat is gezelliger dan foldertjes uitdelen en de meeste mensen hebben echt een hekel aan zo´n soort mensen althans de mensen die ik spreek daarover.
Nou euh ik wens je veel succes met je sollicitaties.
De meeste ondernemers zoeken jongens die een beetje het stoere en hersenloze personaliteit hebben dus heb je dat veel succes.
Natuurlijk heb je ook met mensen met een leuke ervaring van dat maar dat is denk dan wel heel bijzonder of heb ik dat verkeerd???
Hmmm…propper hé.
Ik raad jullie deze job persoonlijk niet aan,omdat het zeker geen gemakkleijke job is.Het is niet alleen folders uidelen ,maar je moet ook de mensen verbaal naar binnen zien te lokken of het nu voor een restaurant of een discotheek is.
Je gaat meestal op de zenuwen van de mensen werken ,omdat ze om de 10 meter door een ander propper worden aangesproken.En de uren zijn tamelijk lang,zie dat je sterke benen hebt om op te staan!
En de salaris is alles bbehalve roze geur en manneschijn omdat die uitbaters weten dat er zoveel naîve(niet) studenten alle jobs aannemen om gewoon in één of ander land te vertoeven naast de zee,en daar spelen ze op in en zeker bij de Engelse jongeren .
p.s:ik heb persoonlijk niet als propper gewerkt,maar toen ik in het buitenland werkte,heb ik een keertje met één van die proppers gepraat.
Als je wilt gaan proppen is Spanje is daar meer voor nodig dan alleen: " OOOOooo ik ga gewoon ff gezellig proppen".
Proppen is zeker niet altijd roze geur en maneschijn!
In de film Costa is proppen wel even heel anders dan in het echt!
Als je wilt gaan proppen moet je rekening houden met:
Ten eerste dat je een een vlotte babbel moet hebben (en dan wel het liefst in de talen duits,engels en spaans)
Ten tweede verdien je dus echt heel erg weinig, wel krijg je vaak een verblijfsplaats aangeboden.
Ten derde als propper maak je dagen van 16 u 's middags tot 2.30u 's nachts (in de meeste gevallen)
Ik zelf wil deze zomer ook in Spanje gaan werken maar ik weet wel dat ik hard moet werken voor weinig geld. Ik zelf ga liever achter de bar ga staan als dat ik ga proppen! Omdat je daarvoor dus echt wel sterk in je schoenen moet staan en niet alleen maar denken dat het roze geur en maneschijn is want dat is dus niet zo!
ik weet dat het een oud topic is maar ik wil gewoon even reageren achter de bar staan daar sta je maar te staan als propper heb je contact met mensen die de barmensen niet met mensen hebben! propper zijn is zwaar maar egt leuk ik raad het iedereen aan om te gaan doen! want je leert er veel van ik ga nu voor het tweede jaar proppen!
en costa is alles indd mooi en leuk gemaakt! en trouwens waar ik gewerkt heb dan propte je smiddags op het strand 2 uurtjes ofzo en dan savonds pas weer van 10 tot 2 buiten en van 2 tot 4 in de discotheek met mensen pratenn flugel verkopen etc!
Net alsof als je achter de bar staat geen contact heb met mensen ???
Dat is echt onzin! Ik heb er super veel mensen leren kennen, maakte altijd wel een praatje met iedereen die wat bestelde… Tis geen fabriek hoor zo’n discotheek. De proppers daarentegen van onze tent praten minder met mensen (gingen aan bar hangen of bleven aan 1 tjikkie kleven) dan dat ik (en een aantal andere) aan de bar deden. Maar ligt ook maar net aan je als persoon… En ik ga lekker voor het 2e jaar terug naar spanje! Ook weer bar!
nou sorry hoor kweet niet maar in een drukke discotheek heb jij geen/ tot weinig contact met de klant alleen drankje etc! proppers praten tog veel meer met mensen etc!
waar staat dat dat ik zeg dat je geen contact heb met mensen?
proppers staan op straat om met mensen te praten te informeren en proberen over te halen!
achter de bar doe je hele andere dingen!
Ik heb een aantal jaar geleden op vrijwillige basis een paar dagen gepropt voor een discotheek. Ik heb het toen heel leuk gehad en heb na die vakantie zeker nagedacht om terug te gaan om te gaan proppen. Maar heb het naderand nooit meer gedaan. En idd zoals hierboven beschreven, het zijn lange dagen en het verdient amper iets. Proppers maken vaak dagen van 10 uur( zoals hierboven beschreven) en vooral in de grote plaatsen zijn mensen heel snel geirriteerd. In Blanes valt het gelukkig allemaal mee, je hebt al snel een gezellig praatje met mensen. Maar het beeld dat in de video costa klopt absoluut niet. Het is absoluut niet alleen maar feest.
Overigens is het ook niet zo dat het een hel is. Als het het leuk vind mensen naar binnen te lokken, in de zon te werken en dat soort dingen moet je het zeker doen. Maar ga niet voor de mooie vrouwen en het hoge salaris, want dan kom je bedrogen uit.
even ophelding, het hangt er natuurlijk wel vanaf waarvoor je werkt. Er zijn inderdaad discotheken waar je afgeknepen wordt maar ik heb zelf gewerkt in Salou en ik ga dit jaar weer en ik heb de vakantie van mn leven gehad. Je moet het gewoon goed uitzoeken en via de juiste mensen binnen rollen dan is het wel te doen. Pas goed op waar je gaat werken. gr
ik lees hier veel negatieve berichten …maar ik sprak vorige week een vriendin van me die is net terug van spanje en die had t super gehad en t loon?.. dat was ook niet verkeerd haha…dusja veel verschillende ervaringen dus, en zou dus ook niet zeggen " ik raad t je niet " :s
Ik ben Tim en ben 20 jaar! Zoek me al dagen gek op het internet om een baan te vinden in Spanje of Turkije als propper… Kan iemand mij misschien helpen aan een baan?
gewoon gezellig bij snoepy’s gaan werken in salou, heb ik ook 2 jaar gewerkt dolle pret:D. gewoon in april de discotheek bellen… kun je tot oktober werken. Denk niet dat er online veel vacature staan daarvoor want die tentjes vinden hun mensen meestal vanzelf…
Heej Tim…
Het is haast niet te regelen vanuit NL… Je kunt er beter gewoon heen gaan…
Banen zijn er in de zomer genoeg dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Ik was het nooit van plan te doen, maar heb het een half jaar gedaan…
Het moet echt in je bloed zitten, want ik vond het echt verschrikkelijk…
Wel leer je iedereen kennen in het gebied, want je werkt gewoon op straat. Engelsen Nederlanders, maar ook Spanjaarden. Het is wel een hele leuke ervaring. Spreek nu ook Spaans.
Flinke discussies over het werken als propper zie ik… Maar ik heb 2 seizoenen als propper gewerkt in Rimini, Italie. Voor komende zomer ben ik het van plan in Mallorca of Ibiza.
Ik heb gemerkt dat de mensen die dit soort baantjes hebben een bepaald soort mens zijn. Ik heb heel wat mensen zien beginnen en binnen een paar dagen weer zien vertrekken.
Je moet ten eerste goed tegen alcohol kunnen, weinig slaap en heel spontaan zijn. Daarbij komt ook dat je verschillende talen moet spreken om je werk goed uit te kunnen voeren.
En ja, het is lang werken. 7 dagen per week en iedere avond dronken… Ik heb het ontzettend goed ervaren en komend jaar wordt mijn laatste jaar om het af te gaan leren…
Hoe je aan het werk komt? Contacten in Nederland en het buitenland. Je komt er makkelijker doorheen wanneer je viavia solliciteert. Dus je netwerk in de Nederlandse horeca upt to date! Je komt dan vanzelf in het buiteland terecht. Voor mij geldt dat ik hierdoor al in Wenen, Rimini en Curacao ben geweest. Nu ben ik bezig met een sollicitatie in Mallorca.
Uiteraard kun je het ook proberen via het internet. Via google kun je bar/clubs vinden en dan gewoon een sollicitatie sturen naar het vermelde emailadres.
Als je in turkije gaat werken als propper,
verdien je ten eerste geen drol
omdat iedereen daar weinig verdient,
en in spanje aan de costa brava kan je overal werkenm, Www.arenablanes.nl
oa. maar je kan ook in lloret werken etc etc
Ik heb zelf geen ervaring met proppen, maar wat ik wel weet is dat het hard werken is. Ik heb gezien hoe het eraan toegaat, en je moet er wel goed tegen kunnen. Ook moet je inderdaad een bepaald soort mens zijn. Ten eerste moet je er goed uitzien, hier wordt streng opgelet. Daarnaast moet je heel spontaan zijn, zo spontaan dat de meeste mensen het als overdreven ervaren. Je moet sociaal, een harde werker en geen mietje zijn.
Ik zou goed nadenken over de keuze om te gaan proppen. Misschien kun je dan beter ergens in de animatie gaan werken op een camping. Vaak flexibelere werktijden en een minder hoge werkdruk, en misschien net zo leuk!