'indonesisch Leger Incompetent En Bruut'

‘Indonesisch leger incompetent en bruut’

Gepubliceerd op donderdag 06 januari 2005

BANGKOK (ANP) - Het Indonesische leger belemmert pogingen hulp te verlenen aan slachtoffers van de tsunami’s van 26 december. Hulpverleners worden tegengewerkt en sommige overlevenden worden zelfs mishandeld door militairen, zei een regionale mensenrechtenorganisatie donderdag.

Het in Bangkok gevestigde Asia Forum heeft naar eigen zeggen een lijst samengesteld met misdragingen en incompetentie van militairen die over voedseldistributie gaan. De organisatie eist dat het Indonesische leger het mogelijk maakt dat voedsel, water en medische hulp onbelemmerd het noorden van Sumatra kunnen bereiken.

Mensen die onvoldoende identificatiepapieren hebben, krijgen geen hulpgoederen. Hulporganisaties mogen geen voedsel uitdelen, terwijl de hulpgoederen op de vliegvelden blijven staan. Ook worden die tegen woekerprijzen aan slachtoffers verkocht.

,Vrouwen en kinderen die het meest kwetsbaar zijn, staan in rijen bij het enige functionerende ziekenhuis dat door de militairen wordt geleid en krijgen niet de hulp die ze zo nodig hebben’', aldus Asia Forum. De organisatie verwijt het leger ook dat het zijn operaties tegen opstandelingen in Atjeh gewoon doorzet in plaats van manschappen vrij te maken voor hulpwerkzaamheden.

Het Indonesische leger belemmert pogingen hulp te verlenen aan slachtoffers van de tsunami’s van 26 december. Hulpverleners worden tegengewerkt en sommige overlevenden worden zelfs mishandeld door militairen, zei een regionale mensenrechtenorganisatie donderdag.

Laat ik het kort houden. De functie van het leger in Indonesia is een heel belangrijke, vnl. omdat ze zichzelf zo belangrijk vinden, dit heeft zijn wortels in het feit dat ze in 1945 - 49 voor “Merdeka” hebben gezorgd en natuurlijk al die belangrijke figuren die hier geregeerd hebben, met Soeharto als absolute topper. Er is sinds de reformasi van 1998 al veel gebeurd om de rol van het leger terug te dringen, maar halfslachtig, want wil je hier regeren dan heb je het leger nodig. Komt nog bij dat het leger heel diep in zaken, de uitverkoop van Indonesia’s rijkdommen, zit en dat er heel wat onderdelen min of meer AUTONOOM regeren (plaatselijke militaire bevelhebbers hebben soms hun eigen staatje binnnen Indonesie). Zoals in elke misdaadfilm heb je “goeie” en “slechte”, dus ook in deze.

Ik ben er voor 95% van overtuigd dat de huidige president SBY tot de goeie behoort, maar er zijn nog een heleboel slechte en zo loopt deze spannende misdaadserie nog wel een tijdje.

Ja ik weet ook heel goed dat niet iedereen binnen het Indonesisch leger vieze handen heeft alleen maar omdat ze van buiten het bezette gebied komen. Zelf heb ik ooit het genoegen gehad om met een toch wel zeer hoge pief van het bezettingsleger te praten. Deze man - zal natuurlijk zijn naam niet noemen - liet mij duidelijk weten dat hij bv zeer was betrokken met de oorspronkelijke bevolking van Papua. Op mijn vraag waarom hij de mensen dan onderdrukt enz. vertelde hij mij dat ook de legerleiding niet alles in de hand heeft en dat bepaalde elementen in de lagere rangen vaak uitsluitend op eigen titel deze misdaden begaan en in de andere gevallen in opdracht van hun “baas”. Echter wist hij ook te vertellen waar ze zullen eindigen indien e.e.a. zal worden bewezen.

Niet dat ik een persoon direct op zijn woord geloof maar aan de andere kant wat heeft hij te verliezen om de waarheid wel of niet te zeggen. Ik ben geen journalist of lid van een andere organisatie en ik had zomaar een ongelukje kunnen krijgen toch?
Ik ben ook altijd een grote fan geweest van Gus Dur, die hield de Indonesiers een spiegel voor, daar houden ze niet van. In zijn eerste toespraak als President kreeg het parlement er meteen van langs, hij noemde dit een Taman kanak-kanak, een kleuterschool, die alles dee wat papie zei, dat heeft ie moeten bezuren. Ik heb zelden een reputaie zo hard zien vallen. Hij was ooit de enige persoon in Indonesia (van 200 miljoen !!!) die Soeharto openlijk durfde af te vallen, was men snel vergeten.

Gus D. was goed bezig, enige indamming van de macht van het leger was zijn werk. Op een gegeven ogenblik was hij ook op de Nederlandse tv, jawel. Zijn woorden zijn niet snel te vergeten “Ik sta hier met mijn vrienden van de RMS” en dat trof mij.
Het treft mij ook om te weten dat hij bij zijn bezoeken aan Papua altijd het graf van Thijs Eluay
bezoekt> Papua verzetsleider die dubieus was door zijn vroegere liefde naar de Golkar partij<